Lutande plan
Går det att lösa den här uppgiften genom att räkna med kraftekvation och energisamband? Jag försökte men jag fick inte till det.
Eller ska man tänka när det står "bromsarna får verka med konstant kraft under ett tidsintervall på 5,0 sek" att det genast har något med impuls att göra?
Man kan säkert göra på flera sätt. Jag skulle nog försöka använda F=ma längs med planet, utan energiprincipen. Uppgiften går ju ut på att hitta en kraft i planets riktning.
Rita en figur och rita in de krafter som verkar på de två "enheterna" längs planet.
JohanF skrev:Rita en figur och rita in de krafter som verkar på de två "enheterna" längs planet.
Säg bara till om du behöver mer hjälp.
Anledningen till att jag inte skulle vilja försöka blanda in något slags energiomsättningsresonemang är att ofta underlättar en sådan approch när man bara behöver säga något om start- eller slut-tillstånd, eller före-efter. Samma sak med impuls och rörelsemängder, ofta användbart för före-efter-problem (kollisioner till exempel).
I det här fallet efterfrågas en kraft som verkar under tiden mellan start- och sluttillståndet. Då är nog kraftekvationen och beräkning av accelerationer lättare att använda sig av.
JohanF skrev:JohanF skrev:Rita en figur och rita in de krafter som verkar på de två "enheterna" längs planet.
Säg bara till om du behöver mer hjälp.
Anledningen till att jag inte skulle vilja försöka blanda in något slags energiomsättningsresonemang är att ofta underlättar en sådan approch när man bara behöver säga något om start- eller slut-tillstånd, eller före-efter. Samma sak med impuls och rörelsemängder, ofta användbart för före-efter-problem (kollisioner till exempel).
I det här fallet efterfrågas en kraft som verkar under tiden mellan start- och sluttillståndet. Då är nog kraftekvationen och beräkning av accelerationer lättare att använda sig av.
Jag löste uppgiften efter lite om och men!
Anledning att jag ville blanda in energi var för att hitta bromskraften, men med kraftekvation gick det mycket smidigare! Tack för dina svar :D