Motor rotation
"När elströmmen tillförs statorn bildas ett magnetiskt kraftfält. Detta kraftfält påverkar rotorns lindningar, vilket gör att det bildas ett magnetiskt kraftfält även i rotorn. Kraftfälten samverkar så att rotorn och den motoraxel som är ansluten till rotorn börjar snurra."
-
Jag undrar över hur kraftfälten samverkar så att rotor och motoraxel börjar snurra?
Har svårt att förstå vad som menas.
Hjälp uppskattas!
I princip är det så att de två fälten är motriktade (nord-nord och syd-syd), vilket ger en repulsion som sätter rotorn i rörelse. När rotorn har snurrat ett halvt varv är ju fälten inte längre motriktade, så då borde repulsionen upphöra. Då har man konstruerat motorn så att den ena strömmen byter riktning i detta skede, vilket gör att också det ena magnetfältet byter riktning och repulsion uppstår återigen. Vid utgångsläget byts riktningen igen.
Teraeagle skrev:I princip är det så att de två fälten är motriktade (nord-nord och syd-syd), vilket ger en repulsion som sätter rotorn i rörelse. När rotorn har snurrat ett halvt varv är ju fälten inte längre motriktade, så då borde repulsionen upphöra. Då har man konstruerat motorn så att den ena strömmen byter riktning i detta skede, vilket gör att också det ena magnetfältet byter riktning och repulsion uppstår återigen. Vid utgångsläget byts riktningen igen.
Okej! Varför blir de två fölten motriktade?
För att motorn är konstruerad för att de ska bli det.
Teraeagle skrev:För att motorn är konstruerad för att de ska bli det.
okrj tack så mycket!
SeriousCephalopod skrev:
tack!