lyftkraft
hej jag skriver en rapport om lyftkraft i Fysik 1 där man undersöker ifall lyftkraften är proportionell mot massan. Denna undersökningen är teoretisk och "utfördes" genom att låta en flaska hängas i en dynamometer och hälla sand i flaskan. Flaskan sänktes därefter ner i vattnet. Man gjorde detta ett par gånger med olika mycket sand i flaskan. Då denna undersökningen är teoretisk har jag själv fått bestämma volymen på flaskan samt hur mycket den väger efter att ha hällt i en viss mängd sand.
Resultatet blev en tabell av de olika värdena och ett diagram, på diagrammet är lyftkraften på y-axeln och massan på x-axeln. På diagrammet visas det en rak horisontell linje. Detta visar då att lyftkraften inte är proportionell mot massan och att hypotesen stämmer inte med resultatet.
jag är nu på diskussionsdelen i min rapport och vill verkligen komma upp till A-nivå här.
det jag har skrivit i min diskussion hittills är att
Hypotesen stämmer inte med resultatet. Lyftkraften är inte proportionell med massan. När massan ökar eller minskar förändras inte lyftkraften. Lyftkraften påverkas av volymen på flaskan enligt (rå)vg=FL, ju större yta flaskan tränger undan desto större lyftkraft bildas, hade flaskan haft större volym hade en större mängd väska trängts undan.
Jag vet verkligen inte hur jag ska utveckla min diskussion. jag vet att det jag har skrivit räcker inte till ett A KANSKE INTE ENS TILL ETT E därför behöver jag vägledning genom detta. Jag kommer inte på några felkällor än att man kan möjligtvis ha läst av fel på dynamometern innan flaskan sänktes i vattnet. jag vet även att flaskans tyngdkraft ( med sand) motsvarar lyftkraften + kraften som dynamometern visar.
Det verkar helt enkelt vara en idiotisk uppgift. Hur skall du kunna veta hur mycket lyftkraften skall vara för en viss mängd sand? Alternativt har du inte berättat allt om hur "undersökningen" gjordes, exempelvis om du anväde ett datorprogram som du matade in "maängden sand" i.
Dessutom - varför valde du just den hypotesen? Alla vet väl att en båt kan flyta, trots att den väger mycket.
jag har inte valt den hypotesen själv utan det är så uppgiften lyder. jag har skrivit " har jag själv fått bestämma volymen på flaskan samt hur mycket den väger efter att ha hällt i en viss mängd sand. " det jag menade var att jag får själv bestämma mina värden då detta endast är teoretiskt. jag får bestämma själv hur mycket sand som ska hällas i och vilken volym flaskan ska ha. på så sätt kan jag bestämma tyngdkraften på flaskan utan sand och med sand och sedan även värdet som dynamometern visar när flaskan med sand är i vattnet och vad lyftkraften kommer att bli.
Får du själv bestämma vilken form flaskan skall ha också? Hur skall du veta hur stor lyftkraften är, när flaskan är i vattnet?
man får nog använda lite fantasi i den här laborationen och tänka att det är en vanlig flaska med en bestämd volym som jag själv får välja, men jag tänker mig att flaskan har en liknande form till en cylinder.
Hur skall du veta hur stor lyftkraften är, när flaskan är i vattnet?
med hjälp av formeln (rå)vg=FL och att tyngdkraften= lyftkraften + kraften från dynamometern
eller tänker jag fel?
Då får jag formulera om frågan: Hur gjorde du fär att bestämma vad dynamometern skulle visa, när flaskan var nedsänkt i vattnet?
lyftkraften från vattnet = vattnets densitet* g(9,82)* volymen på flaskan.
tyngdkraften för flaskan med sand bestäms med mg=F där massan bestäms själv.
flaskan når inte botten( denna biten glömde jag att nämna, det ber jag ursäkt för) utan den flyter, det innebär att det råder en slags jämvikt mellan tyngdkraften lyftkraften och dynamometerns kraft. dynamometerns kraft och lyftkraften är riktade uppåt medan tyngdkraften är riktad nedåt. då får jag sambandet tyngdkraften= lyftkraften + kraften från dynamometern
kraften från dynamometern = tyngdkraften-lyftkraften
tänker jag fel?
helena skrev:tänker jag fel?
helena, det står i Pluggakutens regler att du skall vänta åtminstone 24 timmar innan du bumpar din tråd. /moderator
hej jag tror det har gått 24 timmar nu och jag behöver fotfarande hjälp med tips och kanske lite vägledning i hur jag kan skriva min diskussion till en A nivå. satt med detta hela kvällen igår kom inte på något till diskussionen, men det jag gjorde var att skriva alla andra delar av rapporten lite mer utvecklat och "snyggare".
tacksam för svar :)
Den här uppgiften verkar så korkat konstruerad (från din lärares sida, alltså, inte din) så jag kommer inte att svara mer i den här tråden. Antingen är uppgiften helt random, eller så är det ett typexempel påcirkelbevis, där du antar det du vill bevisa för att bevisa det. Jag vet inte vilket som vore värst. En tredje möjlighet är att du inte lyckats förklara vad uppgiften går ut på, men den hypotesen tror jag mindre på.
okej..