13 svar
101 visningar
naturarecheck behöver inte mer hjälp
naturarecheck 1039
Postad: 13 mar 14:35

Magnetism

Varför blir höger ände pluspolen? Jag har listat ut hur strömmen kommer färdas samt magnetfältetsriktning men hur vet jag att höger ände är pluspolen?


Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 13 mar 14:53 Redigerad: 13 mar 14:55
naturarecheck skrev:

Varför blir höger ände pluspolen? Jag har listat ut hur strömmen kommer färdas  

Någon ström blir det inte, eftersom det inte är en sluten krets.

Du har gjort rätt för riktningen om det skulle finnas t ex en glödlampa ansluten. Så det induceras en spänning som skulle ge denna strömriktning genom lampan om en sådan glödlampa fanns där.

naturarecheck 1039
Postad: 13 mar 14:59

Okej så eftersom spolen inte är i en sluten krets induceras ingen spänning. Men då undrar jag hur man tar reda på var pluspolen blir och vad det är som händer med spolen? Tacksam för svar

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 13 mar 15:04 Redigerad: 13 mar 15:05
naturarecheck skrev:Tacksam för svar

Tacksam om du skulle läsa mina svar liiite mera noggrant.

naturarecheck 1039
Postad: 18 mar 10:34

Sorry. Jag menade att eftersom spolen inte är i en sluten krets induceras ingen ström. En spänning induceras för att motverka förändringen i magnetiskt flöde. Då måste den väl bilda ett motriktad magnetiskt flöde. Men hur gör den det om det inte kan gå någon ström i spolen?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 18 mar 10:51 Redigerad: 18 mar 10:55

Om det är en öppen krets går det inte någon ström. Då finns inte heller någon repellerande kraft på stavmagneten som kommer närmare. Men ändringen i det magnetiska flödet genom inducerar en spänning, det är så generatorer (cykeldynamo osv) fungerar.

Den inducerade spänningens polaritet brukar vara fullständigt oviktigt. Det enda viktiga är att den är åt andra hållet när flödet minskar. Men svensk skola har en absurd obsession med dessa riktningar och polariteter. Sättet för elever att lista ut den inducerade spänningens tecken är med Lenz lag och högerhandreglerna. Det slösas vansinnigt mycket möda på detta, det är en enorm stor del av fysikfrågorna på Pluggakuten.

Det skulle vara mycket viktigare om alla förstod att det verkligen finns en motverkande kraft när det går en ström. Man kan t ex se det vid en cykel med navdynamo. När ljuset inte är på ska hjulet snurra rätt länge. Men när man slår på ljuset går det en ström som bromsar hjulet. Ännu starkare när man kortslutar dynamon.

naturarecheck 1039
Postad: 18 mar 11:06
Pieter Kuiper skrev:

 Man kan t ex se det vid en cykel med navdynamo. När ljuset inte är på ska hjulet snurra rätt länge. Men när man slår på ljuset går det en ström som bromsar hjulet. Ännu starkare när man kortslutar dynamon.

 Jag förstod inte riktigt ditt exempel... Skulle du kunna förklara igen?

Resten begrep jag dock, tack. :)

naturarecheck skrev:
Pieter Kuiper skrev:

 Man kan t ex se det vid en cykel med navdynamo. När ljuset inte är på ska hjulet snurra rätt länge. Men när man slår på ljuset går det en ström som bromsar hjulet. Ännu starkare när man kortslutar dynamon.

 Jag förstod inte riktigt ditt exempel... Skulle du kunna förklara igen? 

Det är ett experiment som du kan göra med en cykel med navdynamo. Ställ cykeln upp och ner. Snurra hjulet. Se att hjulets rotation bromsas snabbare när cykellyset är på.

naturarecheck 1039
Postad: 18 mar 11:10

Stämmer det att om en ledare rör sig horisontellt (i markplanet) så påverkas den av jordens vertikala komposant av det jordmagnetiska fältet. Och om det rör sig vertikalt påverkas det av den horisontella komposanten. 

Så exempelvis ledarna i ett flygplan påverkas (förenklat sätt) av jordens vertikala komposant. 

Tacksam för all hjälp jag kan få då jag har kursprov imorgon i fysik 2

naturarecheck skrev:

Stämmer det att om en ledare rör sig horisontellt (i markplanet) så påverkas den av jordens vertikala komposant av det jordmagnetiska fältet. Och om det rör sig vertikalt påverkas det av den horisontella komposanten. 

Så exempelvis ledarna i ett flygplan påverkas (förenklat sätt) av jordens vertikala komposant. 

Tacksam för all hjälp jag kan få då jag har kursprov imorgon i fysik 2

Det påverkas av den komposanten som är vinkelrät mot rörelseriktning, men det har ju ingenting med detta att göra. Skapa en ny tråd om du vill ha hjälp med en ny fråga. 

naturarecheck 1039
Postad: 18 mar 11:19
Pieter Kuiper skrev:

Det är ett experiment som du kan göra med en cykel med navdynamo. Ställ cykeln upp och ner. Snurra hjulet. Se att hjulets rotation bromsas snabbare när cykellyset är på.

Aha okej. Hjulet roterar alltså i ett magnetfält (är det jordens horisontella komposant??) vilket gör att det induceras en spänning och en ström som vill motverka förändringen. Det magnetiska flödet gör att den bromsas upp eller?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 18 mar 11:34 Redigerad: 18 mar 11:36
naturarecheck skrev:
Pieter Kuiper skrev:

Det är ett experiment som du kan göra med en cykel med navdynamo. Ställ cykeln upp och ner. Snurra hjulet. Se att hjulets rotation bromsas snabbare när cykellyset är på.

Aha okej. Hjulet roterar alltså i ett magnetfält (är det jordens horisontella komposant??) vilket gör att det induceras en spänning och en ström som vill motverka förändringen. Det magnetiska flödet gör att den bromsas upp eller?

Jordens magnetfält spelar ingen roll här (det måste vara ännu en skolskada att folk tror att det är viktigt för inducerade spänningar).

I en navdynamo finns permanentmagneter. Det är deras rotation som inducerar spänning i spolen som ger ström till ljuset. 

Nästan all el genereras av roterande generatorer på det sättet, om det nu är vindkraftverk eller kärnkraft. Och denna elektriska energi kommer från den mekaniska energin som vridmomentet kring axeln ger. 

Hur vanligt är det med nav-dynamo på cyklar? jag har i alla fall adrig haft någon. Den skulle väl ha samma jättenackdel som gamla dynamos - om cykeln står stilla, är belysningen släckt.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 18 mar 12:16 Redigerad: 18 mar 12:17
Smaragdalena skrev:

Hur vanligt är det med nav-dynamo på cyklar? jag har i alla fall adrig haft någon. Den skulle väl ha samma jättenackdel som gamla dynamos - om cykeln står stilla, är belysningen släckt.

De är rätt vanliga nu på nya cyklar som inte har eldrift. De är på flera sätt mycket bättre än den gamla typen av cykeldynamon, men dessa var ju synligare och på det sättet mer pedagogiska. Det var också lättare att ta isär dem:
Där kunde man plocka ut permanentmagneten. 

Det måste väl vara ett misslyckande att skolan pratar mer om stänger som faller i magnetfält än om var elen kommer ifrån på riktigt.

(Off topic: man kan ha en superkondensator (sådana på typ fem farad) för att hålla ljuset tänt när man står stilla vid t ex korsningar.) 

Svara
Close