moduloräkning
förstår mig inte på några av dessa då jag inte hittar någon information kring detta, man ska avgöra vilka som stämmer vilket är samtliga förutom den i mitten
- förstår dock inte första, hur kan en rest bli negativ?
- hur kan näst sista för en rest 13 när 4 / 9 ? 9 får ju inte ens plats en gång i 4 hur kan det bli en rest ?
- sista förstår jag inte heller då det samma sak där att det är är en negativ kvot
såg någonstans att man kunde ta VL - HL som skulle bli modulo dvs som första att 4 - (-1) = 5 vilket stämmer, men det funkar ju inte på dom andra, tex 100 - 0 är ju inte = 10 ?
någon som kan hjälpa mig här?
För att börja med den näst sista, så blir det kanske lättare om man skriver resultatet av vanliga divisioner först:
Nu syns det ganska tydligt att 13 och 4 har samma rest när man dividerar med 9.
Man kan också säga samma sak så här:
När det gäller negativa tal kan man tänka så här. Jag visar för division med 5 så kan du använda det på första talet:
Ser du nu att när jag minskar täljaren med 5 får jag en kvot som är "1 mindre", men hela tiden med samma rest?
Hej!
Det gäller att precis då differensen är delbar med talet .
- Är det sant att är delbar med ?
- Är det sant att är delbar med ?
- Är det sant att är delbar med ?
Att prata om "rest" är kanske vilseledande utom i de enkla fallen som används för att introducera begreppet. Poängen med modulo är att heltalen delas in i ekvivalensklasser på det sätt som Albiki beskriver.
Albiki skrev:Hej!
Det gäller att precis då differensen är delbar med talet .
- Är det sant att är delbar med ?
- Är det sant att är delbar med ?
- Är det sant att är delbar med ?
okej, jag har även läst på lite mer och tror jag hänger mer på vad detta innebär.
a ≡n b, innebär detta att a och b är kongruenter modulo n? alltså att a och b får samma rest när de delas med n?
om det stämmer hänger jag inte med på första talet
då borde ju talet 4 och -1 få samma rest när man delar med 5 vilket man inte får?
eller tänker man annorlunda när det är negativa tal, att man adderar något eller hur blir det (exempelvis 5 i detta fall) ?