Matte 2c
Hej!
Skulle någon kunna förklara hur man löser följande:
- Ekvationssystem,
- Andragrads funktioner,
- Exponentialfunktioner,
- Logaritmer,
- Geometriska satser,
- Statistik
Tacksamm för svar!!
Du får nog vara lite mer specifik om du vill ha hjälp... Det verkar som att du vill att någon ska förklara en hel kurs åt dig?
Kan hjälpa dig om du undrar något mer specifikt.
Ruben skrev:Du får nog vara lite mer specifik om du vill ha hjälp... Det verkar som att du vill att någon ska förklara en hel kurs åt dig?
Kan hjälpa dig om du undrar något mer specifikt.
T.ex Ekvationssystem...
Det finns både additionsmetoden och även substationsmetoden, har pluggat väldigt mycket på de men förstår fortfarande inte vad skillnaden på de är och hur man löser de snabbt och enkelt... kan du vissa exempel på en uppgift på båda dessa metoderna och hur, man löser de snaabt och smidigt.. tack!!
Finns inga direkta regler för när du använder de olika metoderna, utan man lär sig framförallt via erfarenhet vad man ska använda. Däremot värt att tänka på att du kan lösa ett system med vilken metod som helst, det handlar bara om vilken metod som gör att du löser den lite snabbare/enklare. Kan dock ge ett exempel som visar hur du kan tänka.
Här ser jag att båda ekvationerna har ett ensamt y i vänsterledet, så additionsmetoden kan användas för att få bort y från en av ekvationerna. Jag subtraherar (subtrationsmetoden kan man kanske kalla det då...) den nedre ekvationen ledvis med den övre och får (2x + y) - (x + y) = 35 - 20, vilket ger x = 15. Nu stoppar jag in värdet för x i den ursprungliga övre ekvationen och får att y = 5.
Jag hade också kunnat använda substitutionsmetoden genom att exempelvis lösa ut x från den övre ekvationen och få x = 20 - y, för att sedan stoppa in det i den undre och få 2(20 - y) + y = 35, vilket ger att y = 5. Då får jag att x = 15 från den övre ekvationen.
Som du ser går båda metoderna bra att använda. Skulle kanske säga att additionsmetoden var lite enklare i det här fallet, men det är ingen stor skillnad.
Ruben skrev:Finns inga direkta regler för när du använder de olika metoderna, utan man lär sig framförallt via erfarenhet vad man ska använda. Däremot värt att tänka på att du kan lösa ett system med vilken metod som helst, det handlar bara om vilken metod som gör att du löser den lite snabbare/enklare. Kan dock ge ett exempel som visar hur du kan tänka.
Här ser jag att båda ekvationerna har ett ensamt y i vänsterledet, så additionsmetoden kan användas för att få bort y från en av ekvationerna. Jag subtraherar (subtrationsmetoden kan man kanske kalla det då...) den nedre ekvationen ledvis med den övre och får (2x + y) - (x + y) = 35 - 20, vilket ger x = 15. Nu stoppar jag in värdet för x i den ursprungliga övre ekvationen och får att y = 5.
Jag hade också kunnat använda substitutionsmetoden genom att exempelvis lösa ut x från den övre ekvationen och få x = 20 - y, för att sedan stoppa in det i den undre och få 2(20 - y) + y = 35, vilket ger att y = 5. Då får jag att x = 15 från den övre ekvationen.
Som du ser går båda metoderna bra att använda. Skulle kanske säga att additionsmetoden var lite enklare i det här fallet, men det är ingen stor skillnad.
Ahaaa... medans du svarade så kollade jag även runt lite på youtube osv... gjorde även några uppgifter själv och förstod en hel del....
Men det jag har svårt för nu alltså jag har pluggat på alla dessa områden men det jag mest har svårt för är logaritmer... skulle du kunna förklara lite där också... tack så mycket för hjälpen...ser att du är en ny medlem här på pluggakuten...
Ingen fara, bra att du förstår!
Logaritmer funkar generellt så här:
Detta innebär att a^c = b. Ser du bara vänsterledet ska du alltså tänka "Vad behöver jag höja upp a till för att det ska bli lika med b". Exempelvis gäller att:
eftersom 10^3 = 1000. I det här fallet kallas 10 för basen av logaritmen, och om basen är 10 brukar man istället skriva
Ruben skrev:Ingen fara, bra att du förstår!
Logaritmer funkar generellt så här:
Detta innebär att a^c = b. Ser du bara vänsterledet ska du alltså tänka "Vad behöver jag höja upp a till för att det ska bli lika med b". Exempelvis gäller att:
eftersom 10^3 = 1000. I det här fallet kallas 10 för basen av logaritmen, och om basen är 10 brukar man istället skriva
Okej jag ska ta ett exempel från mig och säg om det är rätt eller inte...
log25 ( 2500 ) = 100
lg(2500) = 100
eftersom när man tar 25*100 så blir det 2500
Rätt??
Otydligt skrivet av mig kanske, lg är ett annat sätt att skriva log bara om basen är 10. Har ingen matematisk betydelse utan är bara en vanlig förkortning som görs. I ditt fall är basen dock 25 så går inte att göra förkortningen.
Vidare stämmer inte det du skrev. Tänk på att det är 25 upphöjt till 100 och inte gånger.
Ruben skrev:Otydligt skrivet av mig kanske, lg är ett annat sätt att skriva log bara om basen är 10. Har ingen matematisk betydelse utan är bara en vanlig förkortning som görs. I ditt fall är basen dock 25 så går inte att göra förkortningen.
Vidare stämmer inte det du skrev. Tänk på att det är 25 upphöjt till 100 och inte gånger.
Alltså 25*25*25.... 100 gånger? visst
Precis så ja
Ruben skrev:Precis så ja
Ahaa okej tack...
Om vi går vidare till andragradsfunktioner och exponentialfuntioner... när jag pluggade på det så sa de flesta att dessa två liknar varandra på en viss del... skulle du hjälpa mig och förklara de två tack!
Jag pluggar online på Hermodsdistansgymnasiet... får ingen direkt hjälp av de utan jag pluggar själv av mina egna erfarenheter.... det är därför jag har svårt för vissa grejer... svårare för mig att förstå lösa vissa grejer själv...
Ruben skrev:Skulle rekommendera att du läser dessa:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/logaritmer/exponentialfunktioner#!/
http://www.matteguiden.se/matte-2/algebra-och-ickelinjara-modeller/andragradsfunktioner/
Förlåt för sent svar.... var lite upptagen...
Tack så jättemycket för hjälpen!!