Median samt kvartiler
Jag har följande uppgift:
Uppskatta medianutgifterna och de båda kvartilerna.
Utgifter/Kr(klass) Relativ fördelning/procent(frekvens) Kumulerad frekvens
1000 - 1999 12 12
2000 - 2999 21 33
3000 - 3999 42 75
4000 - 4999 17 92
5000 - 5999 8 100
När jag vill räkna ut medianen så ska jag ju hitta q2 (kvartil två), sedan ska jag finna q1 samt q3.
Då använder jag formeln q2 = nedre klassgräns + [(0,50 (andelen av observationer som ligger till vänster, antar n = 100) - kumulerad frekvens innan klassen som vi söker)/frekvens i klassen vi undersöker]*1000 (klassbredd)
Då får jag följande:
2999,5 + [(0,50) - 0,33)/0,42]*1000 = 3404
Nu till mina två frågor.
1. Vår lärare använde nedre klassgräns 3000 istället men det är väl fel?
2. Varför använder man inte klassmitten när man räknar ut median/kvartiler? Är det alltid "orginal-klasserna" man ska använda?
1. Eftersom det inte finns några femtioöringar längre, och det står att det handlar om utgifter, kan man argumentera för att göra som läraren gjorde. Eftersom man kan betala det exakta priset om man betalar med kort, kan man argumentera för som du gjorde - men i så fall borde det stå t ex 3 000 - 3999,99 istället, och det gör det inte.
2. Om vi tänker oss att det är 100 personer som har svarat, så är person nummer 50 den sjuttonde av de 42 personer som betalat mellan 3 och 4 tusen. Varför skulle man ta klassmitten, d v s person nummer 21?!?! (avrundar till heltal)
Vilka klasser menar du att man skulle använda, om man inte använder de klasser som finns?
Smaragdalena skrev:1. Eftersom det inte finns några femtioöringar längre, och det står att det handlar om utgifter, kan man argumentera för att göra som läraren gjorde. Eftersom man kan betala det exakta priset om man betalar med kort, kan man argumentera för som du gjorde - men i så fall borde det stå t ex 3 000 - 3999,99 istället, och det gör det inte.
2. Om vi tänker oss att det är 100 personer som har svarat, så är person nummer 50 den sjuttonde av de 42 personer som betalat mellan 3 och 4 tusen. Varför skulle man ta klassmitten, d v s person nummer 21?!?! (avrundar till heltal)
Vilka klasser menar du att man skulle använda, om man inte använder de klasser som finns?
1. Antar att man med andra ord måste argumentera för varför man valt vissa klasser på exempelvis en tenta. Varför skulle det stå 3000 - 3999,99 och inte 3000 - 3999,50, 4000 - 4999,50 o.s.v. ?
2. Men i vissa fall räknar man ju ut klassmitten. Finns det några regler för när man ska använda klassmitten? Använder man den enbart när man räknar ut standardavvikelse och medelvärde men i övriga fall "orginal-klasserna"?
1. Om det står 2000-2999 och 3000-3999 finns det ingenstans man kan stoppa in 2999,50 eller 2999,95.
2. Om det inte finns något som gör att man kan få en bättre gissnig än "mitt i klassen" så använder man det, men kan man förbättra det, så gör man det.