9 svar
103 visningar
Korra behöver inte mer hjälp
Korra 3798
Postad: 24 apr 13:14 Redigerad: 24 apr 13:15

mafy 2019 fråga 29 (Fel i facit ?)


(Lägg märke till att vinkeln heter C och motstående sida heter (Versal och gemen)

Med hjälp av area satsen och cosinussatsen får jag fram följande: 
absinC2=SsinC=2Sabc2=a2+b2-2abcosC
Nu behöver jag uttrycka cosC

sin2C+cos2C=1cosC=1-sin2CcosC=1-4S2a2b2
Nu använder jag detta för att få fram sträckan c (AB) uttryckt i S, a & b
c2=a2+b2-2ab1-4S2a2b2c=a2+b2-2ab1-4S2a2b2

Facit svarar: 


Jag fattar att man kan skriva om på följande sätt, men vad händer med minustecknet ?
-2ab1-4S2a2b2=-2a2b21-4S2a2b2=-2a2b2-4S2, har facit skrivit fel ? 

destiny99 8074
Postad: 24 apr 13:24 Redigerad: 24 apr 13:30
Korra skrev:


(Lägg märke till att vinkeln heter C och motstående sida heter (Versal och gemen)

Med hjälp av area satsen och cosinussatsen får jag fram följande: 
absinC2=SsinC=2Sabc2=a2+b2-2abcosC
Nu behöver jag uttrycka cosC

sin2C+cos2C=1cosC=1-sin2CcosC=1-4S2a2b2
Nu använder jag detta för att få fram sträckan c (AB) uttryckt i S, a & b
c2=a2+b2-2ab1-4S2a2b2c=a2+b2-2ab1-4S2a2b2

Facit svarar: 


Jag fattar att man kan skriva om på följande sätt, men vad händer med minustecknet ?
-2ab1-4S2a2b2=-2a2b21-4S2a2b2=-2a2b2-4S2, har facit skrivit fel ? 

Jag tror jag vet varför. Vinkel C ligger mellan 90 och 180 grader så uttrycket för Cos(v) ska vara negativ Dvs cos(v)=- sqrt((a^2b^2-4S^2) /ab). Jag åkte också på den fällan. Nej facit har rätt. 

Korra 3798
Postad: 24 apr 13:45 Redigerad: 24 apr 13:46

Intressant, ja det blir rätt om jag skulle ta hänsyn till att cosC < 0

Men varför spelar det någon roll ? Titta på detta exempel: 

I första steget skulle vi alltså istället kunna skriva: 
122=92+52+2·9·5cosa122-92-522·9·5=cosa
, istället. Det skulle ge oss: a65°, det stämmer inte! 

Hur ska man förklara detta? 

Dr. G 9501
Postad: 24 apr 13:50
Korra skrev:

I första steget skulle vi alltså istället kunna skriva: 
122=92+52+2·9·5cosa122-92-522·9·5=cosa
, istället. Det skulle ge oss: a65°, det stämmer inte! 

Hur ska man förklara detta? 

Nej, ditt röda +ska vara -.

Ha alltid minus på blandtermen i cosinussatsen. Om vinkeln ör trubbig så blir cos(α) < 0 och då är -2bc*cos(α) > 0. 

Korra 3798
Postad: 24 apr 13:55 Redigerad: 24 apr 13:55

Det låter jätte konstigt

Vad är skillnaden om jag skriver 
-2bc·cosa2bc·cosa
när resultatet efter multiplikation ändå blir samma


Med mer eftertanke.
Jag tror att jag förstår, eftersom minustecknet isåfall är inbakat i cosa och inte kan användas förrän cos(a) skrivs om till ett tal.

Betyder detta att i mitt URSPRUNGLIGA värde för cosCcosC skulle jag kunna skriva: 
cosC=-1-4S2a2b2
istället för
cosC=1-4S2a2b2

Dr. G 9501
Postad: 24 apr 14:00

När du beräknar cos(C) från trigettan så måste du välja 

cosC=-1-sin2C\cos C = -\sqrt{1-\sin^2C}

eftersom du vet att C är trubbig. 

Korra 3798
Postad: 24 apr 14:09 Redigerad: 24 apr 14:09
Dr. G skrev:

När du beräknar cos(C) från trigettan så måste du välja 

cosC=-1-sin2C\cos C = -\sqrt{1-\sin^2C}

eftersom du vet att C är trubbig. 

Okej, najs. Tack så mycket 


Enligt dem som skriver mafy-provet ska detta vara gymnasienivå. Det är inte sant, bara för man använder koncept som tas upp i matte4 och under betyder det inte att det är gymnasienivå. Analysförmågan är det mycket större krav på i detta prov jämfört med ma4 proven. 

Enligt dem som skriver mafy-provet ska detta vara gymnasienivå. Det är inte sant, bara för man använder koncept som tas upp i matte4 och under betyder det inte att det är gymnasienivå. Analysförmågan är det mycket större krav på i detta prov jämfört med ma4 proven.

Jag tror att detta är helt avsiktligt. Man är ute efter att hitta blivande ingenjörsstudenter som har ovanligt bra analysförmåga, även om de inte har fått högsta betyg i t ex idrott eller historia.

Trinity2 1994
Postad: 24 apr 14:43 Redigerad: 24 apr 14:43
Smaragdalena skrev:

Enligt dem som skriver mafy-provet ska detta vara gymnasienivå. Det är inte sant, bara för man använder koncept som tas upp i matte4 och under betyder det inte att det är gymnasienivå. Analysförmågan är det mycket större krav på i detta prov jämfört med ma4 proven.

Jag tror att detta är helt avsiktligt. Man är ute efter att hitta blivande ingenjörsstudenter som har ovanligt bra analysförmåga, även om de inte har fått högsta betyg i t ex idrott eller historia.

Intressant aspekt. Även om Hörmander ansåg att geometri var grunden till allt och mycket viktig (och Sjögren och Sandberg skall vi inte ens tala om) så ansåg Carleson att geometrin från f.d. Studentexamen (1864-1969) var helt absurd. Jag vet eg. inte vad detta problem vill visa. Denna typ av problem dog ut på 50-talet. Isf finns runt 4000 problem från Stud.ex. att "återvinna", och många av dem är - med dagens mått och kursinnehåll mätt - mycket svåra. Som Korra skriver finns det få problem av "generell natur" i dagens mattekurser. De är ofta numeriska.

Korra 3798
Postad: 24 apr 14:47
Smaragdalena skrev:

Enligt dem som skriver mafy-provet ska detta vara gymnasienivå. Det är inte sant, bara för man använder koncept som tas upp i matte4 och under betyder det inte att det är gymnasienivå. Analysförmågan är det mycket större krav på i detta prov jämfört med ma4 proven.

Jag tror att detta är helt avsiktligt. Man är ute efter att hitta blivande ingenjörsstudenter som har ovanligt bra analysförmåga, även om de inte har fått högsta betyg i t ex idrott eller historia.

Ja, det är perfekt för mig som har 13 merit. 

Svara
Close