Matte årskurs 4
Hej
Multiplikationstabellen
Alex
tråd flyttad från matematik/kluringae till matematik/årskurs 7. /Dracaena, moderator
Vad menar du? Behöver du hjälp med multiplikationstabellen?
Ja fyrans
Vad specifikt är det du behöver hjälp med? Är det hur man räknar 4*1,4*2,4*3....4*12?
Från 6*4 och framåt
Är du med på att:
4*1=4
4*2=4+4=8
4*3=4+4+4=12
4*....
6*4=4+4+4+4+4+4=24
7*6=?
8*6=?
9*6=?
10*6=?
Notera att 10* vad som helst är bara lägga dit en extra nolla, och 9* vad som är bara ta bort vad som helst från 10* talet.
Alltså, 9*8 är samma sak som (10*8)-8, 9*11 är samma sak som (10*11)-11 osv där du räknar paranteserna först.
Tack för svaret Alex
Hej ska börja med division är det något man ska tänka på? Alex
Man kan tänka på två sätt med division
delningsdivision och innehållsdivision
ex.
Om vi har femton kakor som ska delas på tre personer. Hur många får vi då var? Då kan man tänka sig att man har kakor och delar ut de mellan de olika personerna och ser då att varje person måste då 5 kakor för att det ska stämma.
Om vi däremot har
Då går det ju inte att tänka att vi delar på 0,5 personer. Då kan man istället tänka att division är hur många "gånger ett visst tal får plats i ett annat tal". Hur många gånger kan vi ta 0,5 för att det ska bli 1,5. Om vi tar en styck 0,5 så har vi 0,5. Om vi tar två stycken 0,5 så hamnar vi på 1,0. Om vi tar tre stycken 0,5 så hamnar vi på 1,5. Om vi tar en till, alltså fyra stycken så hamnar vi på 2. Alltså får 0,5 plats fyra gånger i 2 och svaret är då 4.
Jag brukar också tänka att division och multiplikation är motsatser och hänger ihop. Så kan man multiplikationstabellerna så förenklar det
ex.
Då kan man tänka vilket tal multiplicerat med 4 är lika med 32. Vad i fyrans multplikationstabell är lika med 32. Jo 4*8=32. Då måste 32/4=8.
Svaret multplicerat med nämnaren måste bli talet i täljaren.
När man kommer till lite svårare divisioner behöver man sen lära sig en metod som heter kort division:
Tack för svaret Alex