Marknadsföring
Analys av två kundklubbars skillnader (konkurrensfördelar)
2020 gjordes en undersökning som visade att kunder som var med i en klädkedjas kundklubb handlade för 23 % mer än de som inte var medlemmar. I undersökningen ingick klädföretagen H&M, KappAhl, Lindex, Jeansbolaget, Twilfit, Intersport, Stadium och Åhléns. H&M visade bäst resultat.
Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan). Redovisa skillnaderna i tabellen nedan. För varje skillnad du identifierar ska du göra följande: skriv SKILLNADEN i kolumnen "Skillnad (konkurrensfördel)", skriv vilket P (Pris, Produkt, Plats, Påverkan eller Personal) i marknadsmixen som skillnaden är, markera med ett kryss (X) vilket företag skillnaden avser och därefter ska du kortfattat motivera beslutet i fältet.
Skillnad(konkurrensfördel). Marknadsmix(p). H&M Lindex
Jag vill hjälpa mig och förklara den jag kan inte förstår mycket
Har du fått data på detta eller skall du hitta online själv?
Jag behöver hjälp med den läxa😢eller förklara den
Sussan skrev:Jag behöver hjälp med den läxa😢eller förklara den
Jag förstår det, men du har skrivit "Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan)".
Vad är det som skall jämföras? Har du fått data på vad du skall jämföra eller ska du hitta online?
Hej Sussan,
I din uppgift står det att du skall "Jämför förmånerna i H&M:s och Lindex kundklubb (se nedan)". Du har alltså fått information nedan om deras två kundklubbar. Gör så här:
1. Läs först informationen om deras kundklubbar
2. Skriv de skillnaderna som du hittar i den tabellen du fått i uppgiften.
3. Bestäm vilken del av marknadsföringsmixen som du anser att skillnaden tillhör och skriv det i tabellen. Följande filmer kan hjälpa dig.
5P - Pris - Marknadsföring: https://youtu.be/XYTjZL5x8ig
5P - Produkt - Marknadsföring: https://youtu.be/QKdh-dGfrSk
5P - Plats - Marknadsföring: https://youtu.be/Rj7pXDNkAfs
5P - Påverkan - Marknadsföring: https://youtu.be/hjZM9fHk-as
5P - Personal - Marknadsföring: https://youtu.be/fZz09CJDtyE
5P - Marknadsföringsmix: https://youtu.be/8PU0O2pWoxQ
4. Motivera sedan ditt beslut om det P du valt i marknadsföringsmixen.
Hoppas detta hjälper dig
Hälsn
Maria V
Hej!
Nu kan jag bekräfta om att all dina information äntligen fastande i mitt huvud. hade tittat på dina filmer 5 ggr till jag fattat det.
stort tack.