10 svar
234 visningar
Zurella 16
Postad: 31 okt 2023 18:25

Matematik, metodik, panik. Vägledning.

Hej,

efter många års arbetande har jag valt att sadla om till högskoleingenjör inom maskinteknik.

För ca 1,5 år sedan gick jag tekniskt basår och hade relativt lätt att hänga med på distans, vi hade en bra lärare också och jag gav helt okej ifrån mig på tentor (3-4 dvs g, vg.), jag kämpade dock massor under tiden.

Nu läser jag likvärdig matematik om än lite mer avancerat och hänger med hyfsat. Jag tycker matematik är roligt, kul och gynnande. Dock så var tentan så svår idag, att jag knappt vet om jag ens får E. Jag var dock inte ensam om detta, det var många kurskamrater som var besvikna, irriterade, helt slut m.m.

 

Mitt dilemma är att jag har svårt att hänga med i metoderna, blandar lätt ihop olika saker och pressen gör ju även så att man slarvar på tentan. Denna gång fick man tillgodoräkna inlämningar på dela A, utav tentans 2 delar. Vilket gör att på omtentan (som det lutar emot) måste jag göra hela tentan inte bara del B, som idag. Lärarna är urusla, kan inte förklara på pedagogiskt vis (skriver  lösningar utan att förklara i många fall) jag får till och med se gamla inspelade föreläsningar för att förstå. 

Jag har lagt 75% på denna kurs och 25% tid på den andra cad/ritningslära kursen, Som då tagit stryk (tur är att jag arbetat med/kring detta innan). Jag Lägger ner tid på dag, kvällar och helger, sen på fami.l Träning samt vänner hamnar sist, men trots all tid jag lägger, hinner ändå inte med alla räkneuppgifter i den opedagogiska boken.

Mest tid går åt till att förstå och lära sig på nytt, om och om igen, då man inte får någon djupinlärming, samt att göra inlämningar och quiz (som ej är till gagn för nästa omtenta). Jag deltar även på alla lektioner men hinner inte alltid göra uppgifterna i boken, vilket är en nackdel.

Så till mitt dilemma, hur ska jag förstå metodiken? Dvs, när vet jag om jag ska faktorisera, gausseliminera, använda mig av möjliga delare vid polynomdivision, ta fram normalvektor Osv.. Själva beräkningen och att utföra de olika stegen klarar jag i de flesta fall, men det är metoden som är det krångliga.  När jag ser ett facit, förstår jag beräkningen, dvs. Hade tentorna stått: steg 1, faktorisera, steg 2 lös 1 rot, steg 3 polynomdivision, steg 4, hitta en till komplexa rot osv, så hade mina bekymmer minskat med 80%. Men nu är det inte så och jag ser inte strukturen. Sen om jag tror mig se den, då är det fel, eller så rör jag ihop det. I bästa fall ser jag det, men då händer det att jag gör beräkningsfel/tankevurpa pga att jag övat för lite.

 

Sen har jag också en tendens att blanda ihop beräkningen och hur något löses, men det är något jag måste öva på och ändra studieteknik och öva mer.

 

men hur ska jag förstå tillvägagångssättet/metoden? Några tips?

CurtJ 1203
Postad: 31 okt 2023 18:58

Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan. 

Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande)  så kommer det att gå lättare och lättare. 

Det finns saker som kan förenkla för dig. 

Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna. 

Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter. 

Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan. 

Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi.  På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex). 

Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs. 

Lycka till!

klonk 137
Postad: 31 okt 2023 19:28
CurtJ skrev:

Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan. 

Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande)  så kommer det att gå lättare och lättare. 

Det finns saker som kan förenkla för dig. 

Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna. 

Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter. 

Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan. 

Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi.  På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex). 

Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs. 

Lycka till!

Det här är ett så bra svar som man kan få. Ta till dig allt som CurtJ skrivit och kom ihåg att försöka ha kul, vara intresserad och vara engagerad. Fråga ofta, googla mycket, försök lär dig "på riktigt". 

 

Man känner ofta att andra lyckas bättre än en själv eller att man nått sin gräns. Alla känner så, det är normalt.

Att veta själva processen - hur man ska räkns och i vilken ordning  - tar tid och intresse att lära sig. Försök sitta lite varje dag och utmana dig med frågor du inte kan, samtidigt som du också löser det du kan lösa.

SaintVenant Online 3956
Postad: 1 nov 2023 10:49

Jag skulle leta efter resurser på andra ställen än din bok. Khan Academy, YouTube, MIT Opencourseware osv. Att skaffa lösningsförslag till din bok kommer nog också hjälpa avsevärt.

Zurella 16
Postad: 15 dec 2023 21:15
CurtJ skrev:

Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan. 

Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande)  så kommer det att gå lättare och lättare. 

Det finns saker som kan förenkla för dig. 

Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna. 

Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter. 

Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan. 

Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi.  På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex). 

Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs. 

Lycka till!

Tack för ditt svar, det uppskattas! 

 

Många kloka och sporrade tips, som jag tagit med mig. Tack!

 

Jag har tänkt mycket på det du sa om dyslexi och jag tror jag kan ha en släng av det. 

Att läsa om dyskalkyli, stämde i viss mån överens med hur jag har det.  När det gäller vanliga språket skriver jag ibland b istället för p och liknande, skriver fel ordning på bokstäver, fast tänker rätt. Märker även att jag, inom matematiken, har svårt med multiplikation i huvudet, måste räkna på fingrarna. Ibland skriver jag - som en 1:a, gör massa slarvfel mm. Min faster har ju trots allt dyslex, så skulle inte bli förvånad om jag har det med.

Hade omtenta idag och peppar peppar, så tror jag att jag skulle kunna få G. Men åter igen massa tankevurpor. 

Jag börjar mer se hur jag tänker och få mer förståelse kring det. Dock är det en ny lärare i kursen, så denna omtenta och orginaltentan skiljer sig från tidigare år och är betyglig svårare, vilket inte underlättar direkt.

Exempel på fel som uppkom var:

Bestämm definitionsmängd och värdemängd till f(x)=(sqrt(x−1) - 1)/(sqrt(x-1)). Först förstod jag inte vad begreppen innebar, trots att jag sett/hört dessa typ av begrepp 1000ggr.

Jag kunde dock bryta ut så jag fick f(x) = 1-1/sqrt(x-1). Hade jag förstår begreppen, hade jag ändå tolkat det som om att när x>1 är funktionen definierbar  reelt och om x<1 så får vi komplexa tal. Så jag ser alltså inte att vi enbart ska hantera de reela talen i funktionen.

 

Ett annat tydligt exempel är: vad är parametern a om linjen 3x+y=7 och x+ay=a är vinkelräta?

 

Först räknade jag ut två punkter genom att sätta y =1 och y=4. Sen drog jag en linje, räknade ut riktningsvektor och tog punkten (3.1) som normalen.

Normalvektorn spänner ju upp en linje som är vinkelrätt mot den första, men kunde inte räkna ut a. 

Efter mycket testande fram och tillbaka i någon timme gav jag upp och satte  x=1 y=1 och a=(-1/2) i x+ya=a. Om det är rätt vet jag ej. Men så här funkar min hjärna.

Jag överanalyserar, komplicerar och gör enkla saker komplext. 

Så det är min största problematik. 

Zurella 16
Postad: 15 dec 2023 21:17
SaintVenant skrev:

Jag skulle leta efter resurser på andra ställen än din bok. Khan Academy, YouTube, MIT Opencourseware osv. Att skaffa lösningsförslag till din bok kommer nog också hjälpa avsevärt.

Tack, jag använde Youtube och ai, samt khan academy. Tack för tipsen. 😀

Zurella 16
Postad: 15 dec 2023 21:26
klonk skrev:
CurtJ skrev:

Kul rubrik! Men jag avråder från panik, det hjälper sällan. 

Du verkar ha börjat ett nytt kapitel i ditt lärande och då är det inte ovanligt att det går tungt eller i bästa fall att du tror att det går tungt. Jag skulle tro att alla som läst ingenjör på någon nivå kännt att t ex matte är hopplöst svårt att förstå sig på. Jag känner igen ditt problem att du har svårt att koppla ihop ett problem med den matematiska lösningen och väl där så klarar du det utan problem. Tyvärr är det så att du måste kunna göra den kopplingen men trösten är att med tiden (och mycke räknande)  så kommer det att gå lättare och lättare. 

Det finns saker som kan förenkla för dig. 

Räkna mycket och ägna dig mycket åt att förstå typtalen, dvs det du kallar djupinlärning. Titta på gamla tentor och se vad de vill att ni ska kunna. 

Räkna med kompisar och ta hjälp av andra som gått igenom det här. Här på PA finns många som är superpedagogiska och hjälpsamma och vi tröttnar aldrig på att förklara så förstår du inte så fråga, fråga igen och igen tills det sitter. 

Ta ett brejk ibland och häng med kompisar och gör något annat. Inför tentor så har i a f jag haft glädje av att ta ett mikrobrejk då och då (en sväng till fiken, en löprunda etc). Råplugg nätter igenom hjälper sällan. Kom utvilad till tentan och ta den för vad det är, ibland måste man göra den två gånger men varje gång du gör det så lär du dig något som gör dig till en bättre ingenjör i slutänden. Det är ju det som är målet, inte tentan. 

Sist men inte minst så har jag träffat några som haft problem med tentor liknande dina och det har visat sig att de haft dyslexi.  På den tiden hade man inte koll på sånt i skolan och när det uppdagas finns det hjälp att få (längre tid t ex). 

Ge inte upp utan låt tiden ha sin gång så kommer det att lösa sig för dig, du verkar ju inte ha något problem med själva räknandet så det är lite erfarenhet som behövs. 

Lycka till!

Det här är ett så bra svar som man kan få. Ta till dig allt som CurtJ skrivit och kom ihåg att försöka ha kul, vara intresserad och vara engagerad. Fråga ofta, googla mycket, försök lär dig "på riktigt". 

 

Man känner ofta att andra lyckas bättre än en själv eller att man nått sin gräns. Alla känner så, det är normalt.

Att veta själva processen - hur man ska räkns och i vilken ordning  - tar tid och intresse att lära sig. Försök sitta lite varje dag och utmana dig med frågor du inte kan, samtidigt som du också löser det du kan lösa.

Tack för alla tips, tog med mig detta!

 

Ja, processen tar verkligen tid. Jag som person tänker outside The box, men inom matematik, måste man tänka inom boxen och efter vissa parametrar, vilket tror jag gör att det krockar för mig. 

Jag hade lätt kunna skriva B/A på en tenta, för jag är smart, har logiskt tänkande och är bra på matte. Dock är det svårt med stegen fram till lösning, så det gör att jag har svårt att nå hela vägen fram. 

Tycker kursen linjär Algebra är lite enklare än kursen Algebra och geometri, för där upprepar sig metoden att beräkna och se samband. Till skillnad från polynom, absolutbelopp, komplexa tal osv. Även om de berörs till viss del inom linjär Algebra.

 

Cheers! 

Soderstrom 2768
Postad: 15 dec 2023 23:03

Du har redan fått bra svar och hjälp men ska försöka dela med mig av lite erfarenhet jag med :)

Jag läser själv matte och fysik. Jag har inga problem med att klara mattekurserna, men i fysiken har jag oftast stora problem att klara kurserna.

I matten har det gått bra för mig då jag la mer tid på kurserna jämfört med fysikkurserna. Dock har jag behövt göra några omtentor i vissa kurser. I flervariabelanalys gjorde jag 1 omtenta, i vektoranalys 3 st, i linjär algebra II 3 st och i statistik 1 omtenta och jag är ännu inte klar med den kursen.

Jag insåg (något trivialt) att mitt betyg är en funktion av tiden jag lägger på uppgifterna/gammal tentorna. Jag gjorde många gamla tentor i respektive kurs tills jag kände "Aa men nu har tillräckligt bra koll för att bli godkänd". En gång gick bra så, en gång inte, men i slutändan gick det bra i de kurser jag hittills har läst och klarat.

Jag la dessutom mycket tid på att ta hjälp av lärarna på Pluggakuten. Utan de hade jag nog skrivit ännu fler omtentor än vad jag redan har skrivit. De har bokstavligen hjälpt mig i min utbildningen! Med detta vill jag säga att du ska försöka lägga tid på den här hemsidan.

 

Det gör dessutom ingenting om du skriver 1 eller 10 omtentor i en viss kurs, så länge man inte mår dåligt av det. I slutändan blir du ju bara bättre inom kursens område :)

Sedan är det absolut viktigaste att du brinner för din utbildning och att du har lust, motivation och energi att klara den! Och kom ihåg att övning ger färdighet ;)

Soderstrom 2768
Postad: 15 dec 2023 23:15
Zurella skrev:

Ett annat tydligt exempel är: vad är parametern a om linjen 3x+y=7 och x+ay=a är vinkelräta?

I det här exemplet räcker det egentligen med att veta vad begreppet "vinkelräta linjer" innebär.

Så här skulle jag tänka:

1. "Om linjerna ska vara vinkelräta måste produkten av deras respektive lutning vara -1-1 dvs k1·k2=-1k_1 \cdot k_2 =-1".

2. Okej, första linjen kan jag skriva om som y=-3x+7y=-3x+7, det ger mig en lutning på -3-3, okej".

3. "Om jag skriver andra linjen på motsvarande sätt som första linjen får jag: y=-xa+1\displaystyle y=\frac{-x}{a}+1, det ger mig alltså en lutning som är -1a-\frac{1}{a}"

4. "Nu har jag bägge lutningarna och produkten av de måste bli -1-1, alltså -3·-1a=-1-3\cdot \frac{-1}{a}=-1, vilket ger att a=-3a=-3"

5. "Svar: a=-3a=-3"

Kallaskull 692
Postad: 17 dec 2023 10:56 Redigerad: 17 dec 2023 10:58

ok

Zurella 16
Postad: 10 jan 12:16
Soderstrom skrev:

Du har redan fått bra svar och hjälp men ska försöka dela med mig av lite erfarenhet jag med :)

Jag läser själv matte och fysik. Jag har inga problem med att klara mattekurserna, men i fysiken har jag oftast stora problem att klara kurserna.

I matten har det gått bra för mig då jag la mer tid på kurserna jämfört med fysikkurserna. Dock har jag behövt göra några omtentor i vissa kurser. I flervariabelanalys gjorde jag 1 omtenta, i vektoranalys 3 st, i linjär algebra II 3 st och i statistik 1 omtenta och jag är ännu inte klar med den kursen.

Jag insåg (något trivialt) att mitt betyg är en funktion av tiden jag lägger på uppgifterna/gammal tentorna. Jag gjorde många gamla tentor i respektive kurs tills jag kände "Aa men nu har tillräckligt bra koll för att bli godkänd". En gång gick bra så, en gång inte, men i slutändan gick det bra i de kurser jag hittills har läst och klarat.

Jag la dessutom mycket tid på att ta hjälp av lärarna på Pluggakuten. Utan de hade jag nog skrivit ännu fler omtentor än vad jag redan har skrivit. De har bokstavligen hjälpt mig i min utbildningen! Med detta vill jag säga att du ska försöka lägga tid på den här hemsidan.

 

Det gör dessutom ingenting om du skriver 1 eller 10 omtentor i en viss kurs, så länge man inte mår dåligt av det. I slutändan blir du ju bara bättre inom kursens område :)

Sedan är det absolut viktigaste att du brinner för din utbildning och att du har lust, motivation och energi att klara den! Och kom ihåg att övning ger färdighet ;)

Tack för Svaret och tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Missförstå mig inte, men det känns skönt att du varit med om samma, och att man inte är ensam. Grym du är som kämpar, det ger mig inspiration! Tar verkligen med mig dina tips om övning, repetiotion och förstår att alternativ hjälp är guld värd. Ha det gott! :)

Svara
Close