2 svar
86 visningar
fyrjoh90 5
Postad: 13 jan 16:02 Redigerad: 14 jan 09:59

Matte årskurs 3

Hej.

Jag försöker hjälpa grabben som är 8 med matten, men fattar nästan inte själv.

Om man ritar så går det att lista ut, men är det verkligen så man ska göra?

Ska man inte räkna ut det, utan att rita?

Bifogar en bild på uppgifterna.

Tacksam för svar.

 

Mvh Johan


Tråd flyttad från Matte 3 (en gymnasiekurs i matematik) till Allmänna diskussioner, där den passar bättre. /Smutstvätt, moderator 

Mesopotamia 1095
Postad: 13 jan 16:20 Redigerad: 13 jan 16:23

Hej, 

Det verkar som att man ska rita eftersom de har bifogat bilder på pizzor på varje uppgift, men att räkna sig fram är inte så svårt, du gör din son en tjänst genom att lära honom räkna!

Här är ett förslag på hur man kan tänka:


3. En bit av skinkpizzan motsvarar 1/5. En bit av köttfärspizzan motsvarar 1/10.

Ta reda på hur många bitar köttfärspizza som motsvarar en bit skinkpizza: (1/5)/(1/10) = 2 st.

2 skinkbitar motsvarar därför 2 · 2 = 4 köttfärsbitar.


5. Här måste man jämföra bråken som blir kvar efter att man ätit. Enklast är om man skriver om bråken till decimaltal.

Tom 3/4 kvar = 0.75 Ville 3/6 kvar = 0.5 August 2/8 kvar = 0.25

Tom har kvar mest.

Uppgiften går också att lösa genom att göra om bråken så att dessa får en gemensam nämnare, men jag tror att detta ligger utanför din sons årskurs.


6.  Gör en tabell och skriv ut vad som händer:

Tom Ville August
6/6 - 2/6 - 1/6 6/6 + 2/6 6/6 + 1/6
3/6 + 3/6 8/6 - 3/6 - 1/6 7/6 + 1/6
6/6 + 1/6 4/6 + 1/6 8/6 -1/6 - 1/6
7/6 5/6 6/6

Tom har mest efter dessa byten.


Hänger du med?

fyrjoh90 5
Postad: 13 jan 17:38

Jätte tack för svar.

Svara
Close