10 svar
151 visningar
Celebron 23
Postad: 6 mar 2023 13:04

Metod för att räkna %

Hej, jag sitter med min dotter som är 11 år och räknar %. Det hon försöker lösa är: X/24 = 25 %. Dom har inte lärt sig ekvationer än så x=0.25 * 24 verkar inte vara metoden dom använder. Någon som vet vilken metod som skall användas?

MangeRingh 213
Postad: 6 mar 2023 13:13

Kanske att 25% är en fjärdedel av det hela. Och så 6:ans tabell.

Celebron 23
Postad: 6 mar 2023 13:17

Jag tror man måste ha en metod 

MangeRingh 213
Postad: 6 mar 2023 13:34

Ja, x/24 = 25 % = 0.25; x =0.25*24 är ju en metod. Jag vet ingen annan, sorry.

Yngve Online 40141 – Livehjälpare
Postad: 6 mar 2023 13:42 Redigerad: 6 mar 2023 14:14

Kanske en metod baserat på det MagneRingh skrev i första svaret?

  • 25 % är en fjärdedel av en hel.
  • Eftersom x/24 = 25 % så måste även x/24 vara en fjärdedel av en hel.
  • Eftersom en hel är lika med fyra fjärdedelar så måste en hel vara lika med 4*x/24, vilket är lika med x/6.
  • Om x/6 är en hel så är x 6 st hela.
  • Alltså är x = 6
Louis 3568
Postad: 6 mar 2023 13:58

En ask innehåller 24 kakor.

Hur många kakor har man ätit när man ätit 25% eller 1/4 av alla kakor?

Svar: 24/4 = 6 kakor.

Det är samma sak som x=0,25*24 ovan men kan åskådliggöras som OXXX,
där O är tomrummet i asken efter de uppätna kakorna.

Celebron 23
Postad: 6 mar 2023 14:06

Tack för alla svar! Problemet om vi inte har en metod är nästa tal: 12/z = 10%. Vad är z? Med ekvationen så kan vi skriva 12=0.1*Z detta ger Z=12/0.1 = 120

 

Om dom inte kan använda ekvarioner som jag gjorde ovan, borde det inte finnas en annan metod?

Yngve Online 40141 – Livehjälpare
Postad: 6 mar 2023 14:13 Redigerad: 6 mar 2023 14:15

Kanske en metod liknande den i mitt förra svar?

  • 10 % är en tiondel av en hel.
  • Eftersom 12/z = 10 % så måste även 12/z vara en tiondel av en hel.
  • Eftersom en hel är lika med tio tiondelar så måste en hel vara lika med 10*12/z, vilket är lika med 120/z.
  • Om 120/z är en hel så måste z vara lika med 120
farfarMats 1187
Postad: 6 mar 2023 14:16

Det är väl bara att gå på definitionen,  % är inget annat än 100delar, alltså  x/24 = 25/100 

( Jo det är en ekvation men ursprungsproblemet är redan den en ekvation )

Celebron 23
Postad: 6 mar 2023 14:20

Tack Yngve! Jag kör på den metoden 

Louis 3568
Postad: 6 mar 2023 14:21

Om man ätit 12 kakor och det är 1/10 av alla kakor, hur många kakor ...

Finns det inga exempel i boken (finns det en bok?) på hur man förväntas tänka?

Är det en Metod som eleverna ska lära sig just här, eller förmågan att tolka procenttal som andelar och utifrån det resonera sig fram till svaret? Kanske genom att rita någon figur.

Svara
Close