3 svar
100 visningar
theg0d321 628
Postad: 18 maj 2022 17:04

Matematik 4

Varför tvingas man läsa tunga kurser som matematik 4 parallellt med fysik, kemi och biologi i skolan? Man hinner aldrig fördjupa sig i någon kurs till fullo. Med det menar jag att tiden inte räcker åt för att t.ex. räkna fler matteproblem, oavsett hur väl man planerar sina studier. Sedan kommer man till det nationella provet och förväntas prestera, när man inte ens har getts goda förutsättningar (den ovannämnda tidspressen är ett exempel). Varför ska det vara på det här viset?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 18 maj 2022 17:15

Har du någon lösning på hur man skulle göra istället, om man vill läsa mycket matte, fysik, kemi och biologi under en gymnasieutbildning som är 3 år lång?

theg0d321 628
Postad: 18 maj 2022 17:24

Nedprioritera exempelvis idrott och specialiseringskurser, så att mer tid kan läggas på mattekurser och fysikkurser. En annan lösning är att informera elever om vad som provet till största del kommer att handla om (t.ex. 67% integralkapitlet, 20% trigonometri) så att man inte läser om asymptoter i fyra dagar inför provet när det inte ens kommer en enda fråga om det. Eller att man skalar ner på innehållet i vissa kurser, så att mer tid finns tillgänglig för problemlösande.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 18 maj 2022 17:27

Jag brukar (i alla fall i kemi) ha en sista fråga som är likadan varje gång: "Vad fanns det mer i det här kapitlet, som jag inte har frågat om? Hitta själv på en fråga och besvara den!" och så är det ganska många poäng - jag avgör om man har frågat/svarat på E-, C- eller A-nivå.

Svara
Close