9 svar
174 visningar
Anonym2005 är nöjd med hjälpen
Anonym2005 442
Postad: 23 maj 16:11

Missa ett provtillfälle och sänka sitt betyg

Hej!

Jag har läst matte 5 och har genomfört alla delprov med min lärare i gymnasiet. Jag har fått A i VARENDA delprov och missat totalt enbart ett fåtal poäng av de totala poängen som gick att plocka på varenda prov. Min lärare vill att vi har kursprov, där vi ska få x antal A-frågor från olika kapitel och lösa de (man behöver minst hälften helt korrekta för ett A). Enligt min lärare behöver jag också få ett A här för att få ett A i kursen. Vi har även haft en obligatorisk camping i idrottskursen dagen innan och det har resulterat i att jag blivit rejält sjuk, en symtom är att jag nästan helt tappat min röst. Jag kontaktade läraren och läraren sa att jag riskerar att sänka mig om jag inte genomför provet, och det är väldigt frustrerande speciellt efter att rektorn sa "välkommen till vuxenlivet" och att jag får ta det som det är, när jag frågade om råd om hur jag kunde göra. Jag har bestämt mig att göra provet, för att jag inte har någon chans annars, men kommer då till skolan sjuk och kommer såklart inte prestera mitt bästa. Borde inte läraren ha det i åtanke att jag inte kan prestera normalt på kursprovet när hen sätter slutbetygen?

Jonto 9472 – Moderator
Postad: 23 maj 20:52 Redigerad: 23 maj 20:57

Hej!

Först och främst kan det vara bra att nämna att Skolverket inte reglerar i detalj hur sådant ska fungera. Det Skolverket anger är att eleven måste ges flera bedömningstillfällen att visa alla betygskriterier samt att läraren ska ta in allt tillgängligt underlag vid en slutgiltig betygsättning och inte får basera allt på ett bedömningunderlag. Dock bör underlag som samlats in i slutet väga tyngre än det i början.

Här kommer dock min personliga syn på det utifrån vad jag som erfarenhet av lärare och skolor, tycker är normal praxis:

* Om det skrivs som i detta fallet ett kursprov som ska väga tungt i bedömning så måste det finnas möjlighet att göra det provet på ett uppsamlingstillfälle efteråt. Något annat är orimligt. Du kan bli så sjuk att du inte kan ta dig till skolan eller det kan ske andra angelägenheter som gör att du fakriskt inte kan närvara. Och är man smittsamt sjuk så måste man stanna hem för att inte riskera att smitta andra. Det måste erbjudas ett annat tillfälle att skriva det eller ett likande prov, om det är ett måste för att kunna uppnå ett visst betyg i kursen.

* Man kan ha som policy att inte erbjuda andra tillfällen för de som är sjuka men då måste man bedöma på det underlaget som finns insamlat från de andra proven. Då kan man inte alls väga in de prov som inte är skrivna för att eleven var sjuk. 

Jag förstår nog vad skolans och lärarens tanke är bakom det som de säger. De tänker så här att elever som redan presterat på en tydlig A-nivå rakt igenom kursen, finns risk att de enbart tycker de har att förlora på att skriva slutkursprovet och därför medvetet sjukanmäler sig utan att vara sjuka. För att läraren ska bedöma på resten av materialet och ge dem ett A. Det finns en tydlig sådan risk. Därför vill de betona att kursprovet är viktigt för att ingen skulle göra på det sättet och "hotar" med sänkning av den anledningen. Det kan man förstå.

Jag hade dock som lärare resonerat så att jag har två versioner av provet och låter de som är sjuka skriva vid annat tillfälle. Det tycker jag är en fråga som är relevant att ställa skolan, varför de inte valt att göra så. 

Om du ändå skriver provet så ska läraren bedöma det provet tillsammans med det andra underlaget. Sen skulle jag som lärare resonera så att om du som elev genomgående presterat på A genom hela kursen, att så länge slutprovet inte ligger allt för långt ifrån det, så är det rimligt att sätta ett A. Om du som elev skulle prestera väsentligt lägre säg E,D eller C så skulle jag nog fundera på varför. Om jag kommer fram till att ditt hälsotillstånd påverkat resultatet så skulle jag nog antingen lägga mindre vikt vid kursprovet eller låtit dig göra ytterligare ett kursporv för at visa dina kunskaper när du mår bättre.

Hoppas svaret gav någon hjälp även om man sällan kan säga att man har rätt till olika saker. Mitt bästa råd är att prata med lärare och rektor på ett vuxet, trevligt och konstruktivt sätt och föra fram sina argument och förklarar sig ungefär som jag gjorde ovan. 

Anonym2005 442
Postad: 23 maj 21:08
Jonto skrev:

Hej!

Först och främst kan det vara bra att nämna att Skolverket inte reglerar i detalj hur sådant ska fungera. Det Skolverket anger är att eleven måste ges flera bedömningstillfällen att visa alla betygskriterier samt att läraren ska ta in allt tillgängligt underlag vid en slutgiltig betygsättning och inte får basera allt på ett bedömningunderlag. Dock bör underlag som samlats in i slutet väga tyngre än det i början.

Här kommer dock min personliga syn på det utifrån vad jag som erfarenhet av lärare och skolor, tycker är normal praxis:

* Om det skrivs som i detta fallet ett kursprov som ska väga tungt i bedömning så måste det finnas möjlighet att göra det provet på ett uppsamlingstillfälle efteråt. Något annat är orimligt. Du kan bli så sjuk att du inte kan ta dig till skolan eller det kan ske andra angelägenheter som gör att du fakriskt inte kan närvara. Och är man smittsamt sjuk så måste man stanna hem för att inte riskera att smitta andra. Det måste erbjudas ett annat tillfälle att skriva det eller ett likande prov, om det är ett måste för att kunna uppnå ett visst betyg i kursen.

* Man kan ha som policy att inte erbjuda andra tillfällen för de som är sjuka men då måste man bedöma på det underlaget som finns insamlat från de andra proven. Då kan man inte alls väga in de prov som inte är skrivna för att eleven var sjuk. 

Jag förstår nog vad skolans och lärarens tanke är bakom det som de säger. De tänker så här att elever som redan presterat på en tydlig A-nivå rakt igenom kursen, finns risk att de enbart tycker de har att förlora på att skriva slutkursprovet och därför medvetet sjukanmäler sig utan att vara sjuka. För att läraren ska bedöma på resten av materialet och ge dem ett A. Det finns en tydlig sådan risk. Därför vill de betona att kursprovet är viktigt för att ingen skulle göra på det sättet och "hotar" med sänkning av den anledningen. Det kan man förstå.

Jag hade dock som lärare resonerat så att jag har två versioner av provet och låter de som är sjuka skriva vid annat tillfälle. Det tycker jag är en fråga som är relevant att ställa skolan, varför de inte valt att göra så. 

Om du ändå skriver provet så ska läraren bedöma det provet tillsammans med det andra underlaget. Sen skulle jag som lärare resonera så att om du som elev genomgående presterat på A genom hela kursen, att så länge slutprovet inte ligger allt för långt ifrån det, så är det rimligt att sätta ett A. Om du som elev skulle prestera väsentligt lägre säg E,D eller C så skulle jag nog fundera på varför. Om jag kommer fram till att ditt hälsotillstånd påverkat resultatet så skulle jag nog antingen lägga mindre vikt vid kursprovet eller låtit dig göra ytterligare ett kursporv för at visa dina kunskaper när du mår bättre.

Hoppas svaret gav någon hjälp även om man sällan kan säga att man har rätt till olika saker. Mitt bästa råd är att prata med lärare och rektor på ett vuxet, trevligt och konstruktivt sätt och föra fram sina argument och förklarar sig ungefär som jag gjorde ovan. 

Tack så mycket! Det är det som är grejen, det finns inget annat tillfälle att göra ett annat kursprov pga att slutbetygen måste vara satta väldigt snart. Sen är jag sjuk med feber, kraftig hosta och en alldeles för hes röst för att prata, och detta kommer min lärare att märka när hen träffar mig. Men som jag sagt tidigare så kontaktade jag läraren och hen var tydlig med att jag skulle sänka mig om jag missade provtillfället, och jag har under inga omständigheter pratat med någon lärare/rektor på ett aggressivt sätt. Lärare i sådana situationer verkar ha väldigt mycket makt och det känns ganska hopplöst för mig som elev. Dessutom ligger jag verkligen på gränsen för att kunna komma in i min drömutbildning, och detta inkl en annan kurs ÄR avgörande för att kunna ta mig in i den önskade utbildningen (jag tog första året inte lika seriöst som andra och tredje). Men om vi säger att jag får ett C på kursprovet, skulle jag fortfarande kunna argumentera för ett A, eller skulle du som lärare anse att det är orimligt?

Jonto 9472 – Moderator
Postad: 23 maj 21:25 Redigerad: 23 maj 21:27

Något som är viktigt att säga i detta sammanhanget är ju att kursprovet inte är ett nationellt prov och att skrivningen om att nationella prov ska särskilt beaktas vid betygsättningen. Läraren är därmed inte på samma sätt låst till att lägga väldigt stor vikt vid kursprovet. Även om såklart ett kursprov i slutet av kursen som testar kursen som helhet har ett stort värde.

Om jag som lärare skulle bedöma att anledningen till att du skrev sämre på provet har att göra med att du var sjuk, snarare än att du har glömt saker i kursen eller tappat kunskaper i slutet av kursen, så tycker jag inte att det vore orimligt att argumentera för att man ändå kan få ett A. Jag skulle dock mycket hellre planera bättre och ge eleven en möjlighet att kunna visa upp kunskaper under bättre förutsättningar. När sätts betygen för gymnasiet? Är det verkligen helt omöjligt att få till ett bedömningstillfälle i början av nästa vecka när du kanske mår bättre?

Det finns också möjlighet för lärare att i enskilda unika fall skjuta upp betygsättningen med någon dag.

Annars är det dåligt planerat att ha ett avgörande kursprov så nära in på betygssättning.

Anonym2005 442
Postad: 23 maj 21:33
Jonto skrev:

Något som är viktigt att säga i detta sammanhanget är ju att kursprovet inte är ett nationellt prov och att skrivningen om att nationella prov ska särskilt beaktas vid betygsättningen. Läraren är därmed inte på samma sätt låst till att lägga väldigt stor vikt vid kursprovet. Även om såklart ett kursprov i slutet av kursen som testar kursen som helhet har ett stort värde.

Om jag som lärare skulle bedöma att anledningen till att du skrev sämre på provet har att göra med att du var sjuk, snarare än att du har glömt saker i kursen eller tappat kunskaper i slutet av kursen, så tycker jag inte att det vore orimligt att argumentera för att man ändå kan få ett A. Jag skulle dock mycket hellre planera bättre och ge eleven en möjlighet att kunna visa upp kunskaper under bättre förutsättningar. När sätts betygen för gymnasiet? Är det verkligen helt omöjligt att få till ett bedömningstillfälle i början av nästa vecka när du kanske mår bättre?

Det finns också möjlighet för lärare att i enskilda unika fall skjuta upp betygsättningen med någon dag.

Annars är det dåligt planerat att ha ett avgörande kursprov så nära in på betygssättning.

Betygen som läraren sagt ska sättas på torsdag nästa vecka, men läraren säger att hen inte kan konstruera och sedan rätta ett till prov pga tidsbrist. Jag har inte försökt nosa mig i varför det skulle vara en tidsbrist att ge mig en chans att skriva det på måndag, eller någon dag nästa vecka. Jag hade själv önskat att få ett till tillfälle, men efter att ha frågat honom att skjuta upp det flera veckor bakåt (med motivet att hajken är dagen innan), har vi inte lyckats :/. Jag kan alltså ha som argument att jag var sjuk under kursprovet och har presterat på A-nivå genom hela kursen inför betygsättningen?

Jonto 9472 – Moderator
Postad: 23 maj 21:47

Framför allt tycker jag att du ska argumentera för att det är orimligt att ett prov som är ganska direkt avgörande för ditt betyg ligger så nära in på betygsättningen att det drabbar den som blir sjuk på provet negativt betygsmässigt om den inte skriver det. 

Nog för att man kan skriva om man är lite småsjuk men man kan vara så sjuk så att man inte kan skriva. Man kan knappast bli drabbad betygsmässigt om man är sjuk på ett prov. Det är väl sin sak om man är borta/sjuk vid flera provtillfällen eller om det finns en stark misstanke att man är "provsjuk" för att aktivt undvika att skriva ett prov. Att dock bli negativt bedömd för att man har oturen att bli sjuk, Det är inte schyssta förutsättningar. Det vore rimligen att antingen ta hänsyn till det i bedömningen eller att ge dig en annan möjlighet att skriva. 

Sen är det väl lite så också att du genom att komma sjuk till provet, på något sätt "köper" deras förutsättningar även om det också visar på god vilja att dyka upp trots att man är väldigt sjuk. Jag tycker dock egentligen inte att det är helt rätt. Är det något vi lärt oss under pandemin så är det att man ska stanna hemma när man är sjuk.

Anonym2005 442
Postad: 23 maj 21:53
Jonto skrev:

Framför allt tycker jag att du ska argumentera för att det är orimligt att ett prov som är ganska direkt avgörande för ditt betyg ligger så nära in på betygsättningen att det drabbar den som blir sjuk på provet negativt betygsmässigt om den inte skriver det. 

Nog för att man kan skriva om man är lite småsjuk men man kan vara så sjuk så att man inte kan skriva. Man kan knappast bli drabbad betygsmässigt om man är sjuk på ett prov. Det är väl sin sak om man är borta/sjuk vid flera provtillfällen eller om det finns en stark misstanke att man är "provsjuk" för att aktivt undvika att skriva ett prov. Att dock bli negativt bedömd för att man har oturen att bli sjuk, Det är inte schyssta förutsättningar. Det vore rimligen att antingen ta hänsyn till det i bedömningen eller att ge dig en annan möjlighet att skriva. 

Sen är det väl lite så också att du genom att komma sjuk till provet, på något sätt "köper" deras förutsättningar även om det också visar på god vilja att dyka upp trots att man är väldigt sjuk. Jag tycker dock egentligen inte att det är helt rätt. Är det något vi lärt oss under pandemin så är det att man ska stanna hemma när man är sjuk.

Jag kommer nog gå till provet imorgon, men kommer även gå till skolsköterskan för att kolla med henne hur sjuk jag är, så att jag har skriftligt bevis inför betygsättningen att jag faktiskt var sjuk. Tack så mycket för hjälpen, nu känner jag mig tryggare i att ha en dialog med min lärare!

oggih 1251 – F.d. Moderator
Postad: 23 maj 22:01

Om du är sjuk med feber och kraftig hosta låter det helt orimligt att gå till skolan – dels för att du behöver vila för att bli frisk så snabbt som möjligt, och dels för att du riskerar att smitta andra på skolan. Att din lärare och rektor försöker pressa dig till att gå till skolan ändå låter helt oacceptabelt i mina öron.

Och när det gäller betygssättningen: Om ni har haft flera kursprov under kursens gång borde läraren redan ha ett bra bedömningsunderlag, men om hen ändå känner sig osäker på något kunskapskrav borde det gå att ha en snabb muntlig examination när du har blivit frisk, om det nu verkligen inte finns tid för att ordna ett uppsamlingsprov.

Anonym2005 442
Postad: 23 maj 22:03
oggih skrev:

Om du är sjuk med feber och kraftig hosta låter det helt orimligt att gå till skolan – dels för att du behöver vila för att bli frisk så snabbt som möjligt, och dels för att du riskerar att smitta andra på skolan. Att din lärare och rektor försöker pressa dig till att gå till skolan ändå låter helt oacceptabelt i mina öron.

Och när det gäller betygssättningen: Om ni har haft flera kursprov under kursens gång borde läraren redan ha ett bra bedömningsunderlag, men om hen ändå känner sig osäker på något kunskapskrav borde det gå att ha en snabb muntlig examination när du har blivit frisk, om det nu verkligen inte finns tid för att ordna ett uppsamlingsprov.

Ja, jag uppfyller A i varenda kunskapskrav i varenda kapitelprov. Känner mig så himla maktlös och har verkligen inte orken att plugga.

Studenten06 179
Postad: 2 jun 21:08

Hur gick det? Det var ganska länge sedan du postade detta inlägg. Hoppas det gick bra.

Svara Avbryt
Close