"Lös ekvationen"
Jag lämnade häromdagen in en inlämningsuppgift som jag sedan fick rättat och det visade sig då att vissa svar var inte korrekta. Jag gör nu detta inlägg då alla handledningstider med min mentor var uppbokade och vill gärna lösa problemet.
En utav uppgifterna var då att lösa ekvationen, 5x+2=3x+8. Varpå mitt svar var x=3, men fick fel på den, men har nu gjort frågan några gånger och förstår inte riktigt vad som blir fel ändå.
Jag räknar såhär, för att lösa ekvationen så vill jag ju få x ensamt i VL och resterande i HL. Då gör jag så att först så subtraherar jag i både VL och HL bort konstanten/delar av den. alltså 5x+2-2=3x+8-2. Efter det går jag vidare med att ta bort 3x från HL, så 5x+3x=3x-3x+6. Och sedan får jag då fram 2x=6 som jag då dividerar med 2 och får fram att x=3.
Summerat: 5x+2=3x+8 5x+2-2 =3x+8-2 5x-3x=3x-3x+6 2x=6 2x/2=6/2 = x=3
Samtidigt hade jag även fått fel på (-7)*3, och där förstår jag inte heller hur jag kunnat få fel eftersom att jag svarat (-7)*3=-21. Tänkte om dem eventuellt ville ha en mer utförlig förklaring, men det skulle väl iså fall vara (-7)*3=-7*3=-21?
twinkkyy skrev:Jag lämnade häromdagen in en inlämningsuppgift som jag sedan fick rättat och det visade sig då att vissa svar var inte korrekta. Jag gör nu detta inlägg då alla handledningstider med min mentor var uppbokade och vill gärna lösa problemet.
En utav uppgifterna var då att lösa ekvationen, 5x+2=3x+8. Varpå mitt svar var x=3, men fick fel på den, men har nu gjort frågan några gånger och förstår inte riktigt vad som blir fel ändå.
Jag räknar såhär, för att lösa ekvationen så vill jag ju få x ensamt i VL och resterande i HL. Då gör jag så att först så subtraherar jag i både VL och HL bort konstanten/delar av den. alltså 5x+2-2=3x+8-2. Efter det går jag vidare med att ta bort 3x från HL, så 5x+3x=3x-3x+6.
Här skrev du fel i VL, men du röknar rätt sen.
Och sedan får jag då fram 2x=6 som jag då dividerar med 2 och får fram att x=3.
Det svaret stämner.
Summerat: 5x+2=3x+8 5x+2-2 =3x+8-2 5x-3x=3x-3x+6 2x=6 2x/2=6/2 = x=3
Allt är rätt utom likhetstecknet precis innan x = 3. Det ska inte stå där.
Samtidigt hade jag även fått fel på (-7)*3, och där förstår jag inte heller hur jag kunnat få fel eftersom att jag svarat (-7)*3=-21. Tänkte om dem eventuellt ville ha en mer utförlig förklaring, men det skulle väl iså fall vara (-7)*3=-7*3=-21?
-21 är rätt.
Så det skulle kunna vara så att jag endast använder mig utav = vid fel tillfällen?
Jag har hört det 1 gång, men då lärde läraren mig att man istället kunde använda sig utav något som i princip såg ut som "=>". Men dem flesta kanske rekommenderar att man istället skriver nästa steg under varandra för att skilja på dem?
Yngve skrev:twinkkyy skrev:Jag lämnade häromdagen in en inlämningsuppgift som jag sedan fick rättat och det visade sig då att vissa svar var inte korrekta. Jag gör nu detta inlägg då alla handledningstider med min mentor var uppbokade och vill gärna lösa problemet.
En utav uppgifterna var då att lösa ekvationen, 5x+2=3x+8. Varpå mitt svar var x=3, men fick fel på den, men har nu gjort frågan några gånger och förstår inte riktigt vad som blir fel ändå.
Jag räknar såhär, för att lösa ekvationen så vill jag ju få x ensamt i VL och resterande i HL. Då gör jag så att först så subtraherar jag i både VL och HL bort konstanten/delar av den. alltså 5x+2-2=3x+8-2. Efter det går jag vidare med att ta bort 3x från HL, så 5x+3x=3x-3x+6.Här skrev du fel i VL, men du röknar rätt sen.
Och sedan får jag då fram 2x=6 som jag då dividerar med 2 och får fram att x=3.
Det svaret stämner.
Summerat: 5x+2=3x+8 5x+2-2 =3x+8-2 5x-3x=3x-3x+6 2x=6 2x/2=6/2 = x=3
Allt är rätt utom likhetstecknet precis innan x = 3. Det ska inte stå där.
Samtidigt hade jag även fått fel på (-7)*3, och där förstår jag inte heller hur jag kunnat få fel eftersom att jag svarat (-7)*3=-21. Tänkte om dem eventuellt ville ha en mer utförlig förklaring, men det skulle väl iså fall vara (-7)*3=-7*3=-21?-21 är rätt.
Så det skulle kunna vara så att jag endast använder mig utav = vid fel tillfällen?
Jag har hört det 1 gång, men då lärde läraren mig att man istället kunde använda sig utav något som i princip såg ut som "=>". Men dem flesta kanske rekommenderar att man istället skriver nästa steg under varandra för att skilja på dem?