2 svar
634 visningar
Plugg04 behöver inte mer hjälp
Plugg04 109 – Fd. Medlem
Postad: 4 dec 2018 19:12 Redigerad: 4 dec 2018 19:16

Matcirkeln, Tallriksmodellen??

Hej! På hemkunskapen har vi i våra grupper lagat en soppa med något slags bröd till. Och man ska då tänka ur ett miljö-och hälsoperspektiv. Och min grupp valde att göra en röd linssoppa eftersom att linser är en baljväxt, och baljväxter innehåller mycket proteiner till ett lägre pris jämfört med kött, och det är mycket bättre för miljön och hälsan än kött. 

Men nu ska jag svara på tre frågor som lyder: Saknades livsmedel från någon av matcirkelns grupper?
Stämde proportionerna/fördelningen mellan livsmedlen med tallriksmodellen? Kunde ni valt andra råvaror, kanske av miljöskäl?

Jag förstår inte riktigt frågan, kan någon vara snäll och förklara? :/

Jag tänker att en linssoppa innehåller bra med proteiner och sen brödet som var till soppan innehåller kolhydrater och lite lök och krossad tomat & riven morot innehåller vitaminer, Vad saknas då? 

Jonto 9631 – Moderator
Postad: 4 dec 2018 19:24 Redigerad: 4 dec 2018 19:24

Du verkar ju ha kollat upp tallriksmodellen. Om du hittat någonting från varje av de tre delarna i er rätt så är ju svaret på första frågan. Nej, inget saknades, alla delarna fanns med och så får du förklara vad från er rätt ni har från varje grupp i matcirkeln.

Matcirkeln har olika stora fält som du ser nedan som visar hur stor del av måltiden varje  grupp bör utgöra. Det gröna ska utgöra ungefär hälften av måltiden. Det gula ska utgöra cirka 30 %  av måltiden och det blåa ska utgöra cirka 20 % av måltiden. Så du får försöka uppskatta om denna fördelning stämmer ungefärligt på er måltid eller om ni kanske hade för mycket eller för lite av någon grupp om man ska följa detta. 

Josefsson 5 – Fd. Medlem
Postad: 24 mar 2019 09:27

Hej Plugg04,

Jag ska försöka hjälpa dig att räta ut eventuella frågetecken.

Saknades livsmedel från någon av matcirkelns grupper?
Matcirkeln vet du vad det är, annars kan du titta på bilden i Jontos inlägg. Den maten ni lagade till er lärare, innehåller den allt som finns i matcirkeln? Allt du behöver göra är att titta på innehållet i soppan och brödet och se om det finns i matcirkeln.

Stämde proportionerna/fördelningen mellan livsmedlen med tallriksmodellen?
Om du tittar på tallriksmodellen så är den inte jämt fördelad. En jämn fördelning hade varit hälften kött och hälften pasta, det vill säga 50/50. Men, om jag inte missminner mig, så är tallriksmodellen 40/40/20. Det vill säga 20% kött, 40% kolhydrater och 40% grönsaker. Jag kan ha tagit fel, men jag vill minnas att Kockhuset har en guide till tallriksmodellen och hur man ska fördela sin mat. Jag själv har använt dem som källhänvisning i mina arbeten (högre nivå) utan problem. Tallriksmodellen kan däremot förändras, den är alltså inte konsekvent. Så ni bör ha fått papper från era lärare med vilken tallriksmodell ni ska följa.

Kunde ni valt andra råvaror, kanske av miljöskäl?
Här vill er lärare veta vilka råvaror/livsmedel ni hade kunnat byta ut för att vara snällare mot miljön. Viss mat är nämligen enklare att producera och är inte lika hård mot naturen och miljön. Jag rekommenderar att du tittar på den här artikeln hos Livsmedelsverket, där finns jättebra information om vilken mat som påverkar miljön negativt och hur.

Notera också att din lärare skriver "kanske av miljöskäl", så du kan nämna andra saker också. Så som att billigare alternativ av råvaror, eller hälsosammare alternativ. Men skriv första vilka råvaror ni hade kunnat byta ut pga miljöskäl, då det är detta er lärare vill veta i första hand.

Lycka till och hoppas att du har lite bättre koll på frågorna nu! :-)

Svara
Close