25 svar
2753 visningar
Eric S 28 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 18:07

Min lärare gav mig fel på en uppgift på ett matteprov även fast mitt svar och uträkning var korrekt

Jag fick tillbaka mitt matteprov i fredags och jag var tre poäng ifrån ett A. Det fanns en uppgift som gav sju poäng men jag fick bara två poäng. Jag vet att min uträkning och mitt svar är korrekt för att jag har visat uppgiften för en lärare på KTH som jag känner och han instämde med mig. I måndags gick jag till rektorn och förklarade uppgiften i detalj. Han påstod att han inte kunde lösa problemet men han frågade andra lärare som sade att jag hade fel. Annars har jag ganska bra betyg och ett B i matte kan sänka mitt snitt. Jag har inte mycket pengar och därmed inte råd att ta detta juridiskt. Vad ska jag göra?


Tack på förhand!

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 27 sep 2017 18:18 Redigerad: 27 sep 2017 18:19

Välkommen till Pluggakuten Eric S!

Hur löd uppgiften och hur såg din lösning ut?

Framför allt: Vad var lärarens motivering och vilka bedömningskriterier fanns (ex. 2E/2C/3A)?

En korrekt uträkning och ett korrekt svar behöver inte nödvändigtvis leda till full poäng på uppgiften, det beror på vad du förväntas prestera. Men 2 av 7 låter ju onekligen lite lågt.

PluggaSmart 538 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 18:49

Som Yngve har nämnt ovan så är korrekt svar och redovisning inte alltid tillräckligt för ett A. För de hägre betygen ska du bl.a. använda dig av matematiska begrepp och generella lösningar (du ska generalisera problemet) och använda dig av en matematisk metod (inte gissa dig fram till svaret).

 

Be din lärare att förklara varför du inte fick alla A-poäng, vad som fattades!

 

// Plugga Smart

Johanspeed 226
Postad: 27 sep 2017 19:48

Finn alla reella lösningar till ekvationen |x^2 −2|x|| =1. Bedömningskriterierna var 1E/3C/3A. Jag har inte provpappret med uppgifterna hemma för att läraren lät inte ge ut de men uppgiften löd: Finn alla reella lösningar till ekvationen |x^2 −2|x|| =1. 

Bilden ovan är tagen från pappret som jag skrev provet på.

Johanspeed 226
Postad: 27 sep 2017 19:57

Jag har redan frågat min lärare men han ger mig inget klart svar och använder svåra begrepp som han inte ens verkar förstå själv. Jag och min lärare har haft en dålig relation under en längre tid och jag tror att poängsättningen på uppgiften var av personliga anledningar.

zo0ok 87 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 20:19

Oavsett vad läraren har för invändningar verkar ju 2/7 vara otroligt hårt bedömt.
Vad jag kan bedöma har du löst rätt uppgift, lösningen är hygglig, och du har kommit fram till rätt svar. Att klippa 5/7 poäng för någon formsak eller ifall det är något steg som är illa förklarat verkar... orimligt (det var ett tag sedan jag gick i skolan).

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 20:20
zo0ok skrev :

Oavsett vad läraren har för invändningar verkar ju 2/7 vara otroligt hårt bedömt.
Vad jag kan bedöma har du löst rätt uppgift, lösningen är hygglig, och du har kommit fram till rätt svar. Att klippa 5/7 poäng för någon formsak eller ifall det är något steg som är illa förklarat verkar... orimligt (det var ett tag sedan jag gick i skolan).

 

Ja, det här är helt orimligt hårt bedömt. Lösningen är helt korrekt och argumenten är knappast så dåliga att man tar bort 5 poäng. 

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 20:25

Jag instämmer i det dom tidigare skriver, att ge 2/7 på den där lösningen är bisarrt.

PluggaSmart 538 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 20:44

Får man fråga vilken årskurs du läser?

Johanspeed 226
Postad: 27 sep 2017 21:26

Vad ska jag göra? Matte 3 åk 2 gymnasiet.

Johanspeed 226
Postad: 27 sep 2017 21:27

Min lärare gör ofta svåra prov

PluggaSmart 538 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2017 22:41

Väldigt tråkigt att höra att du känner så :( (med tanke på att gymnasiebetygen är viktiga för framtida utbildning). Har verkligen ingen aning om vad du ska göra, jag hade nog gjort samma sak som dig (prata med rektorn). 

 

Du har ju i alla fall NP, där du får tillfället att visa dina matematiska kunskaper. Fördelen med det är att det oftast är olika lärare som rättar proven (d.v.s. kanske inte din mattelärare).

 

// PluggaSmart

sara153 8 – Fd. Medlem
Postad: 28 sep 2017 18:53

Skolverket kan väl hjälpa?

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 28 sep 2017 21:13
Johanspeed skrev :

Jag har redan frågat min lärare men han ger mig inget klart svar och använder svåra begrepp som han inte ens verkar förstå själv. Jag och min lärare har haft en dålig relation under en längre tid och jag tror att poängsättningen på uppgiften var av personliga anledningar.

Jag tycker inte att du ska nöja dig med det. Jag tycker att du, innan du blandar in "högre ort", ska kräva att din lärare ger dig en motivering som du kan förstå samt exempel på tillvägagångssätt som skulle gett fler poäng.

Du kan motivera det med att du måste ges en möjlighet att förstå vad som förväntas av dig så att du i framtiden kan prestera bättre på proven. Det borde ju vara skolans syfte, att hjälpa eleverna i sin strävan att tillägna sig nödvändiga färdigheter.

@Smaragdalena, du som är aktiv lärare, visst borde en elev ha rätt att kräva detta av en lärare? Och hur ska eleven i så fall bäst motivera denna begäran?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 28 sep 2017 22:31
Yngve skrev :
Johanspeed skrev :

Jag har redan frågat min lärare men han ger mig inget klart svar och använder svåra begrepp som han inte ens verkar förstå själv. Jag och min lärare har haft en dålig relation under en längre tid och jag tror att poängsättningen på uppgiften var av personliga anledningar.

Jag tycker inte att du ska nöja dig med det. Jag tycker att du, innan du blandar in "högre ort", ska kräva att din lärare ger dig en motivering som du kan förstå samt exempel på tillvägagångssätt som skulle gett fler poäng.

Du kan motivera det med att du måste ges en möjlighet att förstå vad som förväntas av dig så att du i framtiden kan prestera bättre på proven. Det borde ju vara skolans syfte, att hjälpa eleverna i sin strävan att tillägna sig nödvändiga färdigheter.

@Smaragdalena, du som är aktiv lärare, visst borde en elev ha rätt att kräva detta av en lärare? Och hur ska eleven i så fall bäst motivera denna begäran?

Hej Yngve!

Om det du skriver om krav stämmer, så kan det lätt leda till fullkomligt absurda situationer för läraren. 

Elev: Jag kräver att du förklarar hur x+1=2 betyder att x=1.

Lärare gör ett försök.

Samma elev: Jag förstår inte. Jag kräver att du förklarar så att jag förstår.

Lärare gör ett nytt försök.

Elev: Jag förstår fortfarande inte. Jag KRÄVER!!!! att du förklarar så att jag förstår.

Lärare gör ett tredje försök.

Elev: Asså, jag fattar fortfarande inte. Fy fan vilken dålig lärare du är!!! Du måste tillhöra bottenskrapet bland lärarna. Du kunde inte få något annt jobb, eller hur? 

(Läraren förväntas förklara en fjärde gång, trots detta utbrott?)

Albiki

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 28 sep 2017 23:14
Albiki skrev :
Yngve skrev :
Johanspeed skrev :

Jag har redan frågat min lärare men han ger mig inget klart svar och använder svåra begrepp som han inte ens verkar förstå själv. Jag och min lärare har haft en dålig relation under en längre tid och jag tror att poängsättningen på uppgiften var av personliga anledningar.

Jag tycker inte att du ska nöja dig med det. Jag tycker att du, innan du blandar in "högre ort", ska kräva att din lärare ger dig en motivering som du kan förstå samt exempel på tillvägagångssätt som skulle gett fler poäng.

Du kan motivera det med att du måste ges en möjlighet att förstå vad som förväntas av dig så att du i framtiden kan prestera bättre på proven. Det borde ju vara skolans syfte, att hjälpa eleverna i sin strävan att tillägna sig nödvändiga färdigheter.

@Smaragdalena, du som är aktiv lärare, visst borde en elev ha rätt att kräva detta av en lärare? Och hur ska eleven i så fall bäst motivera denna begäran?

Hej Yngve!

Om det du skriver om krav stämmer, så kan det lätt leda till fullkomligt absurda situationer för läraren. 

Elev: Jag kräver att du förklarar hur x+1=2 betyder att x=1.

Lärare gör ett försök.

Samma elev: Jag förstår inte. Jag kräver att du förklarar så att jag förstår.

Lärare gör ett nytt försök.

Elev: Jag förstår fortfarande inte. Jag KRÄVER!!!! att du förklarar så att jag förstår.

Lärare gör ett tredje försök.

Elev: Asså, jag fattar fortfarande inte. Fy fan vilken dålig lärare du är!!! Du måste tillhöra bottenskrapet bland lärarna. Du kunde inte få något annt jobb, eller hur? 

(Läraren förväntas förklara en fjärde gång, trots detta utbrott?)

Albiki

Haha. Roligt. Och kanske troligt. I vissa fall.

Men i just detta fallet är det ju annorlunda. Eleven är uppenbarligen kapabel att förstå de nödvändiga sambanden och begreppen för att lösa uppgiften, och borde därför inte ha några som helst problem att förstå lärarens förklaring av hur lösningen skulle se ut för att ge högre poäng.

Det verkar snarare som att läraren medvetet försöker mörka att det inte finns några sakliga skäl till den hårda bedömningen genom att ge vaga och/eller ovidkommande svar på den frågan.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 28 sep 2017 23:28

Hej Yngve!

I just detta ärende ligger det i elevens intresse att avsiktligt vägra acceptera varje försök till motivering från lärarens sida. Om du har rätt så är det elevens subjektiva uppfattning av lärarens motivering som spelar roll. Detta är helt absurt.

Albiki

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 28 sep 2017 23:47
Albiki skrev :

Hej Yngve!

I just detta ärende ligger det i elevens intresse att avsiktligt vägra acceptera varje försök till motivering från lärarens sida. Om du har rätt så är det elevens subjektiva uppfattning av lärarens motivering som spelar roll. Detta är helt absurt.

Albiki

Ja, så skulle det ju kunna vara.

Det skulle även kunna vara så att eleven verkligen försöker förstå förklaringen för att nästa gång kunna leverera enligt förväntan.

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2017 11:01
Albiki skrev :

Hej Yngve!

I just detta ärende ligger det i elevens intresse att avsiktligt vägra acceptera varje försök till motivering från lärarens sida. Om du har rätt så är det elevens subjektiva uppfattning av lärarens motivering som spelar roll. Detta är helt absurt.

Albiki

 

Varför försöker du motbevisa Yngve genom att påstå att han antar att eleven medvetet försöker missförstå när du gör exakt samma sak? I det här fallet så tycker jag utan tvekan att läraren ska kunna ge en motivering till varför men enbart får 2/7 poäng när lösningen håller högre klass. Kan man inte det så är det rätt uppenbart att läraren gjort fel.

 

Jag har som lärare gett personer dåliga poäng, och frågar eleven så ska jag kunna säga var i resonemanget det går fel. I alla fall så har jag och eleven varit överens. Hur ska man utvecklas matematiskt om man inte får påpekat var i resonemanget som det brister? 

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2017 11:51

Hej Woozah!

Jag håller med dig att lärarrespons kan gynna matematisk mognad. Det som jag diskuterar är om det finns regelverk som säger att eleven alltid har rätt i dispyter med lärare; finns det sådana regler så är de absurda. Skolan är inte ett företag och elever är inte kunder, även om det verkar vara så vid friskolor. 

Albiki

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 29 sep 2017 12:10 Redigerad: 29 sep 2017 12:11
Albiki skrev :

Hej Woozah!

Jag håller med dig att lärarrespons kan gynna matematisk mognad. Det som jag diskuterar är om det finns regelverk som säger att eleven alltid har rätt i dispyter med lärare; finns det sådana regler så är de absurda. Skolan är inte ett företag och elever är inte kunder, även om det verkar vara så vid friskolor. 

Albiki

Hej Albiki!

Jag håller med dig om att det vore absurt om elever alltid hade rätt i (alla) dispyter med lärare. Och något sådant regelverk finns givetvis inte.

Däremot står det följande i Skollagen, kapitel 3, paragraf 3. Den första och den sista meningen är speciellt intressanta i detta fall:

3 kap. Barns och elevers utveckling mot målen

...

Barnens och elevernas lärande och personliga utveckling
3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Lag (2014:458).

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2017 12:27

Det kanske är möjligt för läraren att ge en skriftlig förklaring på varför det är en felaktig lösning. Du kan då få hjälp av andra att få förklarat vad läraren menar skulle vara fel (eller att läraren helt enkelt har fel i sin kritik).

tomast80 4245
Postad: 29 sep 2017 12:45
Stokastisk skrev :

Det kanske är möjligt för läraren att ge en skriftlig förklaring på varför det är en felaktig lösning. Du kan då få hjälp av andra att få förklarat vad läraren menar skulle vara fel (eller att läraren helt enkelt har fel i sin kritik).

Det låter som en mycket bra idé!

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2017 16:37

Hej Yngve!

Det är intressant hur luddigt formulerad texten i Skollagen är.

  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att verbalt misshandla sin lärare, så ska barnet få lov att göra det. 
  • Om ett barn får stimulans genom att fysiskt misshandla sina "kamrater" så ska barnet få lov att göra det.
  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att lyssna på hög musik ur högtalare i klassrummet (ej hörlurar) så ska barnet få lov att göra det.

Detta eftersom alla barn ska ges den stimulans som de behöver i sin personliga utveckling.

Albiki

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 29 sep 2017 17:15
Albiki skrev :

Hej Yngve!

Det är intressant hur luddigt formulerad texten i Skollagen är.

  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att verbalt misshandla sin lärare, så ska barnet få lov att göra det. 
  • Om ett barn får stimulans genom att fysiskt misshandla sina "kamrater" så ska barnet få lov att göra det.
  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att lyssna på hög musik ur högtalare i klassrummet (ej hörlurar) så ska barnet få lov att göra det.

Detta eftersom alla barn ska ges den stimulans som de behöver i sin personliga utveckling.

Albiki

Hej Albiki.

Du är naturligtvis i din fulla rätt att ha din egen åsikt om hur lagen är formulerad.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 29 sep 2017 17:22
Albiki skrev :

Hej Yngve!

Det är intressant hur luddigt formulerad texten i Skollagen är.

  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att verbalt misshandla sin lärare, så ska barnet få lov att göra det. 
  • Om ett barn får stimulans genom att fysiskt misshandla sina "kamrater" så ska barnet få lov att göra det.
  • Om ett barn får stimulans till sitt lärande genom att lyssna på hög musik ur högtalare i klassrummet (ej hörlurar) så ska barnet få lov att göra det.

Detta eftersom alla barn ska ges den stimulans som de behöver i sin personliga utveckling.

Albiki

Du missar "enligt utbildningens mål". Utbildningens mål innefattar många fina (och luddiga) formuleringar om värdegrund och liknande, som borde hindra dina tolkningar.

Svara
Close