Ln
Man ska svara på enklaste form
Ln x=20?
Flyttar man bara över ln så det blir x=ln/20?
20= ex +4lne?
Lne tar ut varandra och sedan så flyttar man över 4an så det blir
20-4=ex
16=ex
ln16=x
x=ln16?
Mvh/H
Vad är själva uppgiften? Har svårt att förstå vad du skrivit.
Hej mr P,
Detta e det som jag har att utgå från. Tänker jag rätt eller gör man på annat sätt?
Ln x=20 vad det blir på enklaste form o sedan
Hur man fortsätter med 20= ex +4lne
Henrik 2 skrev:Hej mr P,
Detta e det som jag har att utgå från. Tänker jag rätt eller gör man på annat sätt?
Ln x=20 vad det blir på enklaste form o sedan
Använd definitionen för logaritmer:
y=ex <=> ln(y)=x
Hur man fortsätter med 20= ex +4lne
lne? Står det så?
Hej,
Jag vet/förstår inte definitonen, ska det vara x=ln 20 och inte ln/20?
Antingen står det lne eller så stod/var det lne .
Men oavsett tar inte dem ut varandra så det inte blir något kvar av dessa termer?
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Hej,
Jag vet/förstår inte definitonen, ska det vara x=ln 20 och inte ln/20?
Definitionen är den jag skrev. Använd den baklänges.
Antingen står det lne eller så stod/var det lne .
Då är det nog ln(e). ln(e) innebär "vilket tal e ska upphöjas med för att få e" (ex=e, vad blir x?) jo 1. Därför tar de ut varandra.
Så x=ln(16) stämmer bra!
Men oavsett tar inte dem ut varandra så det inte blir något kvar av dessa termer?
Inte oavsett. lne är något annat så man måste vara försiktig ;)
Jag förstår inte definitionen och således vet jag inte vad det blir baklänges Ln X=20?.
Blir det x=ln 20 eller något annat?
Men om det hade stått 20= ex +4lne hur hade beräkningen o lösning sett ut då? Dvs ln upphöjt till e
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Jag förstår inte definitionen och således vet jag inte vad det blir baklänges Ln X=20?.
Om ln(x)=20 så måste x=e20. Hänger du med? Eftersom ln(y)=x <=> y=ex
Men om det hade stått 20= ex +4lne hur hade beräkningen o lösning sett ut då? Dvs ln upphöjt till e
Jag vet inte hur man ska tolka lne. l*ne är en tolkning iaf:)
Ok, så gör man o tolkar logaritmen. så x=e20
Men hur, smile tolkar,beräknar man 20= ex +4lne o vad blir lösningen?
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Ok, så gör man o tolkar logaritmen. så x=e20
Ja, precis. e20 är ju ett tal.
Men hur, smile tolkar,beräknar man 20= ex +4lne o vad blir lösningen?
Du gjorde ju det själv ovan:
20-4=ex
16=ex
ln16=x
x=ln16
Men du sade ju att lne och ln e inte är och blir samma sak?
Så om du beräknar skillnaden så jag förstår?
Det är inte samma sak. lne är något annat som jag inte vet. Troligtvis bara ett felaktigt uttryck som inte fungerar.
Om uppgiften är ln(x) = 20 så skall man upphöja e till VL respektivet HL, d v s
eln(x) = e20
och eln(x) är ju bara ett krngligt sätt att skriva x, så
x = e20.
Om uppgiften är något annat behöver du skriva tydligare hur uppgiften ser ut. Ta gärna ett foto och lägg in bilden.
Tack, har förstått ,dock inte ln e . Men finns det inget tal eller uppgift som kan ha ln e ?
Henrik 2 skrev:Tack, har förstått ,dock inte ln e . Men finns det inget tal eller uppgift som kan ha ln e ?
Vad menar du med lne?
Var har du sett det?
Om du menar "ln upphöjt till e" så finns det ingen vettig tolkning av ett sådant uttryck.
Detta eftersom "ln" varken är ett tal eller någon annan sorts uttryck.
Ok, då är det lne och dem tar ut varandra, det finns ingen funktion/ekvation med uttrycker lne
Då släpper jag det, och det var lne och dessa tar ut varandra.
Mvh/H
Precis, förstod du varför? Förklaringen försökte jag skriva i inlägg #6.
Ok, kikar igen.
För att undvika onödiga missuppfattningar bör du alltid använda funktionsparenteser när du skriver logaritmuttryck.
Exempel:
- Skriv ln(e), inte lne eller ln e.
- Skriv lg(43), inte lg43 eller lg 43.
Du skulle väl aldrig komma på tanken att skriva f 5 eller f5 när du menar f(5), eller hur?
Det är samma sak med logaritmer.
Ok, ska försöka tänka på det,tror dock det var ett sådant tal och det var inte parenteser där.
Henrik 2 skrev:Ok, ska försöka tänka på det,tror dock det var ett sådant tal och det var inte parenteser där.
Der är vanligt att folk låter bli att skriva ut parenteser och ibland skapar det en otydlighet kring vad som avses.
Exempel: Om någon skriver lg 3/2 så är det inte självklart om det menas lg(3)/2 eller lg(3/2).
Jag rekommenderar att du alltid skriver ut parenteser för att undvika onödiga missförstånd.
Yes,ok ,ska försöka komma ihåg det.
Mvh/H