Matematikboken Z uppg 6184
Hej
behöver hjälp med 6184 uppgifter av problemlösnings karaktär har suttit med uppgifterna men kommer ingen vart.
All hjälp är välkommet
edit: hade läst uppgiften för dåligt
uppgift 6186
kan vi sätta in värdet 2 eller 8
hur tar jag bort detta inlägg då uppgiften ska handla om 6184 och inte 6186
Gör en tråd för varje fråga, det blir så rörigt annars. Du kan låta uppgift 6184 vara kvar här. /moderator
Du vet att a/b = 0,2717171... där siffrorna 7 och 1 kommer att turas om i all oändlighet.
Hur mycket är 100a/b?
Räkna ut 100a/b - a/b. Ser du att decimalerna tar ut varandra? Kommer ud vidare?
Smaragdalena skrev:Gör en tråd för varje fråga, det blir så rörigt annars. Du kan låta uppgift 6184 vara kvar här. /moderator
Du vet att a/b = 0,2717171... där siffrorna 7 och 1 kommer att turas om i all oändlighet.
Hur mycket är 100a/b?
Räkna ut 100a/b - a/b. Ser du att decimalerna tar ut varandra? Kommer du vidare?
om jag skriver in talen 100*0,2717-0,2717=26,89
??
Matte varje dag :) skrev:Smaragdalena skrev:Gör en tråd för varje fråga, det blir så rörigt annars. Du kan låta uppgift 6184 vara kvar här. /moderator
Du vet att a/b = 0,2717171... där siffrorna 7 och 1 kommer att turas om i all oändlighet.
Hur mycket är 100a/b?
Räkna ut 100a/b - a/b. Ser du att decimalerna tar ut varandra? Kommer ud vidare?
om jag skriver in talen 100*0,2717-0,2717=26,89
??
eller 99*(a/b)
sedan då
hänger inte med resonemanget riktigt
Nej, 100a/b skall vara precis 100 ggr så stort - först en tvåa som tiotal, sedan en sjua som ental, sedan en etta som tiondel, en sjua som hundradel, en etta som tusendel och så vidare.
Vad blir 27,17171717... - 0,27171717...? Decimalerna kommer att ta ut varandra på slutet.
Smaragdalena skrev:Nej, 100a/b skall vara precis 100 ggr så stort - först en tvåa som tiotal, sedan en sjua som ental, sedan en etta som tiondel, en sjua som hundradel, en etta som tusendel och så vidare.
Vad blir 27,17171717... - 0,27171717...? Decimalerna kommer att ta ut varandra på slutet.
ursäkta men 27,1717-0,271717 =26,89
du får gärna förklara
Du vet alltså att 99a/b = 26,9. Detta kan skrivas som att a/b = 269/990.
Nu vet du vad a och b är, så du kan svara på frågan.
Varför stämmer inre detta då??
Tack för hjälpen
Hej!
Eftersom mönstret i decimalerna börjar vid den tredje decimalen så multipliceras kvoten med talet , vilket ger
Detta är samma sak som
vilket betyder att
Detta betyder INTE att och , eftersom du kan multiplicera och med vilket tal som helst utan att kvoten förändras; däremot kommer summan att ändras, vilket betyder att Uppgift 6184 har flera svar.
Jag tycker det var en konstig uppgift, eftersom den kan ha flera lösningar. (Jag tänkte att det skulle krångla till det att nämna detta, men jag kan ha haft fel,)