Matte/klass 9
a) (y-7)x6+11=59
b) 49=72y-1
c) 5y-4y-3y-2y-1y=52
Jag kan inte, min dotter behöver hjälp! Tack på förhand!
Hej, vi hjälper dig med a-uppgiften här så får du skapa separata trådar för b- och c-uppgiften.
Jag antar att ekvationen är (y-7)•6+11 = 59.
Leta reda på begreppet "balansmetoden" eller "balansering" i din dotters mattebok eller här.
Det handlar om att steg för steg utföra räkneiperationer på båda sidor av lilhetsteckbet så att till slut den obekanta storheten står ensam på ena sidan av likhetstecknet.
Första steget:
Subtrahera 11 från båda sidor:
(y-7)•6+11-11 = 59-11
Förenkla:
(y-7)•6 = 48
Dividera båda sidor med 6:
(y-7)•6/6 = 48/6
Förenkla:
y-7 = 8
Addera 7 till båda sidor:
y-7+7 = 8+7
Förenkla:
y = 15
Slutligen: Kontrollera resultatet genom att ersätta y med 15 i ursprungsekvationen och se att den då stämmer:
Om y = 15 så är vänsterledet lika med (15-7)•6+11, vilket är lika med 8•6+11, vilket är lika med 48+11, vilket är lika med 59.
Det stämmer med vad det stod till höger om likhetstecknet i ursprungsekvationen.
Alltså är y = 15 rätt svar.
Kan du återge detta till din dotter?
Ställ gärna en massa följdfrågor här vid behov.
Tack så mycket!
5^y - 4^y - 3^y - 2^y - 1^y = 5^2? Hade lite svårigheter att lösa för y i c) med endast metoder från årskurs 9
TUsen, tusen tack!
Hur går det med att hjälpa din dotter?
Är det möjligt för henne att själv ställa sina frågor här?
Ja, alla svar hjälper och har hjälpt henne att förstå hur att tänka/räkna. Det är jag som har skapat profilen för att hjälpa henne.
OK vad bra.
Tror du att det finns möjlighet för din dotter att själv ställa frågorna här?
Behöver hon ställa frågor här? Hon behöver stöttning i arbetet och jag hjälper henne.
Nej, det måste hon inte.
Ibland kan det vara bättre att dialoga direkt med barnet, men det är helt OK att vi går via dig istället.
Ah vad bra, jag kan inte matte ärligt talat, och under tiden jag ställer frågor här, hon jobbar med andra matte uppgifter, för att spara tid.