Lös ekvationen 2x2–6x–20 = 0
Är jag ute och cyklar eller har jag förstått uppgiften och löst den? Blackout...
Det saknades en bit av bilden så infogade den på nytt.
Jag förstår inte alls vad du gör.
är samma sak som .
Sätt in ditt uträknade x-värde i den ursprungliga ekvationen så ser du att du är ute och cyklar (första steget att kunna rätta till sina fel är att se dem). Du försöker trolla bort .
Du har en andragradsekvation som du kan lösa med tex pq-formeln.
2x^2 betyder inte 2x . 2 vännen
2x^2 - 6x - 20 = 0
Du ska börja med att faktorisera:
(2x - 10) (x + 2) = 0
2x - 10 = 0, x + 2 = 0
2x = 10 x = -2
x = 5
så x = 5 eller x = -2
Yngve skrev:Jag förstår inte alls vad du gör.
är samma sak som .
Yngve: Nej precis. Jag kände att nåt felade, Jag har inte stenkoll.
Först nu upptäckte jag att jag skrev/räknade -2 istället för -20.
Jag håller på och klurar nu och återkommer med en ny uträkning.
Jag har förstått att jag missförstått innebörden av 2 pch att jag glömt bort faktoriseringen.
Snarare att jag gjorde något helt annat än vad som var uppgiften.
Du måste inte faktorisera.
Du kan istället kvadratkomplettera eller använda pq-formeln.
Känner du till de metoderna?
Jag kollar just nu båda metoderna och påbörjar en ny uträkning när jag förstår de bättre.
Måste jag inte kvadratskomplettera FÖR att kunna använda mig av pq-formeln?
Min uppfattning är att i denna specifika uppgift kan jag inte välja...?
migge83 skrev:Måste jag inte kvadratskomplettera FÖR att kunna använda mig av pq-formeln?
Min uppfattning är att i denna specifika uppgift kan jag inte välja...?
Antingen kvadratkompletterar du, ELLER så använder du pq-formeln, där man har "kvadratkompletterat en gång för alla".
migge83 skrev:Först nu upptäckte jag att jag skrev/räknade -2 istället för -20.
Jag håller på och klurar nu och återkommer med en ny uträkning.
Jag har förstått att jag missförstått innebörden av 2 pch att jag glömt bort faktoriseringen.
Snarare att jag gjorde något helt annat än vad som var uppgiften.
Du kan skriva ett vanligt x. Det du har skrivit där heter chi (uttalas tji) och är en grekisk bokstav (som dyker upp i statistik på universitetet, så den används). Om du vill ha x:et kursivt kan du använda LaTeX. Det finns en symbol för lutande stil uppe till vänster, men den gör bara att det lutar. Den borde göra texten kursiv.
Ett annat sätt att skriva "upphöjt till" med ett vanligt tangentbord är att använda symbolen ^.
Exempel: kan du skriva som x^2.
Då kan du skriva ekvationen så här:
2x^2 - 6x - 20 = 0
Annars går det bra att använda dessa två tecken för höj och sänk som finns tillgängliga när man svarar:
Kom ihåg att avmarkera efter inskrift och gör sedan ett mellanslag.
Då kan man skriva så här 2x2 - 6x - 20 = 0
eller med formelskrivaren under rottecknet näst sist till höger i bilden
Synd att inte använda våra fina inbyggda verktyg.
Tyvärr finns inte de båda knapparna som Conny nämnde när man skriver från mobilen, bara från datorn.
Tack för tipsen men jag använder bara dator i det här fallet och jag är helt ny på pluggakuten och har därför inte hunnit lära mig verktygssystemet.
Du behöver inte använda de verktyge.
Det går lika bra att skriva symbolen ^ för att indikera exponent.
Jag har fortfarande inte kommit fram till hur jag ska få x ensamt.
Kommer ingen vart :(
Dela allting med 2. Använd sedan pq-formeln.
Tar stopp här. När jag dividerar med 2 längst upp; Skulle jag ha skrivit också?
Jag får ju svaren på X i Desmos men kommer ej fram till samma hur jag än vrider och vänder på pq-formeln.
Dela 6 med 2 också, ja, naturligtvis.
Ja allt måste delas med 2 så 6x måste delas med 2. Du delar även 0 med 2 men det är ändå 0. Om du bara delar vissa med 2 så stämmer inte ekvationen längre.
Tack så mycket för svar. Gud vad jag lagt ner tid på att öva på pq-formeln. Har aldrig använt den förut men det är kul när det börjar släppa lite.
Lägger upp en färdig uträkning så snart jag tycker att jag är klar.
Svaren överensstämmer med grafen :)
Bra jobbat! Du har använt pq-formeln rätt.
Har du även kontrollerat ditt svar med ursprungsekvationen?
Dvs har du kontrollerat att verkligen är lika med 0 och att verkligen är lika med 0?
Om inte, gör det, det är bra träning.
Tack! Jag kontrollerade i desmos med den ursprungliga. Det kanske inte gills? Jag la iaf ner många timmar på att träna på formeln.
Bra att kunna flera metoder att kolla på. Desmos är ett sätt och att som Yngve föreslår sätta in lösningen i ursprungsekvationen är en annat sätt.
migge83 skrev:Tack! Jag kontrollerade i desmos med den ursprungliga. Det kanske inte gills? Jag la iaf ner många timmar på att träna på formeln.
Anledningen till att träna på att kontrollera dina svar är att du i en provsituation ska kunna veta om ditt svar är rätt eller inte. Om svaret ät rätt så kan du tryggt gå vidare till nästa fråga. Om svaret är fel så kanske du väljer att lägga tid på att gå tillbaka och leta efter feltänk/felräkningar för att undvika poängavdrag.
Har du tillgång till Desmos på ett prov?
Vi har inte jobbat så mycket med desmos. Tveksamt men jag har en gravräknare.
Jag förstår vad du säger och jag ska absolut träna på att kontroller svaren.