Jag vet ej vad jag gör för fel på denna uppgift.. L1/L2 har samma längd när jag byter plats på vridningcentrum..
Kan du rita en ny figur där du tydligare sätter ut alla de storheter du använder? Och där du tydligt markerar vridningspunkten?
Här är en del av de saker jag inte förstår:
Yngve skrev:Kan du rita en ny figur där du tydligare sätter ut alla de storheter du använder? Och där du tydligt markerar vridningspunkten?
Här är en del av de saker jag inte förstår:
Jag ritade tyngdkraften på brädan som är i mitten av tyngdpunkten på brädan. Till vänster om brädans ände har jag kraft F1 som stöd 1 och till höger om brädan har jag stöd 2 som är F2. Hoppas du förstår nu. Vridningspunkten valde jag att sätta ut där F1 verkar.
Nej, jag förstår inte.
Vad är L1, L2, Fgb, Lb?
Vad betyder den uppåtriktade pilen vid mitten av brädan?
Yngve skrev:Nej, jag förstår inte.
Vad är L1, L2, Fgb, Lb?
Vad betyder den uppåtriktade pilen vid mitten av brädan?
Tyngdkraften på brädan kallar jag för Fgb riktad nedåt och ej uppåt. och L1 är momentarmen för stöd 1 dvs F1 till vänster och L2 är momentarmen för stöd 2 till höger dvs F2 . Lb är momentarmen för brädan. Om man sätter vridningspunkten på F1 (stöd 1). Då har vi bara momentarmen för brädan och stöd 2 att räkna med.
Momentarmen kring vad? Var är vridpunkten?
Yngve skrev:Momentarmen kring vad? Var är vridpunkten?
Jag sätter den vid F1 (stöd 1). Vridningspunkten ligger där F1 står.
OK då är alltså L1 = 0.
Menar du att Lb då är lika med halva brädans längd och att L2 är lika med hela brädans längd minus 1,25 meter?
Yngve skrev:OK då är alltså L1 = 0.
Menar du att Lb då är lika med halva brädans längd och att L2 är lika med hela brädans längd minus 1,25 meter?
Lb är lika med halva längden ja. L2 är lika med 5,00-1,25=3,75 m
OK bra.
Det finns ett väldigt enkelt sätt sätt lösa uppgiften.
Vill du veta det eller vill du först veta vad det var du gjorde fel?
Yngve skrev:OK bra.
Det finns ett väldigt enkelt sätt sätt lösa uppgiften.
Vill du veta det eller vill du först veta vad det var du gjorde fel?
Hm okej jag är nog intresserad av vad jag gjorde för fel. Om jag får veta mina fel i den uppgiften så kan jag komma på hur jag ska lösa det vidare.
Bra inställning.
I din uträkning ser jag att du först (A) väljer den vänstraste änden som vridpunkt.
Men sedan vid (B), vilken vridpunkt har du då valt?
Yngve skrev:Bra inställning.
I din uträkning ser jag att du först (A) väljer den vänstraste änden som vridpunkt.
Men sedan vid (B), vilken vridpunkt har du då valt?
Vid B har jag valt den högra änden som vridningspunkten
OK men om du använder plankans högra ändpunkt som vridpunkt så har du tre krafter att ta hänsyn till: Uppåtriktad F2 på avståndet 1,25 meter, nedåtriktad Fgb på avståndet 2,5 meter och uppåtriktad F1 på avståndet 5 meter.
Yngve skrev:OK men om du använder plankans högra ändpunkt som vridpunkt så har du tre krafter att ta hänsyn till: Uppåtriktad F2 på avståndet 1,25 meter, nedåtriktad Fgb på avståndet 2,5 meter och uppåtriktad F1 på avståndet 5 meter.
Nu förstår jag ej.. Vi har 2 krafter bara om högra ändpunkt är vridpunkten. Vi har plankans mg och kraften från stöd 1 från vänster sida. Den tredje kraften vet jag ej var du ser
Mahiya99 skrev:
Vid B har jag valt den högra änden som vridningspunkten
Jag trodde att du menade plankans högra ändpunkt när du skrev "den högra änden".
Men om du istället menar att vridpunkten är vid stöd 2 så stämmer det att det bara är två krafter som genererar moment.
Du har då
- Nedåtriktad Fgb på avståndet 1,25 meter (inte Lb som du skrev)
- Uppåtriktad F1 på avståndet 3,75 meter (inte L1 som du skrev)
Jag tror att det vore bra om du tränade på att rita tydliga skisser över hur det ser ut, att sätta ut alla relevanta krafter och mått i skissen och att sedan konsekvent använda beteckningar ur skissen i dina uträkningar.
Det minskar risken för feltänk samtidigt som det ökar chansen att den som läser din lösning även förstår dina tankegångar och uträkningar.
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:Vid B har jag valt den högra änden som vridningspunkten
Jag trodde att du menade plankans högra ändpunkt när du skrev "den högra änden".
Men om du istället menar att vridpunkten är vid stöd 2 så stämmer det att det bara är två krafter som genererar moment.
Du har då
- Nedåtriktad Fgb på avståndet 1,25 meter (inte Lb som du skrev)
- Uppåtriktad F1 på avståndet 3,75 meter (inte L1 som du skrev)
Jag tror att det vore bra om du tränade på att rita tydliga skisser över hur det ser ut, att sätta ut alla relevanta krafter och mått i skissen och att sedan konsekvent använda beteckningar ur skissen i dina uträkningar.
Det minskar risken för feltänk samtidigt som det ökar chansen att den som läser din lösning även förstår dina tankegångar och uträkningar.
Jag kan rita en ny figur och visa hur situationen ser ut. Det beror på hur jag förstått uppgiften
Jag kan rita en ny figur och visa hur situationen ser ut. Det beror på hur jag förstått uppgiften
Ja, gör det! Om du kan rita en riktig bild har du förstått uppgiften.
Mahiya99 skrev:
Bättre kan du! Vi behöver åtminstone få se båda ändarna av plankan.
Smaragdalena skrev:Mahiya99 skrev:Bättre kan du! Vi behöver åtminstone få se båda ändarna av plankan.
Hm jag vet ej vad du menar. Jag skickade 2 st bilder på hur situationen ser ut? Vad för bild vill du ha? Första bilden är där krafterna pekar uppåt dvs brädans både ände på höger och vänster sida.
Men jag kan absolut rita en ny bild med en ny vridningspunkt där de byter plats.
Vad är Lbräda?
Det framgår inte av din bild.
Yngve skrev:Vad är Lbräda?
Det framgår inte av din bild.
Momentarmen för brädan till vridningspunkten
Menar du att Lbräda är avståndet mellan brädans mittpunkt och F2?
Och vad är L2? Det framgår inte heller av din bild.
Mahiya99 skrev:Smaragdalena skrev:Mahiya99 skrev:Bättre kan du! Vi behöver åtminstone få se båda ändarna av plankan.
Hm jag vet ej vad du menar. Jag skickade 2 st bilder på hur situationen ser ut? Vad för bild vill du ha? Första bilden är där krafterna pekar uppåt dvs brädans både ände på höger och vänster sida.
Det finns bara en bild (den som jag skickade med) och ett tomt inlägg ovanför.
Yngve skrev:Menar du att Lbräda är avståndet mellan brädans mittpunkt och F2?
Och vad är L2? Det framgår inte heller av din bild.
Ja precis.
Hur många nya figurer ska jag rita nu?
Är det tydligare nu?
Mahiya99 skrev:
Det här stämmer inte.
Är du med på att avståndet mellan F1 och Fgbräda är 2,5 meter, dvs halva plankans längd?
Sedan har du angivit att Lbräda, dvs avståndet mellan Fgbräda och F2 också är 2,5 meter, dvs att F2 angriper i brädans högra kant.
Men så är ju inte fallet.
=================
Jag föreslår att du börjar om från början och istället använder denna bild och dessa beteckningar som förlaga. Du kan kalla vridpunkterna för A,B och C.
Mahiya99 skrev:Är det tydligare nu?
Nej, ännu ett tomt inlägg.
Smaragdalena skrev:Mahiya99 skrev:Är det tydligare nu?
Nej, ännu ett tomt inlägg.
Jag ser det.
Ja, det är en ritning nu av hela brädan. (Men kraftpilarna är inte skalenliga.)
Edit: Ah, det var Yngves bild.
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:Det här stämmer inte.
Är du med på att avståndet mellan F1 och Fgbräda är 2,5 meter, dvs halva plankans längd?
Sedan har du angivit att Lbräda, dvs avståndet mellan Fgbräda och F2 också är 2,5 meter, dvs att F2 angriper i brädans högra kant.
Men så är ju inte fallet.
=================
Jag föreslår att du börjar om från början och istället använder denna bild och dessa beteckningar som förlaga. Du kan kalla vridpunkterna för A,B och C.
Varför sätter du stöd 2 närmare tyngdpunkten?
Jag använder din bild istället eftersom jag har nog missuppfattat hela uppgiften..
Mahiya99 skrev:
Varför sätter du stöd 2 närmare tyngdpunkten?
Det står så i uppgiften:
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:Det här stämmer inte.
Är du med på att avståndet mellan F1 och Fgbräda är 2,5 meter, dvs halva plankans längd?
Sedan har du angivit att Lbräda, dvs avståndet mellan Fgbräda och F2 också är 2,5 meter, dvs att F2 angriper i brädans högra kant.
Men så är ju inte fallet.
=================
Jag föreslår att du börjar om från början och istället använder denna bild och dessa beteckningar som förlaga. Du kan kalla vridpunkterna för A,B och C.
Jag sitter nämligen också fast i samma uppgift. Om jag sätter G där Stöd 2 verkar. Kommer inte då F2 att bli 0? Hur ska vi då räkna ut den?
Hassan1 skrev:Jag sitter nämligen också fast i samma uppgift. Om jag sätter G där Stöd 2 verkar. Kommer inte då F2 att bli 0? Hur ska vi då räkna ut den?
Följ med utvecklingen i den här tråden.
Om du har andra frågor än vad Mahiya99 har så är det bättre att du skapar en egen tråd med dina frågor.
Annars blir det så rörigt här.
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:Varför sätter du stöd 2 närmare tyngdpunkten?
Det står så i uppgiften:
Det var svårt att förstå den meningen och skapa en figur utifrån det. Hade varit intressant att veta innebörden av den meningen i blå färg? De använder '' andra'' 2 gånger.
De menar att det ena (stödet) är vid brädans ena ändpunkt och att det andra (stödet) är 1,25 meter från brädans andra ändpunkt.
Ser du att det stämmer med skissen jag ritade?
Yngve skrev:De menar att det ena (stödet) är vid brädans ena ändpunkt och att det andra (stödet) är 1,25 meter från brädans andra ändpunkt.
Ser du att det stämmer med skissen jag ritade?
Var är brädans andra ändra ändpunkt? Den har bara 2 st. Jag har kollat på din skiss men jag ser ej hur den är överens med den där mening om var stöd 2 ska placeras..
Mahiya99 skrev:
Var är brädans andra ändra ändpunkt? Den har bara 2 st. Jag har kollat på din skiss men jag ser ej hur den är överens med den där mening om var stöd 2 ska placeras..
Jag har nu förtydligat skissen:
- Brädans ena (vänstra) ändpunkt är vid A.
- Brädans andra (högra) ändpunkt är vid D.
Stöd 2 ska placeras 1,25 meter från punkt D. Jag kallar detta avstånd L3.
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:Var är brädans andra ändra ändpunkt? Den har bara 2 st. Jag har kollat på din skiss men jag ser ej hur den är överens med den där mening om var stöd 2 ska placeras..
Jag har nu förtydligat skissen:
- Brädans ena (vänstra) ändpunkt är vid A.
- Brädans andra (högra) ändpunkt är vid D.
Stöd 2 ska placeras 1,25 meter från punkt D
Ok då förstår jag.
Bra. Använd nu dessa beteckningar för att lösa uppgiften så kan vi kanske hitta en enklare metod efter det.
Yngve skrev:Bra. Använd nu dessa beteckningar för att lösa uppgiften så kan vi kanske hitta en enklare metod efter det.
Vilka beteckningar?
De som du ser i skissen. Använd det du behöver av:
- Punkterna A, B, C och D.
- Krafterna F1, F2 och Fmg.
- Sträckorna L1, L2 och L3.
- Namnen "Stöd 1" och "Stöd 2".
Inför inga andra beteckningar eller storheter.
Allt detta för att det i din lösning ska vara tydligt vilka storheter du använder.
Du kommer att se att dina egna uträkningar blir tydligare och att det därmed blir enklare för dig att göra dig förstådd.
Yngve skrev:De som du ser i skissen. Använd det du behöver av:
- Punkterna A, B, C och D.
- Krafterna F1, F2 och Fmg.
- Sträckorna L1, L2 och L3.
- Namnen "Stöd 1" och "Stöd 2".
Inför inga andra beteckningar eller storheter.
Allt detta för att det i din lösning ska vara tydligt vilka storheter du använder.
Okej jag trodde man skulle lösa det här på algebraiskt. Är det alla dessa villkor?
Okej jag trodde man skulle lösa det här på algebraiskt. Är det alla dessa villkor?
Du SKALL lösa det algebraiskt, det är därför du behöver beteckningarna. Du behöver beteckningarna för att kunna formulera dina villkor.
Vad handlar dina båda ekvationer om? Är det t ex någon av dem som är moment runt någon viss punkt?
Smaragdalena skrev:Vad handlar dina båda ekvationer om? Är det t ex någon av dem som är moment runt någon viss punkt?
Ja
OK. Beskriv gärna att ekvation 1 avser momentjämvikt kring punkt C och att ekvation 2 avser momentjämvikt kring punkt A (om det nu är så du tänkte).
Men varför döper du om storheterna när jag uttryckligen bad dig att inte göra det?
- Det jag kallade L1 kallar du nu L3.
- Det jag kallade Fmg kallar du nu Fgb
Det blev då genast mycket svårare att förstå dina ekvationer.
Yngve skrev:OK. Beskriv gärna att ekvation 1 avser momentjämvikt kring punkt C och att ekvation 2 avser momentjämvikt kring punkt A (om det nu är så du tänkte).
Men varför döper du om beteckningärna när jag uttryckligen bad dig att inte göra det?
- Det jag kallade L1 kallar du nu L3.
- Det jag kallade Fmg kallar du nu Fgb
Oj jag såg ej att jag gjorde det. Förlåt. Men det var rörigt att kalla punkterna för massa bokstäver. Men det är så jag ser det. Jag förstår ditt sätt
Det ser ut som att det står L3 på två ställen i din skiss.
Mahiya99 skrev:Yngve skrev:OK. Beskriv gärna att ekvation 1 avser momentjämvikt kring punkt C och att ekvation 2 avser momentjämvikt kring punkt A (om det nu är så du tänkte).
Men varför döper du om beteckningärna när jag uttryckligen bad dig att inte göra det?
- Det jag kallade L1 kallar du nu L3.
- Det jag kallade Fmg kallar du nu Fgb
Oj jag såg ej att jag gjorde det. Förlåt. Men det var rörigt att kalla punkterna för massa bokstäver. Men det är så jag ser det. Jag förstår ditt sätt
Dina beteckningar har lika många bokstäver som Yngves. Titta på bilden och använd de beteckningarna!
Yngve skrev:Det ser ut som att det står L3 på två ställen i din skiss.
Jag har bara på ett ställe.
I vilket fall som helst jag har fått uppfattning om denna uppgift nu och har lärt mig tolkningen av den.
Mahiya99 skrev:
Jag har bara på ett ställe.
Vad heter sträckan längst till höger?
Det är svårt att se.
Det handlar inte bara om att du ska förstå och lära dig att lösa problem, det handlar även om kommunikation, att kunna förmedla lösningen på ett sätt som gör det enkelt för läsaren (till exempel din betygssättande lärare) att förstå dina tankegångar och dina beräkningar.
Mahiya99 skrev:I vilket fall som helst jag har fått uppfattning om denna uppgift nu och har lärt mig tolkningen av den.
OK vill du då se ett enklare sätt att lösa problemet?
Yngve skrev:Det handlar inte bara om att du ska förstå och lära dig att lösa problem, det handlar även om kommunikation, att kunna förmedla lösningen på ett sätt som gör det enkelt för läsaren (till exempel din betygssättande lärare) att förstå dina tankegångar och dina beräkningar.
Hej
Ja det stämmer. Jag får helt enkelt skriva med bokstäver och skriva allt som är givet på en sida.
Yngve skrev:Mahiya99 skrev:I vilket fall som helst jag har fått uppfattning om denna uppgift nu och har lärt mig tolkningen av den.
OK vill du då se ett enklare sätt att lösa problemet?
Det behövs ej.
Mahiya99 skrev:
Det behövs ej.
OK, men om andan faller på (eller till andra läsare): Sätt upp momentjämvikt kring punkt B, dvs kring plankans tyngdpunkt.
Då får du ett samband som endast innehåller F1 och F2 samt de kända storheterna L1 och L2.
Den sökta kvoten F1/F2 blir då superenkel att få fram.