13 svar
179 visningar
Lär mig behöver inte mer hjälp
Lär mig 467
Postad: 28 jan 17:07

meningsbyggnad

Hej! Jag håller på och tränar på ordklasser i en mening. Problemet är att jag inte vet vad som är rätt eller fel när jag själv har gissat. Finns det någon websida som kan kontrollera olika ordklasser och plocka isär en mening. Kan jag skriva meningarna här ist?

Arktos 4391
Postad: 29 jan 16:13 Redigerad: 29 jan 16:20

Sök ordet här:   www.svenska.se

Se vad  SAOL  eller SO  anger för ordklass eller ordklasser.

Många ord kan ha flera betydelser och därmed förekomma i flera ordklasser.
Sammanhanget (i meningen) avgör vilken som gäller.

Kolla t ex  med   eller   för  .

Lär mig 467
Postad: 29 jan 16:37 Redigerad: 29 jan 16:37

ja men ibland när man har en hel mening brukar man dela in tre ord i t.ex bisats eller indirekt objekt och det är där jag tvekar

Arktos 4391
Postad: 29 jan 16:54 Redigerad: 29 jan 18:07

Det var  ordklasser  du  frågade efter.

En mening består av en eller flera satser
En sats består av satsdelar (där vissa också kan vara satser)
En satsdel består av en eller flera fraser
En fras består av ett eller flera ord och fraser

Visa ett exempel du undrar över, så kan vi gå igenom det.

Lär mig 467
Postad: 29 jan 17:18 Redigerad: 29 jan 17:29

Greta tycker om sådana människor som är givmilda.

tycka om  är predikat 

greta är subjekt

sådana människor som är givmilda är väl bisats och direkt objekt

som är subordnad konjuktion

eller?

Arktos 4391
Postad: 29 jan 17:50 Redigerad: 29 jan 17:57

Greta tycker om sådana människor som är givmilda

Nominalfrasen  [greta]  är subjekt

Det finita verbet (predikatet?) är "tycker om" 
som är huvudord i verbfrasen  [ tycker om [sådana människor som är givmilda] ].

Nominalfrasen [sådana människor som är givmilda]  är direkt objekt


Nu är meningen indelad i satsdelar, så här skullle jag stanna. 

Vill man gå längre in i objektet, ser man att
satsen  [som är givmilda] är ett attribut (en bestämning) till "människor"
som är huvudord i den  nominalfras som utgör objekt i meningen.

Oj vad många facktermer det blev på en gång!
Så kan det bli när begreppen hänger ihop som i  #4  .
Hängde du med?  Fråga om något är oklart..

Lär mig 467
Postad: 29 jan 18:00

Japp tack så mycket! kan du ge exempel på en mening med adverb

Lär mig 467
Postad: 29 jan 18:11

Är då

Bra att du har din bok med, jag har glömt min

att ha är predikat 

du är subjekt

din bok med är predikatsfyllnad

sen kommer bistatsen "jag har gömt min" 

Arktos 4391
Postad: 29 jan 20:03 Redigerad: 29 jan 20:04
Lär mig skrev:

Japp tack så mycket! kan du ge exempel på en mening med adverb

Ja, och det kan säkert du också.
Här är några adverb:  ofta,  sällan, aldrig, inte.

Lär mig 467
Postad: 29 jan 20:38

hon är verkligen snabb

verkligen snabb är predikatsfyllnad till är

Arktos 4391
Postad: 29 jan 21:25

Ja, adjektivfrasen [verkligen snabb] är predikativ i satsen.

Det var längesen  jag såg termen predikatsfyllnad.
Används den i din kursbok?

Lär mig 467
Postad: 29 jan 21:25

ja

Arktos 4391
Postad: 29 jan 21:42 Redigerad: 29 jan 21:43

Då får du väl fortsätta med det  :-)
Men i så fall enbart efter   vara, bliva, heta, kallas.
Se "Svenska Akademiens språklära" (2003)  13.2.1.5. Predikativ, sid 236

Lär mig 467
Postad: 29 jan 21:58

Japp! Skam för den som ger upp! Tack för allt!

Svara
Close