Mekanik - Friktionskraft i cirkelrörelse
Hej! Se uppgift:
Facit:
Hur kommer det sig att friktionskraften är riktad vinkelrätt mot hastigheterna? När jag tidigare löst uppgifter har jag alltid utgått ifrån att friktionskraften har motsatt hastighetsriktning.
Det är en bil med hjul. Tänk dig en cykel. Cykeln rör sig lätt framåt och bakåt eftersom hjulen rullar. Men friktionen mellan hjul och väg gör att det är svårt att flytta cykeln i sidled.
Ah okej, då är jag med. Men finns det ett bättre sätt att tänka på friktionskraft då, istället för att man ska tänka motsatt hastighetsriktning?
Luffy skrev:Ah okej, då är jag med. Men finns det ett bättre sätt att tänka på friktionskraft då, istället för att man ska tänka motsatt hastighetsriktning?
Absolut. I vilken riktning verkar friktionskraften när en bil rivstartar?
Absolut. I vilken riktning verkar friktionskraften när en bil rivstartar?
Hmm, framåt?
Om du ställer en tung låda på marken och trycker mot den står den ändå kvar på samma ställe. Trots att det verkar en friktionskraft som motverkar din tryckkraft. Utan att något rör sig och skapar en rörelseriktning.
Jag tycker inte du ska försöka generalisera "friktion" eller friktionskraft alltför mycket. Man använder begreppet ganska brett, t.ex. rullfriktion, glidfriktion, fullt utvecklad friktion, friktionsturbulens et cetera.
Vanligtvis, men inte alltid, handlar det om att två kontaktytor ska växelverka på något sätt för att motverka en förändring.
Vanligtvis, men inte alltid, handlar det om att två kontaktytor ska växelverka på något sätt för att motverka en förändring.
När handlar det inte om att motverka en förändring?
I uppgiften ovan tolkar jag det som att när v ökar så ökar centripetalaccelerationen och då ökar S som motverkas av friktionen, samt när v minskar så minskar S och då vill friktionen behålla kraften som den var innan och verkar då i samma riktning, typ som Lenz lag, är det korrekt?
S är konstant i detta problem: S = mg. Det gäller att S + Ffn = mac = mv2/r.
Dvs vi har Ffn = mv2/r - mg.
Vi ser att friktionskraften Ffn beror av farten v. Det gäller dessutom att |Ffn| mg. Om v är för stor så kan inte friktionskraften hålla kvar kvar bilen i en cirkulär bana. Detsamma gäller om v blir för liten, förutsatt att .