Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".
Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten eller ofta skrivet .
Kanske har du jobbat med detta tidigare?
De första kvadraterna är
Talföljden skulle alltså se ut
1 4 9 16 25 ...
Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?
Jonto skrev:Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".
Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten eller ofta skrivet .
Kanske har du jobbat med detta tidigare?
De första kvadraterna är
Talföljden skulle alltså se ut
1 4 9 16 25 ...
Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?
Så det ska vara n^2-1?
Dumelev skrev:Jonto skrev:Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".
Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten eller ofta skrivet .
Kanske har du jobbat med detta tidigare?
De första kvadraterna är
Talföljden skulle alltså se ut
1 4 9 16 25 ...
Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?
Så det ska vara n^2-1?
Ja
Jonto skrev:Dumelev skrev:Jonto skrev:Talföljder som inte bygger på att differensen är samma hela tiden och som man lär sig i årskurs 8 handlar oftast om "kvadrater".
Ett tal i kvadrat är talet multiplicerat med sig självt. Om vi kallar talet för n. Så är kvadraten eller ofta skrivet .
Kanske har du jobbat med detta tidigare?
De första kvadraterna är
Talföljden skulle alltså se ut
1 4 9 16 25 ...
Din första talföljd på a liknar denna väldigt mycket. På vilket sätt? Vad kommer "formeln" för det n:te talet bli då?
Så det ska vara n^2-1?
Ja
Men hur gör jag på b?
Om du jämför med n^2 talföljden.
Jämför:
Vad skiljer dem åt? Hur mycket större är talen i din talföljd jämfört med n^2?
Jonto skrev:Om du jämför med n^2 talföljden.
Jämför:
Vad skiljer dem åt? Hur mycket större är talen i din talföljd jämfört med n^2?
Ökningen mellan talen ökar med 1 varje gång? Så först är skillnaden 1, sedan 2, sedan 3 osv
Ja.
Så för figur 1 så är talföjden 1 större än n^2
Så för figur 2 så är talföjden 2 större än n^2
Så för figur 3 så är talföjden 3 större än n^2
Så för figur 4 så är talföjden 4 större än n^2
o.s.v.
Hur kan vi då skriva för att få ihop formeln?
Jonto skrev:Ja.
Så för figur 1 så är talföjden 1 större än n^2
Så för figur 2 så är talföjden 2 större än n^2
Så för figur 3 så är talföjden 3 större än n^2
Så för figur 4 så är talföjden 4 större än n^2
o.s.v.
Hur kan vi då skriva för att få ihop formeln?
+ 1? men det blir ju fel. Hur ska jag skriva den?
Om du skriver så, så gäller den ju bara för den första figuren
Om du skriver så gäller den för andra figuren
Om du skriver så gäller den för tredje figuren.
Du måste få talföljden att gälla oavsett figur.
Vad står n för?
Jonto skrev:Om du skriver så, så gäller den ju bara för den första figuren
Om du skriver så gäller den för andra figuren
Om du skriver så gäller den för tredje figuren.
Du måste få talföljden att gälla oavsett figur.
Vad står n för?
n står väll för förändringen, eller?
Nja, kanske du menar rätt men n står ju för vilket figurnummer det är.
Så i första figuren så är n=1
I andra figuren så är n=2
i tredje figuren är n=3
i fjärde figuren är n=4
o.s.v.
Vi hade +?
Vi ville i första figuren lägga till 1, i andra figuren lägga till 2, i tredje figuren lägga till 3 o.s.v.
Hur kan vi göra det så att det blir rätt för alla figurer? Titta på de första raderna i detta inlägg
Jonto skrev:Nja, kanske du menar rätt men n står ju för vilket figurnummer det är.
Så i första figuren så är n=1
I andra figuren så är n=2
i tredje figuren är n=3
i fjärde figuren är n=4
o.s.v.
Vi hade +?
Vi ville i första figuren lägga till 1, i andra figuren lägga till 2, i tredje figuren lägga till 3 o.s.v.
Hur kan vi göra det så att det blir rätt för alla figurer? Titta på de första raderna i detta inlägg
n (n+1) ??
Nej.
Vi ska ju lägga till något till
Så formeln ska ju se ut där vi ska komma på vad vi ska lägga till
Vi sa att vi inte vill lägga till samma tal dock varje gång. Först vill vi lägga till 1 för figur 1, sedan 2 för figur 2, sedan 3 för figur 3, sedan 4 för figur 4. Vi vill alltså lägga till lika mycket som figurnumret. Figurnumret är ju det som kallas n.
Så vad ska vi addera med?
Jonto skrev:Nej.
Vi ska ju lägga till något till
Så formeln ska ju se ut där vi ska komma på vad vi ska lägga till
Vi sa att vi inte vill lägga till samma tal dock varje gång. Först vill vi lägga till 1 för figur 1, sedan 2 för figur 2, sedan 3 för figur 3, sedan 4 för figur 4. Vi vill alltså lägga till lika mycket som figurnumret. Figurnumret är ju det som kallas n.
Så vad ska vi addera med?
Så n² + n