Lösning av ett satsschema
- Placera in följande bisatser, satta inom hakparentes, i bisatsschemat. Ordföljden ska vara den samma i tabellen. Fler än ett ord kan stå i en ruta. Rutor kan vara tomma, men du måste sätta in ett enkelt bindestreck (-) i dessa.
- a. Jag undrar [vilken som nu blir bäst igen]
- b. Du menar kvinnan [som inte sitter på stolen]
- c. Vet hon [vad Martin ändå tänker göra på onsdag]
- d. Vi hittade hålet [där vattnet forsar in rejält]
behöver hjälp med att se vilket/vilka ord som jag har satt in fel
Här är min lösning som ger mig 0,88 av 1 poäng så jag behöver hjälp med att se vad som kan vara fel.
Satsbas Subjunktion
Vilken Som
- Som
Vad -
- Där
Subjekt Satsadvl Verb Partikeladvl
- Nu Blir -
- Inte Sitter -
Martin Ändå Tänker Göra
Vattnet. - Forsar In
Objekt predikativ Advl
Bäst Igen
- På stolen
- På onsdag
- Rejält
Jag har nu lyckats med att få 0,94 av 1 poäng så det är ett ord som står fel men jag hittar verkligen inte vad det är som är fel har testat allt möjligt
Här är ändringar som jag har gjort som har gett mig 0,94 poäng.
Satsbas Subjunktion
Vilken Som
- Som
Vad -
Där. -
Subjekt Satsadvl Verb Partikeladvl
- Nu Blir -
- Inte Sitter -
Martin Ändå Tänker. -
Vattnet. - Forsar In
Objekt predikativ Advl
Bäst Igen
- På stolen
Göra På onsdag
- Rejält
Det här är väl samma meningar som på slutet i din förra tråd?
I så fall borde du ha fortsatt i den tråden. Men nu tar vi dem från början här.
Först: Vilket satsschema ska du använda?
Vad är en bisats?
2. a. Jag undrar [vilken som nu blir bäst igen]
Bisatsen är här [som nu blir bäst igen]
Frasen [vilken som nu blir bäst igen] är objekt i meningen.
Det är en NP med "vilken" som huvudord.
Bisatsen [som nu blir bäst igen] är attribut till huvudordet.
Meningen 3b: Du menar kvinnan [som inte sitter på stolen]
är uppbyggd på samma sätt, dvs
[kvinnan (som inte sitter på stolen)] är objekt i meningen etc.
Lösningsförslagen blir lättare att läsa om om du skriver meningarna vertikalt. Annars ryms inte allt på raden och det blir svårt att se om alla ord kommer med.
Skriv därför satsschemats delar i den första kolumnen
och sedan orden i nästa mening i nästa kolumn (vertikalt, alltså)
Här är ett av dina exempel:
Satsbas –
Subjunktion som
Subjekt –
Satsadvl inte
Verb sitter
Partikeladvl –
Obj. predikativ –
Advl på stolen
Kopiera uppställningen och fyll i övriga meningar på samma sätt
Och så din slutkoll!
Tillägg: 23 jun 2024 17:33
Se motsvarande uppställning för huvudsatser i denna tråd
https://www.pluggakuten.se/trad/akut-losning-satsschema/
Förstår inte hur jag ska hitta felet genom att skriva det genom den uppställningen som du skrivit
Pröva!
Blir mycket lättare att se om det står ord av rimlig ordklass på varje rad
Satsbas –
Subjunktion som
Subjekt –
Satsadvl inte
Verb sitter
Partikeladvl –
Obj. predikativ –
Advl på stolen
Satsbas Vilken
Subjunktion som
Subjekt –
Satsadvl Nu
Verb Blir
Partikeladvl –
Obj. predikativ Bäst
Advl Igen
Satsbas Vad
Subjunktion -
Subjekt Martin
Satsadvl Ändå
Verb Tänker
Partikeladvl -
Obj. predikativ Göra
Advl på onsdag
Satsbas Där
Subjunktion -
Subjekt Vattnet
Satsadvl -
Verb Forsar
Partikeladvl In
Obj. predikativ –
Advl Rejält
Nu har jag skrivit upp det på ett annat sätt men har fortfarande svårt att se vad felet är
Satsbas? Vad är det?
Den får tydligen inte vara tom. Något måste ju stå först. Hur brukar ni göra?
När subjunktionen inleder bisatsen hamnar den därför i satsbasen.
Då får man väl göra likadant överallt.
Kolla att alla verbformer hamnar på raden för verb.
Bra att inleda varje exempel med en rad med den bisats som ska analyseras.
Jag tycker t ex inte att *vilken* tillhör någon bisats
Du menar om jag förstår rätt att som ska flyttas till satsbas och göra flyttas till partikeladvl?
Eller ska göra till verb så tänker göra står tillsammans under verb? Tänker jag helt fel?
Rätt tänkt. Det är ju en sammansatt verbform
Har testa att flytta som till satsbas och göra till partikeladvl och då fick 0,88 så jag har förstått fel
Okej då ska jag testa det
Linn W skrev:
Du menar om jag förstår rätt att som ska flyttas till satsbas och göra flyttas till partikeladvl
Till vilken klass hör. göra ?
Verb?
Flyttade göra så att det står under verb och som så att det stod på subjekt då fick jag 0,97. Innan testade jag att göra på samma sätt men lät som stå på satsbas och då fick jag 0,94
Jag hittade felet var återigen ett dumt slarvfel av mig
Linn W skrev:
"Flyttade göra så att det står under verb och som så att det stod på subjekt då fick jag 0,97. Innan testade jag att göra på samma sätt men lät som stå på satsbas och då fick jag 0,94 "
Jag förmodar att du menar det som som finns i det första exemplet, det som inte är någon bisats (se #5). I de två följande exemplen (som är bisatser) hamnar som direkt i satsbasen.
Med vertikal uppställning får man plats med flera exempel på samma sida.
Det är också lätt att se om varje rad enbart innehåller ord av lämplig ordklass.
Verb får t ex bara förekomma på raden Verb (när det är fråga om bisatser).
Bra slutkontroll även denna gång!
Vad var det du hittade?
@Linn W, du har redan en jättebra tråd där du ställt denna fråga. Där skulle du fortsatt diskussionen. Det är nämligen mot reglerna att dubbelposta. Jag kommer dock inte att låsa denna tråd eftersom du och Arktos har en god diskussion som utomstående ska kunna få se slutet av:) /moderator
Arktos skrev:Linn W skrev:"Flyttade göra så att det står under verb och som så att det stod på subjekt då fick jag 0,97. Innan testade jag att göra på samma sätt men lät som stå på satsbas och då fick jag 0,94 "
Jag förmodar att du menar det som som finns i det första exemplet, det som inte är någon bisats (se #5). I de två följande exemplen (som är bisatser) hamnar som direkt i satsbasen.
Med vertikal uppställning får man plats med flera exempel på samma sida.
Det är också lätt att se om varje rad innehåller ord av lämplig ordklass.
Verb får t ex bara förekomma på raden Verb (när det är fråga om bisatser).Bra slutkontroll även denna gång!
Vad var det du hittade?
Nu har jag löst det. Hittade att jag råkade skriva in göra två gånger. Visade sig även att som i mening 2 skulle vara under subjunktion
Mrpotatohead skrev:@Linn W, du har redan en jättebra tråd där du ställt denna fråga. Där skulle du fortsatt diskussionen. Det är nämligen mot reglerna att dubbelposta. Jag kommer dock inte att låsa denna tråd eftersom du och Arktos har en god diskussion som utomstående ska kunna få se slutet av:) /moderator
Fick höra att det inte var okej att göra så. Visste inte om det innan så kommer inte göra om det igen
Det är lugnt! Kul att du börjat använda PA förresten😄
Mrpotatohead skrev:@Linn W, du har redan en jättebra tråd där du ställt denna fråga. Där skulle du fortsatt diskussionen. Det är nämligen mot reglerna att dubbelposta. Jag kommer dock inte att låsa denna tråd eftersom du och Arktos har en god diskussion som utomstående ska kunna få se slutet av:) /moderator
Se vad jag skrev om detta i #5. Stäng gärna den gamla tråden.
Arktos skrev:Mrpotatohead skrev:@Linn W, du har redan en jättebra tråd där du ställt denna fråga. Där skulle du fortsatt diskussionen. Det är nämligen mot reglerna att dubbelposta. Jag kommer dock inte att låsa denna tråd eftersom du och Arktos har en god diskussion som utomstående ska kunna få se slutet av:) /moderator
Se vad jag skrev om detta i #5. Stäng gärna den gamla tråden.
Varför då? Nu är det ju två separata trådar med separat innehåll.
Tillägg: 23 jun 2024 00:22
Gör det nu.
Den tråd du stängde har inget med denna fråga att göra.
@Linn W, du har redan en jättebra tråd där du ställt denna fråga.
Det var den som jag kallade "den gamla tråden".
Löste du det första satsschemat? Det med bla "Tusse gömde fisken"... ? Sitter med det just nu och har 0,97 poäng...
hildaohlund skrev:Löste du det första satsschemat? Det med bla "Tusse gömde fisken"... ? Sitter med det just nu och har 0,97 poäng...
Ja lyckades lösa det tillslut. Kolla igenom sattschemat och leta efter eventuella stavfel eller om du har missat att skriva in något ord. Är oftast något slarvfel när du får 0,97 poäng
Linn W skrev:hildaohlund skrev:Löste du det första satsschemat? Det med bla "Tusse gömde fisken"... ? Sitter med det just nu och har 0,97 poäng...
Ja lyckades lösa det tillslut. Kolla igenom sattschemat och leta efter eventuella stavfel eller om du har missat att skriva in något ord. Är oftast något slarvfel när du får 0,97 poäng
Ja, jag har testat men lyckas ändå inte :/ Detta är mitt svar:
- tusse (f) - gömde (finit) - fisken (obj) - under bordet (adv) - så att husse inte skulle se den (extra)
- när pelle hade städat klart (f) - tänkte (finit) - han (subjekt) - kanske (sats) - gå (infinit) - till stranden (adv)
- de som hade badat länge (f) - blev (finit) - ganska avsvalkade (predikativ) - efteråt (advl)
- för anna (f) - har (finit) - det (sub) - inte (sats) - spelat (infinit) - någon roll (predikativ) - att matchen blev ombokad (extra)
Stämmer det?
Ser ett fel som du har gjort. Kolla mening nummer två så bör du se ett ord som har blivit fel. Jämför orden du har skrivit in i ditt statsschema med meningen ”När Pelle har städat klart tänkte han kanske gå till stranden”. Testa och se som du kan hitta vad felet är
Annars ser allt annat rätt ut
Ja såklart, ett slarvfel av mig. Tack för hjälpen!
Hej, tänkte fråga dig om en fråga i samma quiz, om du lyckats svara på den. Det är väl en sats och subjektet en hund och objektet i soffan eller tänker jag fel?
Det ligger en hund i soffan.
Vad kallas en konstruktion som den ovan?
Identifiera subjektet
Identifiera objektet