Matematik - typuppgifter
Halloj!
Har en fundering kring att välja ut typuppgifter i ämnen som matematik och fysik m.fl.
Är säkert inte ensam om att tänka att det är lite tradigt att göra enkla uppgifter med en färdighet/ett område man redan kan om och om igen. Det känns lite onödigt när det finns så mycket ul och klurigt i livet vi inte redan kan.
Är det någon här som har en bra strategi för att välja typuppgifter, för exempelvis när lite kort om tid eller vill gräva ner sig i ett visst område eller färdighet? Jag vet inte om det är fler som känner igen sig i att behöva undvika att gräva ner sig i detaljer.
Googlade runt lite innan jag postar och en klok didaktiker från Karlstad rekommenderade att lägga tonvikt på problemlösning, det låter väldigt klokt. Finns det andra sätt att bryta ner en uppgift i vilka färdigheter de testar och avgöra om den är värd att göra? Hur vet vi vilka uppgifter vi ska välja bort? Kanske har någon uppgiftserfaren eller lärare tips?
Läs här, specifikt sidan 3 ger exempel på typuugifter som utvecklar fler förmågor samtidigt: https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Gymnasieskola/441_undervisamatematikutifranformagorna%20GY/1_attarbetameddematematiskaformagorna/material/flikmeny/tabA/Artiklar/FmGy_01A_01_F%C3%B6rm%C3%A5gor.docx
Mvh,
Thomas
Vad rolig läsning! Tack!