Mekanik: rörelsemängdsmoment intressamt vid ickecirkulär rörelse?
Hej, jag har förstått att man kan räkna ut ett objekts rmm avseende vilken referenspunkt man vill, och den blir inte noll så länge inte hastighet och lägesvektor är parallella.
Men är rmm i praktiken bara intressant i scenarion med rörelse i cirkel eller ellipsbana? tex typiskt exempel med konståkare eller vindkraftverk?
Om vi har en bil som åker med konstant fart på en rak väg, finns det nån intressant frågeställning angånede dess rörelse som involverar rmm? Hur applicerar jag ens ett moment på bilen i ett sånt scenario?
Ja, absolut. Om bilen kolliderar med något som sedan roterar runt en axel exempelvis. Men det kanske inte är så triviala exempel du är ute efter.
Är det något mer esoteriskt, filosofiskt?
Du menar att bilen kolliderar och all (translationell) rörelseenergi konverteras till rotationsenergi?
Hur är bilens rmm relevant i den beräkningen?
Naej, du kan beskriva bilens rörelsemängdsmoment precis innan kollisionen och sedan bevaras denna om enbart konservativa kraftmoment verkar på systemet. Sedan om den inte bevaras kan du beskriva förändringen av den enkelt.
Det är mycket användbart i vissa problem. Lär finnas exempel på det i din bok. Annars kan jag säkert hitta någon i M&K.
Det är av intresse hur stor rörelsemångdmoment en neutron har i förhållande till en atomkärna. Om rörelsemängdmoment är mindre än är -våg-spridning viktig.