0 svar
137 visningar
Aysa 1414 – Avstängd
Postad: 14 feb 2018 22:00

metanol istället för väte ?

http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Metanol-ersatter-vatgas-som-framtidens-bransle.aspx

om ni kopierar och klistrar in länk så funkar det annars finns text nere

jag fick en uppgift att läsa den här texten och svara på frågorna , några frågor som jag inte kunde svara på

4.vilka argument har texten för att denna förändringen kan ge positiva effekter för miljön ?

tänkte jag : i texten står det att

Metanol är lätt att lagra och  transportera

och har mindre vikt än väte så lätthanterlig 

och om man använder denna method så är det  ett sätt  att minska koldioxid utsläpp alltså koldioxid kan istället används för att producera methanol

ett passande fordonsbränsle för att använda i dagens infrastruktur.

fråga 5 . är texten trovärdigt , på vilket sätt är det och inte är det ?

jag kunde alltså ingenting om den här frågan 

kan nån rätta svaret för fråga 4 och hjälpa mig med fråga 5 ?

tack på förhand

 

text....

Publicerad: må 12 dec 2011. Ändrad: må 19 dec 2011

Metanol ersätter vätgas som framtidens bränsle
PRESSMEDDELANDE: I stället för att släppa ut koldioxiden i luften kan man använda den för att ta fram metanol – som är ett utmärkt bränsle för bilar och flygplan – med hjälp av solenergi. Tekniken finns redan, och nu startar en stor nordisk forskningssatsning som ska göra processen så billig och enkel att den kan börja användas i stor skala. Satsningen leds av Chalmers.
​Att tillverka metanol med hjälp av solljus har flera viktiga fördelar jämfört med andra energisystem: Metanol är lätt att lagra, till skillnad från elektricitet. Det är ett fordonsbränsle som är färdigt att använda i dagens infrastruktur. Solenergi ger den mest effektiva framställningen jämfört med andra förnyelsebara energikällor. Detta är utgångspunkterna för ett fyraårigt samarbetsprojekt som leds av Dinko Chakarov, biträdande professor i fysik på Chalmers.


– Vi har arbetat i många år med att ta fram vätgas med hjälp av solenergi, bland annat genom att studera hur olika ytor påverkar reaktionerna. Men vätgas är fortfarande svårt att lagra och transportera. Därför har vi nu gått över till att tillverka metanol, som är ett lätthanterligt bränsle.


Vätgas har länge setts som framtidens fordonsbränsle, men det har visat sig vara svårare än vad man trodde att få till en fungerande infrastruktur för vätgas. Många forskare världen över har därför styrt om sin forskning på senare år – bland annat som en följd av att det amerikanska energidepartementet slutade finansiera vätgasforskningen från år 2010, efter en massiv satsning på ”vätgasekonomin” under många år.


Men chalmersforskarnas resultat inom vätgastillverkning kommer nu till nytta när de har gått över till metanol. Vätgas är nämligen det första steget i tillverkningen av metanol, och båda stegen katalyseras med i stort sett samma metod. Först splittras vattenmolekyler så att det bildas vätgas och syrgas. Sedan reagerar vätgas med koldioxid och metanol bildas. Båda reaktionerna drivs genom fotokatalys, vilket betyder att solenergi omvandlas direkt till kemisk energi.


Metanoltillverkningen innebär dessutom att koldioxid blir en resurs – i stället för en avfallsprodukt som släpps ut i atmosfären som växthusgas.

Svara
Close