Modoloräkning (iiiigen)
Undrar hur man ska lösa tal som ser ut på följande x^A = B (mod c)
där A B och C är heltal,
Jag vet inte ens vad jag ska googla på... men det enda som faller mig in är att försöka upphöja båda led av ekvationen med något lämpligt tal som förenklar vänsterledet, 10-baser kanske?!?!
Typ, som jag frågade i den här tråden https://www.pluggakuten.se/trad/en-fraga-65/ iofs är ju x ingen invers (om det inte är ett negativt tal dÅ???) eller spelar det ngn roll?
Eller hur hade ni gjort?
Det är lämpligt att tillämpa Kinesiska restsatsen (Chinese remainder theorem).
Albiki skrev:Det är lämpligt att tillämpa Kinesiska restsatsen (Chinese remainder theorem).
Men den står inte i min kurslitteratur, :S
Nähä.
Om du har en ekvation och 4 obekanta, borde det finnas oändligt många lösningar.
Smaragdalena skrev:Om du har en ekvation och 4 obekanta, borde det finnas oändligt många lösningar.
Okej kan inre upptadera inlägget menar så klart att A B c är givna tal!!! x är obekant
mrlill_ludde skrev:Albiki skrev:Det är lämpligt att tillämpa Kinesiska restsatsen (Chinese remainder theorem).
Men den står inte i min kurslitteratur, :S
Du har fått nåt att googla i alla fall. Ska du lösa ett konkret problem, eller undrar du bara?
Laguna skrev:mrlill_ludde skrev:Albiki skrev:Det är lämpligt att tillämpa Kinesiska restsatsen (Chinese remainder theorem).
Men den står inte i min kurslitteratur, :S
Du har fått nåt att googla i alla fall. Ska du lösa ett konkret problem, eller undrar du bara?
https://www.pluggakuten.se/trad/berakna-log/
I denna tråd fick jag att lösa A^x = B (mod c)
så tänkte bara om det finns ett sätt att lösa x^A istället.
Om du hittar på en ny typ av uppgift, som inte finns i din kurslitteratur så är det väl inte särskilt konstigt om du måste leta efter lösningsmetoden utanför kurslitteraturen?!
Alltså... okkkkkk. jag tänkte att det kunde bli en diskussion av det hela. Men har nu tittat runt
Man kan använda
1. den kinesiska reminder theorem.
2. Use Euler's theorem
3. och det jag sa på topic.
4. Fermats
5.....
COOLT! :D (hittade en jättelång tråd med det på stack exchange)
--
Anledningen till att jag frågade är för att jag inte har stött på den kinesiska sats, och tänkte det kunde bli en INTRESSANT diskussion, ty man kan tydligen använda minst 4 olika sätt och lösa den.
Fattar inte varför folk är så stroppiga, om jag "hittar på"(asså vadå hittar på?!?=!)( ett problem, och kommer med förslag och vill ha en diskussion, så kommer folk och ba "nee, man SKA göra på det här sättet"
Kanske skulle den hamna i allmänna diskussioner, eller kluringar för att unvidka den här typ av attityd. ?????
Kan faktiskt bli lite irriterad på attityden här inne ibland.
--
Kan mod radera eller låsa tråden,
Jag tipsar dig om en lösningsmetod och du klagar på att den inte finns i din kursbok. Tycker du själv att det bjuder in till en diskussion?
Albiki skrev:Jag tipsar dig om en lösningsmetod och du klagar på att den inte finns i din kursbok. Tycker du själv att det bjuder in till en diskussion?
Mja kanske inte, men kan tycka det är lite störigt stt det står enligt reglerna att man SKA ge ett försök. (Eftersom jag har fått flera tillsägelser) å sen när man liksom kommer med ett förslag, så det känns spelar det ändå ingen roll....
väl det som är störigt/tröttsamt....
men tackar jättemkt iallafall För tipset. Det var ju en intressant theorem iallafall :)
Det är väl jättebra att hitta på ett nytt, intressant problem? Skulle det på något sätt vara negativt att "hitta på" något? Det tycker i alla fall inte jag - det brukar kallas kreativitet.
Det som (enligt min åsikt) känns trist är ditt dissande av en föreslagen metod eftersom
mrlill_ludde skrev:
Men den står inte i min kurslitteratur, :S
Den attityd du verkar visa där känns extremt negativ till oss som försöker hjälpa dig.