Magnetisk flödestäthet
Hej Jag behöver hjälp, har ingen aning om detta🥹
Är det just frågan som är svår eller har du ingen koll på hur inducerad spänning fungerar? Är du liksom bekant med formeln e = l*B*v?
Annars tycker jag du noggrant försöker läsa på i din kursbok om inducerad spänning. Det är ett jobbigt koncept som kräver sin tid. När du kan grunderna så kan jag hjälpa dig med uppgiften, och grunderna lär du dig bäst av kursboken:)
mrpotatohead skrev:Är det just frågan som är svår eller har du ingen koll på hur inducerad spänning fungerar? Är du liksom bekant med formeln e = l*B*v?
Annars tycker jag du noggrant försöker läsa på i din kursbok om inducerad spänning. Det är ett jobbigt koncept som kräver sin tid. När du kan grunderna så kan jag hjälpa dig med uppgiften, och grunderna lär du dig bäst av kursboken:)
Som jag uppfattade hela den elektromagnetiska kraften F på den laddade partikeln kallas Lorentzkraften, och det ser jag i din formeln med symbol e ???
Nej, e står för den inducerade spänningen.
mrpotatohead skrev:Nej, e står för den inducerade spänningen.
e = B*l*v = 45*10^-6T*30*(800/3.6) = 0.3
Tänk på att du ska använda den vinkelräta komposanten av B mot rörelsen.
Den beräknas av cos70 * 45 T eftersom inklinationen är 70 grader.
Löste och förstod du a) förresten?
mrpotatohead skrev:Tänk på att du ska använda den vinkelräta komposanten av B mot rörelsen.
Den beräknas av cos70 * 45 T eftersom inklinationen är 70 grader.
Löste och förstod du a) förresten?
inte exakt
men när flyget passerar genom ett magnetisk fält kommer det uppstå en elektrisk spänning mellan vingspets, detta är pga strömmarna i vingspets. strömmen flyttar från högre potential till lägre och därför är det östra vingen kommer att ha högst potential.
Shali_47 skrev:mrpotatohead skrev:Tänk på att du ska använda den vinkelräta komposanten av B mot rörelsen.
Den beräknas av cos70 * 45 T eftersom inklinationen är 70 grader.
Löste och förstod du a) förresten?
inte exakt
men när flyget passerar genom ett magnetisk fält kommer det uppstå en elektrisk spänning mellan vingspets, detta är pga strömmarna i vingspets. strömmen flyttar från högre potential till lägre och därför är det östra vingen kommer att ha högst potential.
Nästan.
Det är pga förflyttningen av elektronerna som finns i vingarna detta sker. Detta kan tolkas som en ström i motsatt färdriktning. (kan vara detta du menade, ville bara förtydliga)
Om vi nu använder högerhandsregeln där tummen pekar bakåt (söder) och fingrarna mot marken så ser vi att elektronerna i vingarna pressas mot den östra vingen. Östra vingen kan då betraktas som en minuspol medan västra är pluspol. Störst potential blir det då i den västa vingen.
mrpotatohead skrev:Shali_47 skrev:mrpotatohead skrev:Tänk på att du ska använda den vinkelräta komposanten av B mot rörelsen.
Den beräknas av cos70 * 45 T eftersom inklinationen är 70 grader.
Löste och förstod du a) förresten?
inte exakt
men när flyget passerar genom ett magnetisk fält kommer det uppstå en elektrisk spänning mellan vingspets, detta är pga strömmarna i vingspets. strömmen flyttar från högre potential till lägre och därför är det östra vingen kommer att ha högst potential.
Nästan.
Det är pga förflyttningen av elektronerna som finns i vingarna detta sker. Detta kan tolkas som en ström i motsatt färdriktning. (kan vara detta du menade, ville bara förtydliga)
Om vi nu använder högerhandsregeln där tummen pekar bakåt (söder) och fingrarna mot marken så ser vi att elektronerna i vingarna pressas mot den östra vingen. Östra vingen kan då betraktas som en minuspol medan västra är pluspol. Störst potential blir det då i den västa vingen.
Så för vänsterhandsregeln gäller B som har störst Potential visst??
Inte hört om den regeln. Största potentialen blir i den inducerade pluspolen vilket är den västra vingen