3 svar
164 visningar
b1sma 24
Postad: 23 sep 2023 13:56

Mobilanvändningen i klassrum

   Mobilanvändning i klassrummet       


Ungdomar har blivit missbrukade på sociala medier, däremot har det påverkat deras privata liv. En del tycker att det ska införas mobilförbud i skolan, medan andra anser att smarta mobiltelefoner kan användas som hjälp resurs i klassrumsmiljö. Men  frågan är vilka konsekvenser får elevers mobilanvändning i klassrummet? Och hur kan det förbättras?


För det första anser jag att mobilen är ett hjälpsam verktyg i klassrummet för det gör det lättare för elevernas lärande. Det kan vara bra när det kommer till internetsökning, anteckningar och speciellt med bildtagning eftersom man hinner inte skriva allt som skrivs i tavlan, dessutom räcker inte lektionens tid. 


För det andra är det inte alltid positivt med mobilen i den  lärande miljön. Vissa elever koncentrerar sig inte på lektionen och den största anledningen kan vara en pip, like eller kommentar som man har fått. Alla notiser från sociala medier i undervisningstillfällen kan påverka elevens förståelse, till exempel kan eleven hamna på en fråga som den inte skulle kunna svara  på eller moment som  läraren har gått igenom men naturligtvis elevens fokus vara inte med när det undervisas om ämnet.


I min perspektiv leder mobilens användning till  att studerande kan tappa intresse för lärlingen. De flesta elever bryr sig inte om lektionen när de har sina surfplattor, de vill  för det mesta bara titta på Tiktok, se nya inlägg på Instagram eller smsa med kompisar. Det kan påverka ungas psykiska hälsa om de till exempel inte får “likes” på den nya bilden som de har lagt ut. 


En bra lösning kan vara att samla mobiler  från eleverna under lektionstid. Läraren kan göra en plan så att eleverna får mobilen när det behövs att söka eller ta reda på något så att eleverna använder mobilen på ett bättre sätt. Däremot kommer de att tänka på tiden och att de behöver hitta svar på en fråga och då har de inte tid att hålla på med sociala media. Läraren ska också  se till att eleverna gör det de ska göra.    

 

Datorer och surfplatta  kan vara en bättre möjlighet för skolans lärande utveckling och elevernas bra koncentration. De två verktygen är lika hjälpsamma som telefonen, samt kan studerande anteckna, söka information och ta bilder när det behövs. Surfplattan har ofta en penna som man kan använda för att skriva och den är precis som att anteckna i ett papper, det hjälper också att förbättra skrivförmågan hos eleverna. 

 

Att förbjuda mobiler i skolan kan vara ett svårt beslut som påverkar många exempelvis elevernas humor som kan även läraren drabbas av,  därför är det bättre att samla dem i början av lektionen så att eleverna kan få dem  under restiden och njuta av nätets information samt förändra humor och få underhållning då har de energi för nästa lektion. 


Avslutningsvis vill jag säga att  det finns för och nackdelar med mobilanvändning i klassrummet, ibland är de hjälpsamma och ibland är de distraherande . Lösningar kan vara ersättning med ett hjälpsammare verktyg eller en plan mellan eleverna och läraren. Försök att njuta av dina studerande tider! 

Smutstvätt 25022 – Moderator
Postad: 23 sep 2023 14:27
b1sma skrev:

   Mobilanvändning i klassrummet       

 

Visa spoiler


Ungdomar har blivit missbrukade på sociala medier, däremot har det påverkat deras privata liv. En del tycker att det ska införas mobilförbud i skolan, medan andra anser att smarta mobiltelefoner kan användas som hjälp resurs i klassrumsmiljö. Men  frågan är vilka konsekvenser får elevers mobilanvändning i klassrummet? Och hur kan det förbättras?


För det första anser jag att mobilen är ett hjälpsam verktyg i klassrummet för det gör det lättare för elevernas lärande. Det kan vara bra när det kommer till internetsökning, anteckningar och speciellt med bildtagning eftersom man hinner inte skriva allt som skrivs i tavlan, dessutom räcker inte lektionens tid. 


För det andra är det inte alltid positivt med mobilen i den  lärande miljön. Vissa elever koncentrerar sig inte på lektionen och den största anledningen kan vara en pip, like eller kommentar som man har fått. Alla notiser från sociala medier i undervisningstillfällen kan påverka elevens förståelse, till exempel kan eleven hamna på en fråga som den inte skulle kunna svara  på eller moment som  läraren har gått igenom men naturligtvis elevens fokus vara inte med när det undervisas om ämnet.


I min perspektiv leder mobilens användning till  att studerande kan tappa intresse för lärlingen. De flesta elever bryr sig inte om lektionen när de har sina surfplattor, de vill  för det mesta bara titta på Tiktok, se nya inlägg på Instagram eller smsa med kompisar. Det kan påverka ungas psykiska hälsa om de till exempel inte får “likes” på den nya bilden som de har lagt ut. 


En bra lösning kan vara att samla mobiler  från eleverna under lektionstid. Läraren kan göra en plan så att eleverna får mobilen när det behövs att söka eller ta reda på något så att eleverna använder mobilen på ett bättre sätt. Däremot kommer de att tänka på tiden och att de behöver hitta svar på en fråga och då har de inte tid att hålla på med sociala media. Läraren ska också  se till att eleverna gör det de ska göra.    

 

Datorer och surfplatta  kan vara en bättre möjlighet för skolans lärande utveckling och elevernas bra koncentration. De två verktygen är lika hjälpsamma som telefonen, samt kan studerande anteckna, söka information och ta bilder när det behövs. Surfplattan har ofta en penna som man kan använda för att skriva och den är precis som att anteckna i ett papper, det hjälper också att förbättra skrivförmågan hos eleverna. 

 

Att förbjuda mobiler i skolan kan vara ett svårt beslut som påverkar många exempelvis elevernas humor som kan även läraren drabbas av,  därför är det bättre att samla dem i början av lektionen så att eleverna kan få dem  under restiden och njuta av nätets information samt förändra humor och få underhållning då har de energi för nästa lektion. 


Avslutningsvis vill jag säga att  det finns för och nackdelar med mobilanvändning i klassrummet, ibland är de hjälpsamma och ibland är de distraherande . Lösningar kan vara ersättning med ett hjälpsammare verktyg eller en plan mellan eleverna och läraren. Försök att njuta av dina studerande tider! 

Vill du ha feedback på din text? 😊 I så fall, vilken typ av text är det tänkt att du ska skriva? Finns det några specifika instruktioner? 

b1sma 24
Postad: 23 sep 2023 21:02

ja, jag ville jättegärna ha feedback. Det är inlägg  

instrutionerna är: 

Man ska skriva ett inlägg på soklans webbsajt  där ska man resonera kring vilka konsekvenser kan eleverna få av  mobilanvändingen i klassrummet.  däremot ska man också hitta lösningar som kan leda till en sund mobilanvändning. 

b1sma 24
Postad: 23 sep 2023 21:03

Jag gillar detaljerade feedback🤗

Svara
Close