Måste jag motivera varför?
När jag löser trigonometriska ekvationer på formen eller så går min strategi ut på att göra varenda möjlig omskrivning och sedan lösa fyra ekvationer. Som bekant kommer man dock få två dubblettlösningar.
Tycker ni det är viktigt att jag motiverar varför det blir så här på t.ex. ett prov eller liknande? För metoden i sig fungerar väldigt bra, och genom att bara lösa ekvationerna tills jag får två lösningar som är olika vet jag att jag är färdig. Men om jag dessutom måste motivera varför det blir så kommer det ta betydligt mer tid.
Jag tycker inte att det är viktigt att motivera varför det blir dubkettlösningar, men att det är viktigt att du förklarar att det är dublettlösningar innan du stryker dubbletter.
Jag vill nog rekommendera dig att byta lösningsmetod till en som inte tar så mycket tid i anspråk. Dessutom kan det krävas att man använder "effektiva lösningsmetoder" för att nu de höga betygen.
När jag förstår och inte bara förstår trigonometriska ekvationer kommer jag nog definitivt byta, framför allt om ekvationen står på formen eller . Men för lite mer komplexa ekvationer med variabler i båda led är jag inte lika bekväm med andra metoder ännu.
Men så länge man får rätt svar och hinner inom provets tidsram kan väl läraren inte bedöma hur man kom fram till svaret, så länge allt skedde matematiskt korrekt och svaret stämmer?
naytte skrev:När jag förstår och inte bara förstår trigonometriska ekvationer kommer jag nog definitivt byta, framför allt om ekvationen står på formen eller . Men för lite mer komplexa ekvationer med variabler i båda led är jag inte lika bekväm med andra metoder ännu.
Det är bra att du är mån om att verkligen förstå.
Men så länge man får rätt svar och hinner inom provets tidsram kan väl läraren inte bedöma hur man kom fram till svaret, så länge allt skedde matematiskt korrekt och svaret stämmer?
Om du får rätt svar så har du löst uppgiften. Fråga din lärare om det är något du behöver ändra på i dina lösningar för att du ska uppnå de betyg du strävar efter.