Multiplikation av bråk med förenkling först?
Jag har en exempelruta som jag inte förstår varför man gör som de gör i A-uppgiften och vad de gör och varför i B-uppgiften. Exempelrutan handlar om hur man kryss-förenklar och multiplicerar bråk.
Jag har förstått hur man multiplicerar bråk, hur man förenklar bråk och ungefär vad de gör i exempel A.
Du förstår inte varför de gör som de gör i a-uppgiften.
Vad de gör är att de observerat att de har ett någorlunda knepigt uttryck () som de ska jobba med. Nackdelen med detta uttryck är att det är ganska svårt att se framför sig hur mycket som detta är. På samma sätt som att uttrycket "10" är enklare än uttrycket "1+1+5+3" har de därmed utnyttjat bråkmultiplikation och förenkling av bråk för att nå ett enklare uttryck ().
Varför de gör som de gör i b-uppgiften är av exakt samma skäl, dvs. att de vill ha ett enklare uttryck. Vad de gör är att de återigen använder sig av bråkmultiplikation och förenkling av bråk för att nå ett enklare uttryck. Det som skiljer a-uppgiften från b-uppgiften är att den senare innehåller en hoper variabler av okända värden, varför utträkningen kanske är en smula knepigare att förstå, men om man tittar på pratbubblan får man en illustration över hur som man ska tänka.