14 svar
2075 visningar
sanroo01 behöver inte mer hjälp
sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 10:59

Max dragkraft

Utgå från vårt typfordon ovan, och beräkna max dragkraft och motsvarande axellast för nedanstående fall. Antag rullmoståndskoefficienten f = 0.015 båda fallen.

a) Typfordonet är framhjulsdrivet

Beräkna för torr asfalt  = 0.9

Beräkna för is  = 0.1

Jag tänker, utgår från formeln: F=μN

Då vill jag ha normalkraften på framdäcken.

m*g*0,6= 8248,8

sedan blir det då (enligt formeln)

8248,8*0,9=7423,92

Nu vet jag att detta är helt fel.... men jag förstår inte varför??

I facit så pratar de om en rullmotståndskraft? Sen är det en jätte formel som jag absolut inte har en aning om hur de kom fram till.

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 11:15

friläggning av bilen

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2017 11:30

Vad är det för kurs du läser? Troligen är det ingen annan här som har läst just den kursen, men om du lägger in din "jätte formel" med beteckningar (inte siffror) så skall vi nog kunna hjälpas åt och klura ut vad det betyder.

Vad är det som händer om dragkraften blir för stor?

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 11:33 Redigerad: 21 sep 2017 11:41

Jag läser en kurs som heter fordonsteknik. Mycket av mitt material kommer från kompendium från läraren själv.

Om dragkraften blir för stor så slirar däcken.

Jag förstår att formeln för att få fram F (fram max) har något att göra med en jämnviktekvation.

Så här ser dock lösningen ut.

 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2017 13:12

Om du börjar med att bortse från alla förluster - hur skulle då en kraftbalans kring tyngdpunkten se ut?

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 22 sep 2017 08:39 Redigerad: 22 sep 2017 09:01

Jag gör ett försök.

Har använt mig av en friläggning enligt bilden nedan.

Krafterna verkar inte längs samma varningslinje. -> momentjämnvikt

Jämvikt i X-riktning Fr2+Fr1=Fd1+Fd2

Jämvikt i Y-riktning mg=N1+N2

Momentjämnvikt vid TP: (N2×L2 - N1×L1)+0,6×(Fr1+Fr2)- 0,6×(Fd1+Fd2)=0

(0,6 höjden från marken till TP)

Jag är osäker på mitt förslag gällande momentjämnvikt.

Guggle 1364
Postad: 22 sep 2017 11:50 Redigerad: 22 sep 2017 11:57

Eftersom bilen är framhjulsdriven är Fd2=0 F_{d2}=0 . Tänk också på att Fd1=μN1 F_{d1} =\mu N_1

Slutligen tycker jag att ska göra det lätt för dig och låta Fr1+Fr2=Fr F_{r1}+F_{r2}=F_r .

I övrigt ser det ok ut (förutom kraftjämvikten i x-led, men den behövs inte så länge du räknar moment kring Tp). Använd nu N2=mg-N1 N_2=mg-N_1 i uttrycket för momentjämvikten och lös ut N1 N_1 .

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 22 sep 2017 15:28 Redigerad: 22 sep 2017 15:57

Jämvikt i X-riktning Fr2+Fr1=Fd1+Fd2 

Jämvikt i Y-riktning mg=N1+N2

 Momentjämnvikt vid TP: (N2×L2-N1×L1)+0,6×Fr=0

Lösa ut N1

(mg-N1)×L2-N1×L1+0,6×Fr-0,6Fd1=0N1=(0,6Fr-0,6Fd1+L2mg)/(L2+L1)

Nu börjar det närma sig.

rullmotståndskoefficienten f=0,015  Fr=mg0,015

μ=0,9 för torr asfalt

Hur får jag in μ i ekvationen?

Guggle 1364
Postad: 22 sep 2017 15:53

Fd F_d som är kraften framhjulen vill dra bilen framåt med är maximalt Fd=μN1 F_d=\mu N_1 . Om du sätter in det uttrycket (gärna innan du löser ut N1 N_1 på sista raden eftersom Fd F_d också innehåller  N1 N_1 ) blir det enklare att se.

Orsaken är att friktionen mellan asfalten och framhjulen är normalkraften på framhjulen gånger friktionskoefficienten.

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 22 sep 2017 16:07 Redigerad: 22 sep 2017 16:08

Stoppar in Fd=μN1

L2mg-N1L2-N1L1+0,6Fr-0,6μN1=0

N1= 0,6Fr+L2mg/(L2+L1+0,6μ)

Jag undrar varför de i svaret har fått det till:

N1= μ(0,6Fr+L2mg)/(L2+L1+0,6μ)

De har ett μ även i övre delen av divisionen. Vad har jag missat?

Guggle 1364
Postad: 22 sep 2017 16:12 Redigerad: 22 sep 2017 16:13

Du har räknat ut N1 N_1 som är normalkraften, I facit anges maximal framdrivningskraft, som är μN1 \mu N_1 , därför har de ett extra μ \mu framför.

Sen har jag en synpunkt på "jämvikten" i x-led. Det är inte en jämvikt just nu, kan du förklara varför?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 22 sep 2017 16:16 Redigerad: 22 sep 2017 16:18

Du läser fel. Det är inte N1 N_1 som har ett μ \mu i täljaren, det är Nfram.max=μ·N1 N_{fram.max} = \mu \cdot N_1 .

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 22 sep 2017 16:23 Redigerad: 22 sep 2017 18:18

Okey.

Jag har visat beräkning för N1 och för att få fram maximal Fd så multiplicerar jag hela min N1 ekvation med μ för att Fd=μN1

Jag uppfattar det som om det inte är i jämvikt i X-led för att det endast är fram hjulen som driver, eller så är det för att bilen rör sig och jag har inte tagit med luftmotståndet.

Guggle 1364
Postad: 23 sep 2017 11:01 Redigerad: 23 sep 2017 11:12
sanroo01 skrev :

Jag uppfattar det som om det inte är i jämvikt i X-led för att det endast är fram hjulen som driver, eller så är det för att bilen rör sig och jag har inte tagit med luftmotståndet.

Ja, det finns två möjligheter, antingen balanseras dragkraften av friktion (luftmotstånd, rullmotstånd osv)  eller också är bilen helt enkelt inte i jämvikt i x-led. Det kan ju hända att bilen stannat vid ett rödljus och nu ska gasa iväg  ( FL0 F_L\approx 0 vid låga hastigheter). Då kvarstår en resulterande kraft åt vänster i din frilagda bild.

Det som händer när vi har en resulterande kraft på en kropp är att kroppen börjar accelerera enligt Newtons andra lag, F=ma.

Vill man ändå ställa upp statikens jämviktsekvationer (jämvikt i x-led, y-led och momentjämvikt) kan man införa en fiktiv tröghetskraft som angriper i tyngdpunkten och är motriktad accelerationens riktning.

Man kan också låta det vara en obalans i x-led, men då är det viktigt att välja att beräkna momentjämvikten kring en punkt som inte påverkas av "tröghetskraften" (F=ma) eller luftmotståndet ( FL F_L ), dvs en punkt där kraften man ignorerar inte ger något moment. En sådan punkt är tyngdpunkten (åtminstone för tröghetskraften och det är därför din beräkning fungerar utan jämvikt i x-led). Det är dock inte alltid möjligt eller praktiskt att välja en sådan punkt.

Som övning och helgnöje kan du testa att beräkna momentjämvikten kring någon annan punkt, t.ex. framhjulet  och införa en fiktiv "tröghetskraft", f=ma, motriktad accelerationen a.

På samma sätt är det med en eventuell kraft från ett luftmotstånd, om verkningslinjen av FL F_L inte går genom momentpunkten måste man ta hänsyn till den vid momentjämvikten.

sanroo01 23 – Fd. Medlem
Postad: 25 sep 2017 11:35

det här blev jätte bra.

har inga frågetecken kvar

Svara
Close