1 svar
725 visningar
baralillajag behöver inte mer hjälp
baralillajag 8
Postad: 9 sep 2021 10:31

Massmedians funktion

Jag har fastnat på dessa frågor, det känns inte som jag får med hela funktionen i mitt svar på första frågan, Och sista frågan vet jag inte alls vad jag ska svara.. 

 

Beskriv nyttan av (funktionen för) massmedia utifrån olika politiska system

”Massmedia används som ett hjälpmedel till att kunna nå ut till så många människor som möjligt. Genom massmedier sprids det information och man inom t.ex politiken kan nå ut till massa samtidigt vid en förändring, uppdatering eller när det är dax för val. ”


Beskriv nyttan av (funktionen för) massmedia i en marknadsekonomi

Jonto 9614 – Moderator
Postad: 9 sep 2021 17:02

På första frågan är du såklart inne på rätt spår men man kan förtydliga. Det handlar såklart dels som du skriver om att medier kan nå ut till oss med information, men också att vi har möjlighet att ta del av vad som händer i världen, Sverige och lokalt. Jag tycker att man kan nämna "demokrati". I en demokrati har media en viktig roll, både att ge oss information så att vi kan ta ställning i frågor, att föra fram argument och åsikter. I massmedia förekommer också ofta insändare, debattartiklar m.m.? Vad fyller det för funktion om du tänker på yttrandefriheten och vår möjlighet att påverka?

Vad som i frågan menas med olika politiska system är jag osäker på.

 

Vad gäller marknadseknomi så bygger marknadsekonomin på att utbud och efterfrågan samt människors val, styr ekonomin snarare än staten. När du ska göra dina konsumentval så påverkas du säkert av media. Om man i medierna har skrivit om fördelen med elbilar istället för diselbilar, så är det troligt att fler köper elbilar. Om du ska välja om du ska köpa kläder från HM, Åhlens eller Dressman så kanske du läser ett reportage innan du bestämmer dig. Om det skulle visa sig i en granskning att kläderna från något av företagen görs av barnarbetare i fattiga länder, så skulle troligtvis efterfrågan på deras produkter minska. I en marknadseknomi är det viktigt att ha information om branscher, företag och produkter för att kunna göra val, som påverkar marknaden. Reklam är en annan sak som massmedia sysslar med som kan ha nytta för marknadskrafterna; det kan man också ta upp.

Svara
Close