Lös ekvationen, jag är lost
Lös ekvationen
jag har kört fast. Ska jag först försöka få nämnarna att bli samma (genom att gångra den vänstra med 3 och högra med 2?) Och då även gångra täljarna? Men vad gör jag då med 6an till höger??
Alla tidigare uppgifter jag tränat på har inte haft ett tal efter =. Inte heller haft x med i täljaren...
Om någon kan förklara hur jag ska tänka och i vilken ordning man ska göra saker vore jag grymt tacksam!
Mvh Malin
Du hade en bra ide, fortsätt med den. Eftersom det du vill göra (förlänga bråk) inte ändrar värdet på bråket utan bara skriver om det på ett annat sätt så är det fortfarande lika mkt på båda sidor så du behöver inte göra någonting med 6an än. Men du kan skriva om den som ett bråk också senare.
Välkommen till Pluggakuten! Det är en bra början att tänka på MGN. Om du multiplicerar båda led med MGN (6) får du ekvationen:
Vad får du om du förenklar den ekvationen? :)
okej, nu har jag kommit såhär långt.
Kan jag sen ta -3x på båda sidor, samt +9 på båda sidor för att då få kvar
X+11=6
Sen -6 på båda och få kvar
X=5
Eller måste jag ta -11 på båda och få
X= -5
Kan jag sen ta -3x på båda sidor, samt +9 på båda sidor för att då få kvar
X+11=6
Sen -6 på båda och få kvar
X=5
Eller måste jag ta -11 på båda och få
X= -5
Nej, du måste se till att antingen få bort nämnaren (genom att multiplicera båda sidor med 6) eller se till att du har samma nämnare även i högerledet.
Om du gör på det andra sättet kan du skriva om ekvationen till och fortsätta därifrån, men jag skulle rekommendera dig att göra dig av med nämnarna istället.
Det är här jag fastnar.
Om jag ska gångra båda sidorna med 6 blir det såhär då?
och på samma sätt för det andra bråket. 6:an framför bråket och 6:an i nämnaren tar ut varandra.
EDIT: Tog bort en 8 som kommit från ingenstans
Nej men alltså Va?
Vad kom 6x8 ifrån?
Och varför gångras inte 6 med 3x och -9?
Jag är med på att 6orna tar ut varandra men måste jag inte gångra så det blir 18x-54.??
8:an kom från ingenstans, och du hann upptäcka den innan jag gjorde det.
När du har gjort om 6/6 till 1 kan du multiplicera den ettan med (3x-9) hur många gånger du vill, men sexorna är ju redan "förbrukade".
Okej, så jag räknar delat före jag gångrar, därför blir det så! Nu hänger jag med!
Så då gör jag alltså rätt när det blir såhär? Fast nej, nu sitter jag fast igen.. wtf
Parentes runt 4x+2
Okej, jag känner mig sjukt okunnig just nu..
Vad blir skillnaden om jag sätter parentes runt 4x+2?🤔🙈
Att du minusar båda, inte plussar 2an
okej, sådär alltså.
Hur går jag sen vidare för jag antar att jag inte bara kan skriva 7x -11 = 36
Sen 7x=25
De blir fel?
3x-4x är inte lika med 7x.
Okej, så jag får alltså
-x -7 = 36
-x=29
Alltså jag rör ihop allt nu..
-9-2 är inte lika med -7.
Ska jag flytta över singeltalen till höger sida, alltså +9 +2
Får då kvar 3x-4x=47
Då har jag ju -x = 47
Sätt in ditt framräknade värde i original-ekvationen och kolla att/om det stämmer!
Men kan jag ha -x?Jag har ju fortfarande inget värde på x då?
Om -x = 47 så är x = -47.
Tusen tack för all hjälp och förklaringar!!
Nya tag imorgon, då får jag plugga in det här lite mer.
Återigen, tack för hjälpen och ert enorma tålamod!🤗🤗
Smaragdalena skrev:Om -x = 47 så är x = -47.
Har räknat efter gårdagen och hänger med hela vägen fram till detta. Hur vet jag detta? Flyttar jag bara -tecknet eller hur räknar jag ut att det blir såhär??
Multiplicera båda sidor med -1 (eller addera x på båda sidor och subtrahera 47 på båda sidor, det går lika bra).