14 svar
731 visningar
hejsan01 behöver inte mer hjälp
hejsan01 154
Postad: 7 okt 2020 12:43

matematik 3c, limes gränsvärde mot ∞

Behöver hjälp med B. Förstår inte alls.

Laguna Online 30479
Postad: 7 okt 2020 12:53

Vilka metoder har ni lärt er för att beräkna gränsvärden? 

hejsan01 154
Postad: 7 okt 2020 12:55

har precis börjat. och hittar inget i boken 

oneplusone2 567
Postad: 7 okt 2020 13:06 Redigerad: 7 okt 2020 13:07

9+x2=x2(9x2+1)=x9x2+19+x2-3x=x9x2+1-3x=9x2+1-3xlimx(9x2+1-3x)=92+1-3=0+1-0=1Svar: 1

Soderstrom 2768
Postad: 7 okt 2020 13:30

Har 9an och 3an betydelse om x går mot oändligheten? 

hejsan01 154
Postad: 7 okt 2020 13:57

är det där hela uträkningen?

oneplusone2 567
Postad: 7 okt 2020 14:08
hejsan01 skrev:

är det där hela uträkningen?

Tycker du att det saknas något?

hejsan01 154
Postad: 7 okt 2020 14:10

nä ville bara vara säker och fråga :)

hejsan01 154
Postad: 7 okt 2020 15:34

hur skriver jag utförligt vad jag gjort som på denna?

 

Soderstrom 2768
Postad: 10 okt 2020 03:16

Det där stämmer inte. Varför stoppar du t = -1.9999? 

SaintVenant Online 3936
Postad: 10 okt 2020 03:43

Om du faktiskt hade stoppat in -1.9999 och räknat med miniräknaren hade du inte fått noll. Du hade fått -1.999850...

Bättre att förkorta t+2 i nämnare och täljare efter faktorisering.

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 10 okt 2020 07:48

På b, har du testat stoppa in olika värden på x? Testa x = 10, x=100, x=1000, x=10000... Vad kommer kvotens resultat att börja närma sig?

Har 9an och 3an betydelse om x går mot oändligheten? 

Soderstrom ger den en bra ledtråd, spelar konstanterna roll om du har 2 oändligt stora tal?

Moffen 1875
Postad: 10 okt 2020 10:50 Redigerad: 10 okt 2020 10:51
oneplusone2 skrev:

9+x2=x2(9x2+1)=x9x2+19+x2-3x=x9x2+1-3x=9x2+1-3xlimx(9x2+1-3x)=92+1-3=0+1-0=1Svar: 1

Jag vill bara påpeka att jag är relativt säker på att man skulle kunna få "poäng avdrag" på ett prov eller tenta om man faktiskt sätter in oändligheten som ett tal som du gjort på din sista rad. Det är ju antagligen så att vi jobbar med \mathbb{R} och såklart gäller ju inte att \infty är ett element i \mathbb{R}. Samt en snabb motivering att |x|=x\vert x \vert=x kan vara bra (eftersom du skrev x2=x\sqrt{x^{2}}=x).

SaintVenant Online 3936
Postad: 10 okt 2020 14:30
Moffen skrev:

Jag vill bara påpeka att jag är relativt säker på att man skulle kunna få "poäng avdrag" på ett prov eller tenta om man faktiskt sätter in oändligheten som ett tal som du gjort på din sista rad. Det är ju antagligen så att vi jobbar med \mathbb{R} och såklart gäller ju inte att \infty är ett element i \mathbb{R}. Samt en snabb motivering att |x|=x\vert x \vert=x kan vara bra (eftersom du skrev x2=x\sqrt{x^{2}}=x).

Jag har hört flera vittna om att deras gymnasielärare stoppat in oändligheten som ett tal för att illustrera vad som händer. I pedagogiskt syfte kan det säkert vara effektivt även om det lär ut strikta felaktigheter. 

oneplusone2 567
Postad: 10 okt 2020 14:40
Moffen skrev:
oneplusone2 skrev:

9+x2=x2(9x2+1)=x9x2+19+x2-3x=x9x2+1-3x=9x2+1-3xlimx(9x2+1-3x)=92+1-3=0+1-0=1Svar: 1

Jag vill bara påpeka att jag är relativt säker på att man skulle kunna få "poäng avdrag" på ett prov eller tenta om man faktiskt sätter in oändligheten som ett tal som du gjort på din sista rad. Det är ju antagligen så att vi jobbar med \mathbb{R} och såklart gäller ju inte att \infty är ett element i \mathbb{R}. Samt en snabb motivering att |x|=x\vert x \vert=x kan vara bra (eftersom du skrev x2=x\sqrt{x^{2}}=x).

Bra synpunkter.

Svara
Close