Lösa b^2+10b-600=0 med pq formeln eller vad annars?
Hej! Jag försöker lösa andragradsekvationen b^2+10b-600=0.
Jag läser på distans och uppgiften går från början ut på att lösa ekvationssystemet:
a-b=10
ab=600
Jag har fått följande som hjälp från min lärare: a=600/b insatt i ekvation 1 ger => 600/b-b=10=>600-b^2=10b
Lös andragradsekvationen b^2+10b-600=0.
Jag har försökt lösa den med pq formeln, men eftersom q=600 blir det ett negativt tal att dra kvadratroten ur. Vilket förstås inte går. Så hur löser man denna andragradsekvation??
Tacksam för svar.
Är q verkligen 600? :)
Som jag har förstått det så är q det talet som står för sig självt och p det talet som står framför x (eller i det här fallet framför b), men du får hemskt gärna rätta mig om jag har fel? :)
Det stämmer, men för ekvationer på formen . Din ekvation är . Vilken är den signifikanta skillnaden? Vad är q?
Minustecknet? Menar du att q är -600 så att det blir positivt eftersom det är två miunstecken? Trodde inte jag kunde byta ut till addition eftersom det var en färdig formel..
Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.
Precis! Då får du ett positivt tal under rottecknet, och allt är bra igen, och solen skiner! Välkommen till Pluggakuten!
Jodå, det går bra! Eftersom formeln gäller för +q, och vår konstantterm är negativ, måste q ha ett negativt värde. :)
virree skrev :Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.
Ja! I vissa fall måste negativa rötter förkastas, exempelvis om du får en negativ sträcka, men i fråga om skillnader fungerar det.
Tack för snabba svar och pedagogisk hjälp, man vill ju trots allt förstå också! :)
Varsågod! Varmt välkommen hit, jag hoppas att du ska trivas här i vårt lilla hörn av nätet. :)
Smutstvätt skrev :virree skrev :Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.
Ja! I vissa fall måste negativa rötter förkastas, exempelvis om du får en negativ sträcka, men i fråga om skillnader fungerar det.
Hej!
Differensen mellan de två talen är inte 10, inte ens -10. Men det är inte differensen mellan dessa två tal som ska vara 10.
Du behöver vända tillbaka till början där du ska ta reda på a och b.
20 och -30 är de två rötterna av andragradsekvationen. Dem är inte a och b. Du har fått fram två värden för b: och .
Nu behöver du få fram de motsvarande värden på a så att du löser din ekvationssystem. Kan du göra det nu?