4 svar
92 visningar
Suprice_M-F behöver inte mer hjälp
Suprice_M-F 112
Postad: 15 dec 2021 14:39 Redigerad: 15 dec 2021 14:49

Mekanikkompendium (Transportvagn)

a) Kunde jag lösa. Det är bara välja momenten på en av de. 

 

Moment vid A: =0FFmg × 400 -RB×1250 = 0Fmg×400=RB×1250RB=Fmg×4001250=5000×4001250=1600NMoment vid B:F=0Fmg×(1250-400)-RA×1250=0RA=5000×8501250=3400N

Men hur gör jag på b)? Är det samma sätt? eller något med kullager?

 

Facit:

Rc = 1000N

Rd = 1000N horisontellt och 1600N vertikalt 

SaintVenant Online 3936
Postad: 15 dec 2021 18:30

Frilägg antingen anordningen som hjul B sitter fast i som sedan är lagrad vid C och D eller den andra delen av vagnen.

Alltså, exempelvis denna del:

Du har beräknat kraften vid B och kan därmed bestämma krafterna vid C och D.

Suprice_M-F 112
Postad: 15 dec 2021 19:46 Redigerad: 15 dec 2021 19:52

Moment vid C:FD×400 = FB×250FD=1600×250400=1000NMoment vid D:FC=1600×250400=1000N

Hur gör jag med vertikalt?

Suprice_M-F 112
Postad: 15 dec 2021 20:08

Jag förstår att kraften vid B blir uppåtriktad kraft och vid D nedåt riktad kraft.

y-ledFB-FD=0FD=FB=1600NÄr det rätt?

SaintVenant Online 3936
Postad: 15 dec 2021 20:21

Bortsett från att du kallat både den horisontella och vertikala kraften vid D för FDF_D ser det bra ut.

Du förstår här också att anledningen till att du inte har någon vertikal kraft vid C är för att du troligtvis har ett glidlager där som alltså inte kan ta upp några krafter i vertikal riktning

Vid D däremot har du ett lager "med lock" som därmed kan ta upp både horisontell och vertikal kraft.

Det är inget som du lärt dig så här tidigt i dina studier, antar jag, men problemet hade inte varit lösbart om lagret vid C kunde ta upp vertikala krafter. Då hade du haft för många okända variabler.

Svara
Close