Luting
Varför påverkar lutningen bilens fart kan man förklara det fysikaliskt
Abigail20 skrev :Varför påverkar lutningen bilens fart kan man förklara det fysikaliskt
Rita två bilar, en som står på plan mark och en som står i en lutning.
Skriv att motorerna är avstängda, att ingen bil bromsar och att friktionen försummas.
Rita ut de krafter som verkar på bilarna, dvs gravitationskraften och normalkraften från vägbanan.
Rita ut resultanten till dessa krafter.
Vad är det som skiljer i de båda fallen?
jag förstår inte
Varför är det jobbigare att cykla uppför en backe än att åka nedför?
Kanske för att de är för mycket tryck eller för att den är så brant
jag förstår verkligen inte kan ni förklara tydligare vad som händer o vrf den påverkas alltså bilen av lutningen
Snälla jag behöver hjälp fort jag har prov snart
Abigail20 skrev :Snälla jag behöver hjälp fort jag har prov snart
Bilens motor får hjälp av tyngdkraften att "dra" bilen nerför backen.
Om bilen åker i en uppförsbacke måste motorn övervinna en del av tyngdkraften för att bilen ska röra sig framåt/uppåt.
Om motorn i bögge fallen ger samma kraft så går det pga tyngdkraften snabbare nerför än uppför.
Abigail20 skrev :Snälla jag behöver hjälp fort jag har prov snart
Vi har redan bett dig att följa Pluggakutens regler. Du måste vänta minst 24 timmar innan du bumpar din tråd. Fortsatta regelöverträdelser kan leda till avstängning. /Moderator
Så här va? Storleken på Fr beror helt på backens lutning. Fg i backen är mindre än Fg på plan mark.
nrr138 skrev :Fg i backen är mindre än Fg på plan mark.
Nej, däremot är riktningen på normalkraften åt ett annat håll. Storleken på normalkraften är också mindre.
nrr138 skrev :Så här va? Storleken på Fr beror helt på backens lutning. Fg i backen är mindre än Fg på plan mark.
Glömde rita upp den andra komposanten i lutande planet. Den som är i linje med Fn. Sedan ska Fg stryckas över.