Matte åk 9 - Hur vet läraren vart gränsen går - för att inte göra det för lätt eller överkurs?
Hej,
tldr: Hur vet läraren vart gränsen går - för att inte göra det för lätt eller överkurs?
När jag läser innehållet för åk 9 matematik (åk 7-9 centralt innehåll) börjar jag fundera hur lärarna vet hur djupt de ska gå in i varje ämne? Jag menar algebran kan ju göras hur svår som helst. Hur vet läraren vart gränsen går - för att inte göra det för lätt eller överkurs? Läser kurskraven men de verkar ju vara precis samma för alla årskullar inkl. gymnasiet.
Tar man hjälp av matematikböcker för åk 9 och utgår från den nivån? Eller får lärare en mer fördjupad beskrivning av innehållet? För när jag läser på skolverket så blir jag inte mycket smartare då innehåll och krav känns allt för generellt.
En punkt i centrala innehållet från ovan länk:
"Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer." Detta citat kan även användas för matten i högre årskurser, säger väl inte mycket?
Ser man vidare till kunskapskraven (som på sätt och vis ska bestämda nivån) så är även de rätt generella och kan användas i princip för alla mattekurser i alla årskurser.
Jämför ǻrskursens böcker, tex 7a med 9a och liknande. Kommer ihåg att matte 1c som jag läser i nu på naturprogramet repeterar samma sak som 9ans (förutom grafer och trigonometri egentligen) men att det fördjupas ännu mer än innan. Så för varje åk som går höjs fördjupningen och jag skulle därför säga att matteböckerna är till stor hjälp för att avgöra nivån