Matematik muntlig NP åk 9
Hej!
Om ungefär en vecka har jag muntligt nationella prov på matematik i årskurs 9.
Jag undrar hur jag ska träna inför den?
Vad är det viktigt att säga och ha med under muntliga provet?
Tack för svar!
Hej PaleWhite.
När jag gjorde mitt sista muntliga NP-prov i Ma1c så följdes det av en grupp på 5 studenter som skulle resonera kring ett delämne i kursen. Jag satt med 4 andra studenter och vi fick alla olika problemformuleringar och ett stort papper med ungefär 15 olika koordinatsystem med olika linjära och ickelinjära grafer. Var och en skulle utifrån sitt problem lista ut vilken graf som beskriver problemet rent matematiskt. Här vill läraren se hur du resonerar rent matematiskt och hur du tar del av den kunskap som ni lärt er under kursen. För att sammanfatta. "Svaret" till en problemformulering är inte alltid av absolut största vikt, utan muntliga NP handlar främstadels om att läraren ska se hur du resonerar rent matematiskt kring ett problem som du med största sannolikhet kommer att få.
Önskar dig lycka till!
Natascha skrev:Hej PaleWhite.
När jag gjorde mitt sista muntliga NP-prov i Ma1c så följdes det av en grupp på 5 studenter som skulle resonera kring ett delämne i kursen. Jag satt med 4 andra studenter och vi fick alla olika problemformuleringar och ett stort papper med ungefär 15 olika koordinatsystem med olika linjära och ickelinjära grafer. Var och en skulle utifrån sitt problem lista ut vilken graf som beskriver problemet rent matematiskt. Här vill läraren se hur du resonerar rent matematiskt och hur du tar del av den kunskap som ni lärt er under kursen. För att sammanfatta. "Svaret" till en problemformulering är inte alltid av absolut största vikt, utan muntliga NP handlar främstadels om att läraren ska se hur du resonerar rent matematiskt kring ett problem som du med största sannolikhet kommer att få.
Önskar dig lycka till!
tack så mycket!
Men är det viktigt att man använder matematiska begrepp? Kan det höja betyget?
Det kan nog vara ett tips. Men det är inte heller livsviktigt! När jag gjorde mitt muntliga NP-prov i Ma1c så hade vi temat: grafer och funktioner. När jag skulle resonera min lösning för problemet och pricka ut rätt graf som beskriver problemet så använde jag givetvis några begrepp.
Jag minns att det var en linjär graf som jag ansåg vara rätt och då beskrev jag med några matematiska begrepp varför jag tror att mitt problem kan beskrivas med den graf som jag valt. Läraren nickade i samma stund och det verkade som att han gillade resonemanget.
Mitt tips: Försök att använda några få begrepp men se till att det inte blir förmycket. Ifall du lyckas använda 2-3 begrepp och beskriva dem med en god säkerhet så kommer läraren tycka om det. Det betyder att du har tagit del av lektionerna och förstått vad problemet handlar om. Jag vill även tillägga att det är i princip under skriv-delen som allt avgörs PaleWhite. :)
Natascha skrev:Det kan nog vara ett tips. Men det är inte heller livsviktigt! När jag gjorde mitt muntliga NP-prov i Ma1c så hade vi temat: grafer och funktioner. När jag skulle resonera min lösning för problemet och pricka ut rätt graf som beskriver problemet så använde jag givetvis några begrepp.
Jag minns att det var en linjär graf som jag ansåg vara rätt och då beskrev jag med några matematiska begrepp varför jag tror att mitt problem kan beskrivas med den graf som jag valt. Läraren nickade i samma stund och det verkade som att han gillade resonemanget.
Mitt tips: Försök att använda några få begrepp men se till att det inte blir förmycket. Ifall du lyckas använda 2-3 begrepp och beskriva dem med en god säkerhet så kommer läraren tycka om det. Det betyder att du har tagit del av lektionerna och förstått vad problemet handlar om. Jag vill även tillägga att det är i princip under skriv-delen som allt avgörs PaleWhite. :)
tack så mycket för hjälpen!