Linjens ekvation
Hej!
Kan någon dubbelkolla ifall jag hänger med på noterna i denna uppgiften.
Fråga:
"Vilken är linjens ekvation om den går igenom punkten (3,3a+2) och k = a?"
Jag tänker att ja målar upp en graf enligt bilden:
Jag vet att m är 2, då bör linjen gå igenom den punkten och när linjen är på 3 i x-axeln som de står i ekvationen, eller är jag helt ute och cyklar?
Så jag markerar ut två punkten och försöker räkna ut k utifrån dessa punkter, och får då detta svaret:
y = -1x + 2
Har jag räknat rätt?
Om det är all given information kommer linjens ekvation att innehålla a.
Ställ upp linjens ekvation på enpunktsform.
Dr. G skrev :Om det är all given information kommer linjens ekvation att innehålla a.
Ställ upp linjens ekvation på enpunktsform.
Ja de är all given information.
Vad menas med a? Och vad är en enpunktsform?
Du har fått att bli minus 1 , det är ju fel
larsolof skrev :Du har fått att bli minus 1 , det är ju fel
Oj då, de va vist ett slarvfel. Ska det då vara y = 1x + 2? Eller vad menas med a?
a är ett tal
punkten (3 , 3a+2) har x-koordinaten 3 och y-koordinaten 3a+2
larsolof skrev :a är ett tal
punkten (3 , 3a+2) har x-koordinaten 3 och y-koordinaten 3a+2
Ska a vara en siffra eller symboliserar det en bokstav? Förstår ingenting nu :(
a är en siffra
och k = a (står i uppgiften)
larsolof skrev :a är en siffra
och k = a (står i uppgiften)
Så a = 1 då? Hur kommer jag fram till vad ekvationen ska bli nu?
Titta inte på det som är ovan. Vi börjar om här.
Det står i uppgiften (enligt dig).
"Vilken är linjens ekvation om den går igenom punkten (3,3a+2) och k = a?"
Men du skrev också "Jag vet att m är 2"
Hur vet du det ? Står det också i uppgiften ?
larsolof skrev :Titta inte på det som är ovan. Vi börjar om här.
Det står i uppgiften (enligt dig).
"Vilken är linjens ekvation om den går igenom punkten (3,3a+2) och k = a?"
Men du skrev också "Jag vet att m är 2"
Hur vet du det ? Står det också i uppgiften ?
Jag tolkade att det skulle bli en ekvation som är delvis färdig (att +2) är m utifrån formeln y = kx + m men nu blev jag verkligen förvirrad.
Kanske inte borde ge mig på de svårare uppgifterna som denna som är markerad med en stjärna, när jag vet att jag har ganska svårt att förstå det här.
Men jag har inte fått svar ifrån läraren ifall vi måste lämna in svar på de *markerade uppgifterna ifall man inte strävar efter högre betyg.
Kan du visa bilden ur matteboken för den här uppgiften ?
larsolof skrev :Kan du visa bilden ur matteboken för den här uppgiften ?
Självklart (se d)
Det är inte ifrån någon bok utan detta är inlämningsuppgifter vi ska lösa varje vecka.
Ok. Det står alltså inte att m=2 [ men det är det :) ]
Har du sett/läst/lärt det här ?
Om man känner till riktningskoefficienten och en punkt på linjen
kan man skriva linjens ekvation på enpunktsform så här:
I din uppgift är punkten känd, den är (3, 3a+2)
och riktningskoefficienten k är också känd, den är =a
Så sätt in dessa värden i enpunktsformen och utvecka
till y = kx + m
larsolof skrev :Ok. Det står alltså inte att m=2 [ men det är det :) ]
Har du sett/läst/lärt det här ?
Om man känner till riktningskoefficienten och en punkt på linjen
kan man skriva linjens ekvation på enpunktsform så här:I din uppgift är punkten känd, den är (3, 3a+2)
och riktningskoefficienten k är också känd, den är =a
Så sätt in dessa värden i enpunktsformen och utvecka
till y = kx + m
Känner inte till enpunktsform, men ja ska försöka följa dina instruktioner:
y - 3a + 2 = a (x - 3)
Hmm... Sen vet jag inte hur jag ska få till y = kx + m, jag vill lösa ut y så den står ensam i VL men vet inte hur jag ska hantera HL med parentesen.
Oops! Tänk på parenteser här, mycket viktigt, helt avgörande.
= 3a + 2 så du måste skriva ut parentes om det
y - ( 3a + 2 ) = a (x - 3)