Misstankar när det gäller funktioner , viktigt för er som hjälper mig.
Detta är från matte B kursen. Det pratas inget om symmetri linjer eller vinkel rät någonstans. Det är små skillnader på kurserna, men inga stora. Visar vad B kursen funktioner handlar om. Vill visa så jag slipper påhopp helt onödigt på mig. Jag får inga mer bilder in. Ni får titta på det här först
Kommentera. Mera bilder kommer9
i
Jag förstår inte varför du postar det här och på vilket sätt det ska minska risken att du ska känna dig påhoppad Päivi.
Ingen här på PA vill att du ska känna dig påhoppad. Jag väntar fortfarande på att du postar länkar till exempel på kommentarer som har fått dig att känna dig påhoppad.
OBS! Anledningen är inte att försvara någon person/något uttalande utan att vi helt enkelt ska få bättre förståelse för vad det är vi skriver och i vilka sammanhang vi skriver det som gör att du känner det så. Då kanske vi enklare kan undvika sådana formuleringar i sådana sammanhang.
Detta är alltså inget ifrågasättande av din upplevelse.
Varför visar du allt det här, Päivi? Vi som svarar här vet vad en funktion är. De som har skrivit dina matteböcker vet vad en funktion är. Det som är intressant för oss som svarar är vad DU tänker om funktioner. I vissa trådar har du skrivit så kontiga saker - hoppad du inte känner detta som ett påhopp.
Varför jag visar det här, beror på att det pratas inget symmetri linjer och om vinkel rät. Jag har tagit massor med bilder, men kunde inte ladda ner allt med en gång.
Jag har förkunskaper om matte B och A kursen. Det finns lite skillnader på kurserna, men de skillnaderna är mycket små. Är det så att jag är frågetecken på något, så har jag inte fått lära mig om detta.
Just sådana tillfällen har det hänt. Det finns lite skillnader men det är små skillnader. Nu har jag haft längre uppehåll från matte.
Jag fick inte titta genom sista om funktioner i matte 2, innan jag blev påhoppad. Sedan frågade jag inte så mycket mer hjälp. . Letade hjälp från annat håll. Jag kan inte fortsätta läsa matte utan att bli påhoppad. Jag ville ta det sista, men var tvungen avbryta med en gång. Jag har känt så här flera gånger.
Jag vet inte, hur det går läsa matte. Det här är faktiskt jobbigt måste jag säga.
För femtielfte gången, snälla Päivi kan du hitta ett exempel på när du blivit "påhoppad"? Jag har läst alla dina trådar, tror jag, och kan inte komma på en enda gång någon har sagt något elakt till dig.
Jag höll ett tag på med funktioner och var tvungen avbryta med en gång. Då var jag inne i matte 2. Jag vet ca var, men om uppgiftens nummer finns med, vågar jag inte säga. Helt plötsligt lämnade jag matte 2. Tänkte om det här fortsätter kan jag snart inte läsa matte.
Päivi skrev :Varför jag visar det här, beror på att det pratas inget symmetri linjer och om vinkel rät. Jag har tagit massor med bilder, men kunde inte ladda ner allt med en gång.
OK, du har alltså inte stött på begreppen symmetrilinje och "vinkelrät" ännu (jag antar att du menar att produkten av två vinkelräta linjers riktningskoefficienter är -1). Det är OK, och bra att du har hittat den luckan.
Då tycker jag att du ska leta reda på avsnitten i dina böcker där dessa saker beskrivs, och helt enkelt lära dig dem. Du har god kapacitet att göra det och det kommer att gynna dig längre fram.
Jag fick inte titta genom sista om funktioner i matte 2, innan jag blev påhoppad. Sedan frågade jag inte så mycket mer hjälp. . Letade hjälp från annat håll. Jag kan inte fortsätta läsa matte utan att bli påhoppad. Jag ville ta det sista, men var tvungen avbryta med en gång. Jag har känt så här flera gånger.
Vem sa att du inte fick titta igenom det sista om funktioner i Matte 2? När, var och hur sa den personen det?
Du får ursäkta, men jag tror helt enkelt inte på dig. Jag är helt övertygad om att ingen här på Pluggakuten skulle säga åt dig att sluta med funktioner. Om det verkligen var så så vill jag att du visar mig det enligt ovan.
Varför skulle jag avsluta om inte så var fallet? Ingen sa så, men det uttrycktes på det sättet och det tog jag illa vid.
Och jag förstår inte varför du känner att du måste visa oss att din Matte B-bok inte tar upp symmetrilinje och "vinkelrät"?
Det är jättebra att du kollar vad det är som fattas i din MaB-bok, så att du vet vad det är du behöver komplettera med innan du fortsätter med Ma3. Symmetrilinje och samband mellan k-värden för vinkelräta linjer har du tydligen identifierat.
Det har jag redan gått genom före derivata. Detta var ett exempel på vad Yngve tog upp med mig, inte i tråden.
Päivi skrev :Varför skulle jag avsluta om inte så var fallet? Ingen sa så, men det uttrycktes på det sättet och det tog jag illa vid.
Inte vet jag varför du slutade, det vet nog bara du.
Men bra, nu har vi i alla fall klarlagt att det inte var någon här på PA som tvingade dig att sluta.
Låt mig läsa vidare. Måste jag hoppa hit och dit. Det här sättet klarar jag inte av läsa matte. Jag plockar upp det som jag behöver och det som jag anser fattas hos mig. Det här sättet gör allting det väldigt rörigt och därför fungerar inte matte läsningen mer. Jag vet, vad jag gör.
Päivi skrev :Låt mig läsa vidare. Måste jag hoppa hit och dit. Det här sättet klarar jag inte av läsa matte. Jag plockar upp det som jag behöver och det som jag anser fattas hos mig. Det här sättet gör allting det väldigt rörigt och därför fungerar inte matte läsningen mer. Jag vet, vad jag gör.
Jag menar inget illa men, gör det då? Om du nu vet vad du behöver, gör det. Du behöver ju inte skriva till Yngve och säga vad du gör, du gör vad du vill.
Jag har jobbat självständigt tidigare också utan att någon har sagt, vad jag måste göra. Jag tar det som jag behöver just vid det tillfället om jag så anser att det behövs. Det blir bättre gjort när det sker samtidigt.
Päivi skrev :Låt mig läsa vidare. Måste jag hoppa hit och dit. Det här sättet klarar jag inte av läsa matte. Jag plockar upp det som jag behöver och det som jag anser fattas hos mig. Det här sättet gör allting det väldigt rörigt och därför fungerar inte matte läsningen mer. Jag vet, vad jag gör.
Som jag har skrivit otaliga gånger i PM till dig Päivi, du gör som du vill!
Det är inte vi som bestämmer hur du ska läsa matte, det gör du själv. Däremot så är vi nog flera som tycker att du borde fylla igen luckorna från tidigare mattekurser.
--------------------------------------------------------------------------------
Eftersom du nu läser Matte 3 så kommer vi antagligen fortsätta att (felaktigt) tro att du har läst Matte 1/Matte 2. Om vi då ser att du har kunskapsluckor så kommer vi att fortsätta att påpeka dem och hänvisa till tidigare kurser, i tron att du faktiskt har läst Matte 1/Matte 2.
Dessa påpekanden är alltså inte avsedda att vara "påhopp". Att du tolkar dem som sådana är beklagligt.
MaB var 50 poäng, Ma2 är 100 poäng. Det vore väl konstigt om man inte kan mer efter att ha läst Ma2 än MaB.
Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite.
Päivi skrev :
Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite. Poängen säger ingenting, inte för mig. Jag har fortsatt läsa matte C och 3. Halva matte 3 har jag läst.
Jag tänker inte gå 55 ggr samma sak. Jag har repeterat detta nu 3 ggr allt som allt och det blir ingen repetion snart, innan jag lämnar matten.
Jag vet, vad jag ska ta. Jag hade ingen förut heller som talade om, vad jag måste göra. Har aldrig varit prat om det. Jag visste, vad jag gjorde och det blev minsann bra resultat . Ingen lärare har sagt att du måste göra så eller si. Jag gjorde som jag ansåg vara bra. När jag hade jobbat färdigt gav det MVG till mig. Nu är det stort sett omöjligt jobba. Man kommer ingenstans med någonting. Ni känner ingen mig. Ni vet så lite om mig. Tro är en sak, veta är en annan sak.
Päivi skrev :Jag vet, vad jag ska ta. Jag hade ingen förut heller som talade om, vad jag måste göra. Har aldrig varit prat om det. Jag visste, vad jag gjorde och det blev minsann bra resultat . Ingen lärare har sagt att du måste göra så eller si. Jag gjorde som jag ansåg vara bra. När jag hade jobbat färdigt gav det MVG till mig. Nu är det stort sett omöjligt jobba. Man kommer ingenstans med någonting. Ni känner ingen mig. Ni vet så lite om mig. Tro är en sak, veta räven annan sak.
Du låter väldigt elak i dina kommentarer. Folk här har hjälpt dig extremt mycket men det enda du verkar göra är att tycka de är dumma. Jag förstår ärligt talat inte, menar du t.ex. att Yngve (som har hjälpt dig väldigt mycket) är nedlåtande mot dig? Ibland när man har hjälpt personer med samma sak tio gånger och du fortfarande ignorerar råden, då kanske man tappar lusten lite. Däremot har ingen någonsin varit dum mot dig.
Yngve har varit mycket bra måste jag säga. Jag vill fortsätta läsa matte C först.
Här ligger jag.
Päivi skrev :Jag vet, vad jag ska ta. Jag hade ingen förut heller som talade om, vad jag måste göra. Har aldrig varit prat om det. Jag visste, vad jag gjorde och det blev minsann bra resultat . Ingen lärare har sagt att du måste göra så eller si. Jag gjorde som jag ansåg vara bra. När jag hade jobbat färdigt gav det MVG till mig. Nu är det stort sett omöjligt jobba. Man kommer ingenstans med någonting. Ni känner ingen mig. Ni vet så lite om mig. Tro är en sak, veta är en annan sak.
Ingen här på PA har ansvaret för ditt lärande Päivi. Den enda personen som har ansvar för ditt lärande är du.
Ingen här på PA har rätt att bestämma vad du ska läsa och hur du ska göra det Päivi. Den enda personen som har rätt att bestämma vad du ska läsa och hur du ska göra det är du.
Om du tror att det är på något annat sätt så får du tänka om. Du är inte ett offer som är utsatt för våra godtyckliga beslut och kommenderingar, det är du som sitter i förarsätet och väljer vilka av våra råd du följer och vilka du inte följer.
Men du kan vara övertygad om att vi alla bara vill ditt bästa och att vi alla försöker hjälpa dig efter bästa förmåga. Ibland blir det lite rörigt och ibland lite spretigt eftersom vi är många som försöker hjälpa till.
----------------------------------------------------------------------------------
Ingen här på PA ifrågasätter dina tidigare meriter inom matematiken Päivi. Ingen här på PA tvivlar på att du har fått MVG på dina tidigare kurser.
-----------------------------------------------------------------------------------
Men tyvärr kommer dessa meriter inte att hjälpa dig till ett A i Matte 3C.
Jag är övertygad om att om du siktar på ett A så kommer du att behöva träna, träna, träna och träna, framför allt på förmågan att presentera en lösning på ett sätt som gör att läsaren förstår hur du tänker, hur du har lagt upp strategin för att lösa problemet och att läsaren ser och kan följa dina tankegångar i problemlösningen.
Titta gärna på Skolverkets hemsida kring de olika kunskapskraven för matematik 3C.
Scrolla ner till Matematik 3C, där finns både innehåll och kunskapskrav i klartext.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att jag är väldigt petig vad det gäller dina uppgifter Päivi. Jag vet att du tror att jag är det för att jag tycker att dina uträkningar inte duger. Men så är det inte.
Jag är petig för att jag vill att du ska träna på en del av de förmågor du behöver ha för att prestera ett bra resultat på prövningen.
Jag tror att du har höga ambitioner och därför ställer jag höga krav.
Men om du inte har så höga ambitioner eller kanske inte vill träna eller inte vill att jag ska ställa så höga krav så är det bara att säga till så slutar jag att vara petig.
Du får gärna svara här eller i PM, men jag vill gärna veta om du har förstått varför jag gör som jag gör och hur du ställer dig till det.
Päivi skrev :Päivi skrev :
Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite. Poängen säger ingenting, inte för mig. Jag har fortsatt läsa matte C och 3. Halva matte 3 har jag läst.
Jag tänker inte gå 55 ggr samma sak. Jag har repeterat detta nu 3 ggr allt som allt och det blir ingen repetion snart, innan jag lämnar matten.
Du är inne på rätt spår när det gäller studieteknik. Det är viktigt att kunna göra en snabb översikt av ett kurs-avsnitt, för att bedöma om man redan behärskar avsnittet. Det är då bättre att gå vidare, för med ny kunskap blir det ofta lättare att behärska även tidigare erövrad kunskap. Sedan glömmer dom flesta (mer eller mindre) vad man lärt sig och behöver gå tillbaka och repetera. En sådan repetition brukar gå mycket fortare än när man lärde sig första gången.
Päivi skrev :Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite.
Nu förstår jag inte igen Päivi.
Det du skriver här tolkar jag som att du inte har några luckor från Matte 2.
Men tidigare så sa du att du har luckor från Matte 2, som till exempel symmetrilinjen och "vinkelräta".
>> Hur ska du ha det egentligen?
>> Kan vi alltså förvänta oss att du ska vara bekant med innehållet i Matte 2C eller inte?
De har jag redan gått genom. Jag gick genom matte 2 inom en månads tid. Jag läste halva matte 2 inom månad. När min sambo levde gick jag genom den andra halvan eftersom allt finns i matte 3. Halva matte 3 har jag läst och har läst halva matte c boken. Är det meningen att man ska stampa på samma ställe månad efter månad. Jag var vansinnigt trött på matte 2, eftersom det var inget nytt. Origo har jag något som jag vill titta på.
Affe har faktiskt rätt att man läser inte det länge som man redan kan. Jag tog uppgift efter uppgift. Det som är lätt frågan man inte ens hjälp med. Fy farao, vad det var tråkigt.
Yngve skrev :Päivi skrev :Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite.
Nu förstår jag inte igen Päivi.
Det du skriver här tolkar jag som att du inte har några luckor från Matte 2.
Men tidigare så sa du att du har luckor från Matte 2, som till exempel symmetrilinjen och "vinkelräta".
>> Hur ska du ha det egentligen?
>> Kan vi alltså förvänta oss att du ska vara bekant med innehållet i Matte 2C eller inte?
Det kan ni.
Päivi skrev :Yngve skrev :>> Kan vi alltså förvänta oss att du ska vara bekant med innehållet i Matte 2C eller inte?
Det kan ni.
Jamen det var väl bra.
Men då förstår jag ännu mindre varför du överhuvudtaget startade denna tråd. Jag trodde att det var för att visa att du inte hade läst allt som finns i Matte 2.
Nej, så var det inte. Jag ville visa att det var något som fattades.
Jag har rätt studie teknik.
Varför matte 2 har blivit 100 poäng, detta beror på eftersom boken har blivit mycket tjockare, men den är samma innehåll som matte B, stort sett inget nytt alls. Den innehåller mera övnings uppgifter bara.
När man kommer till matte 3, kan man andragrads ekvationen. När jag kom till matte c, hade jag svårigheter veta hur man visste om det var konjugat eller hur visste man att det gällde kvadrerings regel. Det var sådana problem i början. Jag lärde snabbt ändå genom övningar. Jag sa till min sambo, får jag inte jobba med matte så som jag tidigare har gjort, lägger jag av med matten helt. Ska jag lära matte, måste jag lära ordentligt annars får det vara. Jag måste få öva fr ån olika böcker tills jag kan. Jag tjatar tills jag verkligen kan det. Jag går inte till nästa kapitel, innan jag känner på mig att den här kan jag. Känner jag mig osäker stannar jag där tills vidare, men får jag inte jobba med matten tänker jag sluta då. Matte är ett ämne som man måste jobba med. Jag vet att jag har rätt studie teknik, men klara använda den är svårare. Får jag inte använda den, kan jag inte läsa mera matte. Tänker inte avbryta mönstret. Det ger resultat genom tiden och är rätt metod.
Det finns inte mycket att välja mellan. Får jag inte jobba måste jag sluta. Hittills har jag blivit avbryten och det är inget jag gillar. Blir det så, då läser jag inte mer matte. Mönstret ändrar jag inte.
Yngve skrev :Päivi skrev :Jag har läst halva 2 boken och resten av halva har jag redan för länge sedan gått genom, Magdalena. Det tillförs inte mera nytt den andra halvan. Det var inte mycket nytt i matte 2. Det var väldigt lite.
Nu förstår jag inte igen Päivi.
Det du skriver här tolkar jag som att du inte har några luckor från Matte 2.
Men tidigare så sa du att du har luckor från Matte 2, som till exempel symmetrilinjen och "vinkelräta".
>> Hur ska du ha det egentligen?
>> Kan vi alltså förvänta oss att du ska vara bekant med innehållet i Matte 2C eller inte?
Yngve - kan du försöka ta en stund och tänka efter lite. Om någon, så är Päivi behov av positiv "feed-back". Inte ens jag själv behärskar allt i Matte 2C eller andra avsnitt heller för den delen. Ändå kunde jag detta läsåret leda en elev att lösa en uppgift med "vinkelräta". Eftersom jag hade glömt...så skissade vi snabbt nyckeln () till uppgiften och eleven blev nöjd.
Affe Jkpg skrev :Yngve - kan du försöka ta en stund och tänka efter lite. Om någon, så är Päivi behov av positiv "feed-back". Inte ens jag själv behärskar allt i Matte 2C eller andra avsnitt heller för den delen. Ändå kunde jag detta läsåret leda en elev att lösa en uppgift med "vinkelräta". Eftersom jag hade glömt...så skissade vi snabbt nyckeln () till uppgiften och eleven blev nöjd.
Hej Affe och tack för din återkoppling.
Jag är 100 % enig med dig här. Päivi både behöver och är värd positiv återkoppling.
Av din kommentar att döma så antar jag att du tycker att jag inte gör det på ett tillräckligt bra sätt. Du är självklart, liksom alla andra, mer än välkommen att hjälpa henne i hennes matematiska äventyr, genom att i hennes trådar hjälpa till att ge stöd och ledning, ris och ros på ett så bra sätt som möjligt.
Och så vill jag klargöra en sak: Om du tror att jag kräver att Päivi ska behärska allt i Matte 2C så tror du fel.
Jag följer rekommendationen som jag har fått av min lärare som gick bort. Han har följt mig från början. Jag ska fortsätta läsa efter gamla kurs planen alltså matte C. Det är inte så stor skillnad från matte 3. Den innehåller också sådant som jag behöver gå genom. Sedan blir det överlappning metod. Jag är van läsa matte C eftersom boken är riktigt bra. Därifrån kommer jag rätt spår.
Jag har dessutom haft långt uppehåll från matte och ändå kommer ihåg mycket.
Jag hänvisar i fortsättnings vis att jag läser matte c först. Nu ligger jag i derivata. Jag plockar från andra c böcker mera uppgifter för träning. Sedan tittar jag matte 5000 3 c och Origo 3c. Detta gör jag samtidigt nu. När hela derivata är läst, fortsätter jag följa matte c. Nästa kapitel är logaritmer. Det handlar om tio logaritmer och naturliga logaritmer. Då tas det upp allt sådant. Det kommer in ränteberäkningar. De tar jag också. När allt detta är färdigt kommer jag plocka in allt som har lagts ner från E kursen till lägre kurser. När detta är gjord, tar jag integraler. Till sist trigonometri. Då måste jag in till matte 4. Måste även titta matte D. Det är en hel del jobb, men jag vill inte bli avbruten, när jag följer det så här. Det hjälper inte mig framåt. Jag har förkunskaper till matte C.
Jag har bra studie teknik som fungerar med mig. Jag vet, hur jag ska göra. Detta gav resultat till mig tidigare också. Jag tog mig själv framåt fast jag hade luckor i matte A från början. Detta märkte inte läraren av mig. Det började gå strålande framåt hela vägen. Jag jobbade hela tiden och när det var färdigt, gjorde jag prövning och fick MVG.
Samma metod följer nu också. Jag vet, vad jag behöver göra. Jag kan ta vad som helst helt plötsligt om jag behöver träna vissa delar först.
Jag hade särskild kurs matte i högstadiet. Jag hade en trea i matte. Hade luckor i matten. Ibland fick jag två av matte. Vi hade jätte dålig lärare. När jag läste matte A tog jag mig själv framåt och insändnings uppgifterna gick strålande och prövningen slutade med MVG i matte A. Gamla matte lärare blev jätte förvånad över mig och får veta att jag helt plötsligt plockar hem MVG i matte. Jag hade en vän som var ingenjör. Han hade väldig koll på min lärare om han är kababel att vara matte lärare. Han var stöd till mig och sparkade mig framåt med matten ordentligt. Den här ingenjören sa, allt beror på pedagogiken. Felet är inte elevens. Han hade enorm koll över min sambo. Min sambo klarade bra av med mig. Han såg inget annat än framsteg hela tiden. Han sa till mig, det här kommer gå bra. Han såg en hel del bra. Han såg negativa sidor också, men han tänkte hjälpa mig där, men gick bort helt plötsligt.
Yngve skrev :Affe Jkpg skrev :Yngve - kan du försöka ta en stund och tänka efter lite. Om någon, så är Päivi behov av positiv "feed-back". Inte ens jag själv behärskar allt i Matte 2C eller andra avsnitt heller för den delen. Ändå kunde jag detta läsåret leda en elev att lösa en uppgift med "vinkelräta". Eftersom jag hade glömt...så skissade vi snabbt nyckeln () till uppgiften och eleven blev nöjd.Hej Affe och tack för din återkoppling.
Jag är 100 % enig med dig här. Päivi både behöver och är värd positiv återkoppling.
Av din kommentar att döma så antar jag att du tycker att jag inte gör det på ett tillräckligt bra sätt. Du är självklart, liksom alla andra, mer än välkommen att hjälpa henne i hennes matematiska äventyr, genom att i hennes trådar hjälpa till att ge stöd och ledning, ris och ros på ett så bra sätt som möjligt.
Och så vill jag klargöra en sak: Om du tror att jag kräver att Päivi ska behärska allt i Matte 2C så tror du fel.
Det gläder mig Yngve, att du tar min kritik på ett så sansat sätt. Annars tycker jag att du förmedlar kunskap i dina inlägg på ett utmärkt sätt. Men, som jag ibland brukar säga, särskilt till mina yngre kollegor; Har man inte gjort fel några gånger, har man inte åstadkommit särskilt mycket.