Matematik 1c centrala innehåll
Hej, jag vet inte om ställer frågan på rätt underkategori men tänkte att någon som är lite kunnig inom centrala innehållet kan förklara vad man behöver kunna till ett nationellt prov?
Såhär mycket har jag förstått:
''Beräkning av räntor och amorteringar''
Men jag förstår inte dessa:
Matematikens kulturhistoria
Ett exempel på anknytning till matematikens kulturhistoria är människans upptäckt av ett samband mellan en cirkels omkrets och dess diameter som representeras av talet π.Tanken med det kulturhistoriska innehållet är att göra matematikundervisningen mera levande och motivationsskapande, och att eleverna via matematiska problem får ta del av människorna, den tidsepok och den kultur som upptäckte de matematiska samband och begrepp som behandlas i kursen.
Strategier för matematisk problemlösning
En strategi kan ses som en plan, ansats eller idé för att försöka lösa ett problem, men strategin i sig löser inte problemet till skillnad från en metod som – väl vald och korrekt utförd – kan lösa rutinuppgifter och delproblem. För exempel på strategier, se kommentar till ”Att arbeta matematiskt”.Illustration av begreppen definition, sats och bevis
Illustration innebär att presentera begreppens roll och funktion i matematik samt att synliggöra skillnaden mellan att troliggöra och bevisa ett matematiskt påstående. Vidare handlar det om att skilja mellan konventioner och definitioner samt att skilja mellan formell sats och informell beskrivning.
Kan någon snälla förklara vad jag inte ska träna på inför ett nationellt prov i Matematik 1c? Det är liksom endast det ifrån centrala innehållet som kommer på proven, men det är svårt att veta vad de vill att man ska träna på exakt. Tack på förhand.
Det brukar inte vara några frågor om matematikens kulturhistoria på NP.
Har du laddat ner gamla nationella prov och löst dem?
Smaragdalena skrev :Det brukar inte vara några frågor om matematikens kulturhistoria på NP.
Har du laddat ner gamla nationella prov och löst dem?
Yes det har jag gjort, men har endast hittat ett gammalt nationellt prov. Men förstår jag lite vad de menar att man ska plugga på inom det centrala innehållet så ska jag försöka hinna lösa några A-uppgifter ur matteboken, frågan är om man ska plugga på binära tal osv vilket det inte framgår på nationella provet men ändå kan dyka upp :/
Binära tal ingår i det centrala innehållet, i den allra första punkten:
Egenskaper hos mängden av heltal, olika talbaser samt begreppen primtal och delbarhet.
"Olika talbaser" är t ex binära tal.
Det fanns två olika Ma1c-prov på länken jag skickade.
Hej
Den punkten gällande historia så brukar man i slutet av varje kurs ha en relevans uppgift där man ska välja något från kursboken. Därefter fördjupa sig i det och hålla i en muntlig redovisning på det man har kommit fram till. Jag vet dock att detta moment genomförs inte i alla gymnasieskolor.
jonis10 skrev :Hej
Den punkten gällande historia så brukar man i slutet av varje kurs ha en relevans uppgift där man ska välja något från kursboken. Därefter fördjupa sig i det och hålla i en muntlig redovisning på det man har kommit fram till. Jag vet dock att detta moment genomförs inte i alla gymnasieskolor.
Jag går inte på gymnasiet, studerar på komvux distans och ska göra prövning i kursen för att erhålla ett högre betyg än det som jag fått.
Kan du ge mig ett exempel på en uppgift som kan dyka upp med avseende på historia?