Lutande plan
Frågan:
Hur stort måste friktionstalet mellan däck och mark vara för att jeepen ska kunna accelerera med 1 m/s²? (Backens lutning är 30 grader)
Skulle någon kunna förklara vart jag tänker fel. Jeepen accelererar upp för backen, då borde F1 och Ff vara åt motsatta håll som Fr,, men i detta fall vill facit att jag sätter F1 och Ff åt motsatta håll (vilket också funkar om jeepen rör sig nedåt, men så gör den inte)
Jag har i andra liknande frågor tänkt att Fr och Ff är åt motsatta håll men så funkar det inte med denna uppgift vad gör jag fel?
Friktionskraften är riktad uppför backen.
Hur inser man det?
Förklaring 1:
De enda krafter som påverkar fordonet är tyngdkraften, normalkraften och friktionskraften.
Eftersom normalkraften är vinkelrät mot vägbanan så är det endast friktionskraften och tyngdkraftens komposant parallellt med backen som påverkar accelerationen uppför backen.
Eftersom tyngdkraftens komposant är riktad nerför backen så måste friktionskraften vara riktad uppför backen.
Förklaring 2:
Om friktionskraften vore lika med 0 eller riktaad nerför backen så skulle fordonet glida nerför.
Kan du visa hela facit?
Hur skulle ni resonera i denna uppgift a)
Jag ser att de båda uppgifterna är ganska lika, det enda som skiljer de är att den ena har konstant fart upp medan andra har en acceleration upp vilket i sin tur skiljer deras kraftkomposanter.
Nunube Wonka skrev:
Det är det här som är en komplikation. Det blir konceptuellt mycket mer komplicerat än med en låda som dras uppför en backe.
Hursomhelst, friktionen som behövs för att accelerera uppåt måste vara större än den för att stå stilla och inte glida ner, alltså μ≥tan30°=1/√3≈0,58.
Jag förstår fortfarande inte hur Ff driver jeepen uppåt
Jag tror jag börjar förstå nu, i andra uppgifter som jag löste fanns det oftast fler än dessa 3 krafter (Ff, Fn, Fg). Det fanns oftast en fjärde kraft som påverkade *lådan och drog den uppåt som exempelvis Fspänn. I detta fall fanns det ingen spännkraft och därför blandade jag det med Fres som egentligen inte är en kraft utan kraftskillnaden!