Löste uppgiften på ett sätt som jag tror inte är korrekt..
Hej, så var det jag igen ..
Jag lyckades lösa en uppgift på ett sätt som jag själv inte visste fungerade, fram tills det att jag fullföljde mitt försök att lösa den.
Jag kommer att bifoga en screenshot av uppgiften med facit, samt en bild på mina egna anteckningar på papper.
Kan inte förklara varför jag valde att göra min uträkning på det viset som jag gjort, men det blev ju rätt svar och det kändes så fel och var då tvungen att kika på facit.
Jag förstår facit helt och hållet, hade väl dock glömt hur jag skulle lösa det på "korrekt" sätt.
Så min fråga lyder..
Om detta hade varit en inlämningsuppgift, hade jag blivit godkänd för denna uträkningen jag gjort då? Detta är endast en uppgift i matteboken och för att kunna tackla kommande uppgifter vore det kanon ifall jag kunde få bekräftelse på ifall detta fungerar.
Tack på förhand,
Z
Jämför de två första raderna i facit med dina två första rader.
Det ska vara 132 i högerledet
Utvecklingen av (x-7)2 är inte lika med x2 - 49
Du får ju också två negativa rötter, vilket tyder på att något har gått fel.
Rötterna ska ju ange längden på en av kateterna.
Sedan byter du tecken på roten -12 så den blir +12 ("för den ska ju vara positiv").
Det råkar vara rätt svar, men här på felaktiga grunder.
Det är därför du får "rätt svar".
Varför bytte du inte tecken på -20 till +20 ?
x betecknar ju de längsta kateten.
Då skulle arean ha blivit 20·15 / 2 = 150.
Ditt resonemang skulle nog ge ytterst få poäng, om det var ett prov. Troligen ingen alls.
Kanske någon matematiklärare kan kommentera det?
Arktos skrev:Jämför de två första raderna i facit med dina två första rader.
Det ska vara 132 i högerledet
Utvecklingen av (x-7)2 är inte lika med x2 - 49Du får ju också två negativa rötter, vilket tyder på att något har gått fel.
Rötterna ska ju ange längden på en av kateterna.Sedan byter du tecken på roten -12 så den blir +12 ("för den ska ju vara positiv").
Det råkar vara rätt svar, men här på felaktiga grunder.
Det är därför du får "rätt svar".Varför bytte du inte tecken på -20 till +20 ?
x betecknar ju de längsta kateten.
Då skulle arean ha blivit 20·15 / 2 = 150.Ditt resonemang skulle nog ge ytterst få poäng, om det var ett prov. Troligen ingen alls.
Kanske någon matematiklärare kan kommentera det?
Precis det jag tänkte och kände själv.. Jag blandar ihop olika inlärda metoder att räkan efter och lyckades komma fram till fel svar.. Jag förstår ju att det inte är rätt tillvägagångssätt men att jag ändå fick fram rätt svar via den "metoden" tyckte jag var underligt..
Tack för att du tog dig tid att ge mig din bekräftelse på att det jag gjort inte är korrekt eller godkänt.
Jag skall lära in det rätta sättet, dvs det som framgår i facit.
Tack och ha en god kväll :)
Jag tycker inte att du blandar ihop metoder.
Du har bra beteckningar och ställer upp Pythagoras sats riktigt.
Det är en mycket bra början.
Det är sedan det går snett:
• Du ställer upp ekvationen felaktigt (det ska vara 132 i HL) Kolla med Pythagoras!
• Du utvecklar kvadraten (x-7)2 felaktigt. Kolla med kvadreringsformlerna
• Från 2x2 = 62 får du att x2 = 32. Kolla om då 2x2 = 62 eller ej
• Nu är ju lösningen given. Här behövs ingen pq-formel
Jag tror du vinner mycket på att vara mer noggrann i varje steg,
Kolla en extra gång att varje steg är korrekt, innan du går vidare.
Kolla att rötterna stämmer med den ursprungliga ekvationen,
Om inte – starta felsökning.
Kort sagt – kolla att varje steg i resonemanget följer av det föregående.
Ha inte bråttom! När du blir van kan du öka farten.
Jag har en tendens att påskynda varje process jag gör, om det så är matematik eller städning i hemmet.. Tack för att du påpekar min oförsiktighet och mitt slarv så att jag kan arbeta med det.
Skönt att även veta att det inte var helt fel utan att jag börjar bra men tänker fel på vissa steg.
Jag skall sätta mig och gå igenom det steg för steg och även gå igenom kvadreringsformlerna ännu en gång, direkt.
Du har varit till stor hjälp, tack än en gång :)