13 svar
107 visningar
destiny99 7940
Postad: 15 maj 11:08 Redigerad: 15 maj 11:13

Mafy 2015 uppgift 20

Hej!

 

Jag är fast med denna fråga. Jag började med att skriva upp kaströrelsesamband för x och y komponenterna. Sen  tänkte jag att när bollen är i högsta banan så är vy=0 och då har halva tiden gått för bollen y -led samt i x-led. Tiden där är samma för x och y och då likställde jag ekvationerna för att försöka lösa ut vinkeln som jag tolkar som att det efterfrågas. Det enda jag får dock är ett uttryck med sx*g/v_0^2=sin(2v) 

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 11:42

Hur får man den att vara så länge som möjligt i luften?

D4NIEL Online 2932
Postad: 15 maj 11:44 Redigerad: 15 maj 11:45

Tänk på att marken ska luta med vinkeln α\alpha.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 11:59
D4NIEL skrev:

Tänk på att marken ska luta med vinkeln α\alpha.

Nu är marken horisontell i min bild ovan men om den ska luta så ser den ut såhär?

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 14:04

Det borde stå tydligare i frågan åt vilket håll marken lutar, men jag skulle anta att den lutar uppåt.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 14:14 Redigerad: 15 maj 14:23
Laguna skrev:

Det borde stå tydligare i frågan åt vilket håll marken lutar, men jag skulle anta att den lutar uppåt.

Hm varför uppåt?jag förstår ej hur man vet om den lutar uppåt eller nedåt. 

Är min figur i #4 ritad som nedåt?

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 14:44

Om det är bollen man ser uppe till vänster i din bild så lutar marken neråt.

Det spelar ingen roll, det är bara att byta tecken på α\alpha sedan om man vill.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 14:55 Redigerad: 15 maj 14:59
Laguna skrev:

Om det är bollen man ser uppe till vänster i din bild så lutar marken neråt.

Det spelar ingen roll, det är bara att byta tecken på α\alpha sedan om man vill.

Aa jo det märkte jag nu. Men hur får man ut vinkeln? Hur börjar man förutom att skriva upp kaströrelsesamband? Du nämnde om att byta tecken på vinkeln om man vill. Hur vet du att den vinkeln blir negativ? 

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 15:50

Börja med att ta hänsyn till vinkeln i dina ekvationer, på rätt sätt. Var slår bollen ner? Osv.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 15:56 Redigerad: 15 maj 15:57
Laguna skrev:

Börja med att ta hänsyn till vinkeln i dina ekvationer, på rätt sätt. Var slår bollen ner? Osv.

Bollen ska landa ned där alfa är 0. Men då är sträckan i x-led s=v0 och sträckan i y-led blir bara s=-gt^2/2

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 16:05

Vad menar du med landa där alfa är 0? Alfa är en konstant, inte nödvändigtvis noll.

Först får du införa en annan variabel för den vinkel som bollen kastas med.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 16:26 Redigerad: 15 maj 16:28
Laguna skrev:

Vad menar du med landa där alfa är 0? Alfa är en konstant, inte nödvändigtvis noll.

Först får du införa en annan variabel för den vinkel som bollen kastas med.

Hm det låter som att vi jobbar med två vinklar i denna uppgift? Jag menar att vinkel alfa blir 0 vid landningen, men det kanske är fel att påstå det.  Jag trodde det var vinkel alfa vi ville få fram. 

de ekvationer jag har är ju 

v0x=v0cos(alfa)

v0y=v0sin(alfa). 

Laguna Online 30484
Postad: 15 maj 16:58

Marken lutar med alfa, det är givet. Du ska inte ta reda på alfa.

Du kastar bollen åt ett visst håll (och här tycker jag uppgiften borde vara tydligare), dvs. i en viss vinkel mot horisontalplanet. Den vinkeln ska du ta reda på.

destiny99 7940
Postad: 15 maj 17:00
Laguna skrev:

Marken lutar med alfa, det är givet. Du ska inte ta reda på alfa.

Du kastar bollen åt ett visst håll (och här tycker jag uppgiften borde vara tydligare), dvs. i en viss vinkel mot horisontalplanet. Den vinkeln ska du ta reda på.

Så någon vinkel x+alfa ? Där x är sökta vinkel?

Svara
Close